Optovakten, en fotodiod eller transistor?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Marber
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 12:05

Optovakten, en fotodiod eller transistor?

Inlägg av Marber »

Hej!
Jag köpte mig en optovakt till min Bequem 12d hos den lokala handlaren för drygt 400kr idag. Jag skall ha den som backup. Nästa gång den går sönder är det inte säkert att handlaren har öppet..

Priset hade gått upp sedan nyåret. Innan nyåret kostade samma 275kr.

Den jag köpte innan nyår höll inte ens i två månader, och den fick jag reklamerat. (Pannan går med bra drag och inga extrema förhållanden)

Jag kan inte tänka mig att samma elektronikkomponent skulle kosta mer än 5kr styck i en elektronikaffär.

Finns det någon här som vet vad det är för en komponent? Nästa gång det går sönder vore det inte fel att kunna spara in en fyrhundring

Tack för svar!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Optovakten, en fotodiod eller transistor?

Inlägg av André »

300:- tar nätbutikerna för optovakten men miwa tog i höstas 190:- :?

Kollat så du inte har övertryck/mottryck i pannan?
Då håller dom inte länge, Bara dra ut optovakten under drift o kolla om det blåser ut ur hålet..
På undersidan av röret ska det även vara ett litet hål som ska se till att lite luft kommer in via optovakten så den inte ska sota igen så lätt, Kolla även så detta är öppet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Optovakten, en fotodiod eller transistor?

Inlägg av Eldvin »

Om Jag fattat rätt vilket inte säkert,Så hade dom första Optovakterna ett annat motstånd än dagens, så det kan bli knas med resistansen?? Men de borde väll gå å mäta på nå vis?? Vet att iwabo tb mini och Nymo har samma flamvakt som oljebrännare typ Bentone .
Marber
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 27 feb, 2012 12:05

Re: Optovakten, en fotodiod eller transistor?

Inlägg av Marber »

Tack för svar. År efteråt..
Av olika anledningar loggade jag inte in och såg svaren. Tack
Skriv svar