Expansionskärlet räcker inte till längre?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag har ett slutet expansionskärl på 200 l. till en vedanläggning med 1500 l ackvolym och en kalmar v 33 panna. Detta har fungerat utmärkt i snart 2 år men nu verkar det som om det inte räcker till längre och jag förstår inte varför. När tankar får bli riktigt kalla står mätaren på noll och jag får luft i tankarna. När jag sedan har eldat upp hela system börjar det droppa i övertrycksventilen.

Jag har kollat förtrycket och satt det till 0.8 Trycket har jag valt utifrån 0,3 plus höjden till översta radiator c:a 5 m.

En sak jag lagt märke till är att säkerhetsventilen börjar droppa ett streck innan rött på mätaren, dvs vid 1,4 Jag har försökt att spola övertrycksventilen men det har inte blivit någon skillnad.

Tacksam för tips på vad som kan ha hänt.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av danei »

Har du haft noll systemtryck när du har fyllt på luft? Har du kollat om du har vatten på luftsidan?
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av senmathal »

Jo jag frikopplade kärlet från övriga systemet och kärlet var öppet på översidan. Inget vatten kom när jag släppte ut luft genom ventilen. Jag var ner i källaren nu och kollade och med ungefär halva tankarna varma var trycket nere på 1,1 bar. Jag tycker att det borde stått lite högre men det kanske inte säger något. Inte helt lätt att sätta sig in i hur ett slutet expansionskärl beter sig.

En fundering jag har är om jag har placerat övertrycksventilen lite dumt. Jag har satt den i en röranslutning längst ner på pannan. Det innebär att mätaren på expansionskärlet sitter en c:a en meter högre upp. Nu ska det väl knappast göra någon större skillnad i tryck. Däremot blir övertrycksventilen utsatt för 80 gradig värme hela tiden pannan brinner och det kanske inte är så bra. Jag funderar på om det vore idé att flyta övertrycksventilen till tanken. Anslutning från tank till exp. kärl tas i botten på tanken så den blir sällan varm.

Kan man öka kapaciteten något genom att ändra på förtrycket någon tiondel? Fast jag förstår inte varför det fungerade tidigare. Då droppade det bara när pannan närmade sig 100 grader. Kanske är det troligare att det är något med övertrycksventilen.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av André »

Det borde fungera som du har det men inte så stora marginaler, 10% av systemvolymen men snarare bör man ha 15% men men.. Har du testat med 0,6 i förtryck?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av senmathal »

Jag ska testa att sänka förtrycket lite få se om det blir större utrymme. Min teori är att förtrycket sjunkit till ett för lågt tryck och att jag sedan pumpade upp ett för högt tryck när jag kollade. Men jag måste skaffa en lite bättre lufttrycksmätare som kommer åt under kärlet.

Första gången jag uppmärksammade problemet hade det kommit in ganska mycket luft i acktankarna så att laddcirkulationen slutade att fungara. Det är möjligt att luften kommit in successivt tills det plötsligt inte fungerade lägre. Antagligen blir det undertryck när tankar och panna är helt kalla eftersom mätaren står på noll. Den borde ju annars stå på runt 0,5 då det är c:a 5 meter upp till översta element.

Att säkerhetsventilen öppnar vid 1,4 är nog helt i sin ordning då den sitter en meter längre ner än mätaren. Jag funderar på om jag skulle flytta upp den till översidan av pannan för det är väl egentligen där den fungerar bäst vi eventuell kokning.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Expansionskärlet räcker inte till längre?

Inlägg av senmathal »

Nu har det ordnat sig efter sänkning av förtrycket.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar