Vägghängd toa

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Vägghängd toa

Inlägg av Dave »

Skall montera en vägghängd i vårt nya badrum (ej befintligt badrum idag) och undrar över kraven på vattensäkerhet, läser man vad försäkring/branschorg. kräver så skall det vara vattensäkert bakom modulen,alltå vattenspärr och beläggning, i vårt fall klinker. Det jag undrar över är hur man i praktiken gör då det i vårt fall blir klinker och kakel för 1200-1500:-/kvm som hamnar bakom en vägg :shock: Sedan skall det byggas någon form av skvallerör så att en ev. läcka upptäcks, fått tips om en glipa mellan golv/vägg men kan tänka mig att damm samlas där. Ingen badrumsbroschyr visar på sådana "fula" rör eller glipor, bara snygg fasad,eller?

Någon som har koll? Tips?

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Vägghängd toa

Inlägg av Jonas O »

En glipa bör det vara nertill, men du behöver ju inte ha det hela vägen, räcker ju om det är ett hål på 3x3mm där vägg möter vägg..

Såg någon som hade lagt in ett litet genomskinligt plaströr i dom nedre bägge hörnen där vägg möter vägg. (avskuret där kaklet slutar så inget som sticker ut alltså)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vägghängd toa

Inlägg av danei »

Kaklet gör ju ingen nytta där. Det räcker ju med tätskiktet, annars kan man ju ta billigare kakel.

EDIT: Det kan visserligen vara så att tätskiktet är godkänt i kombination med annat.
Senast redigerad av danei den lör 18 feb, 2012 14:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Vägghängd toa

Inlägg av M.Lindskog »

Är du säker på det där med spärr + beläggning, där beläggning= kakel/klinker i ditt fall? Kakel- & klinkerytor är inte fukttäta; se bara på fogmassan den är porös. Jag tror knappast det kan vara menat att man måste kakla/klinkra.

Jag blev nyfiken så jag kunde inte låta bli att snabbsöka... Hittade bl.a. den här:
http://www.sakervatten.se/index.php3?us ... er&id=1252
Behövs det tätskikt på golv och väggar i ett utrymme för en cistern till en vägghängd WC-stol?
Alla tappvattenledningar ska vara förlagda så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan bli synligt och så att vattnet inte omedelbart orsakar skador på byggnadsdelar, isolering eller andra installationer. Ett utrymme för en spolcistern omfattas också av detta krav. Inklädnaden bör utföras med tätskikt både på golv och väggar och dessutom ha en dränering. Tätskiktet ska monteras innan fixtur eller annan fästanordning för toaletten monteras. Om golvet har beläggning av keramiska plattor bör även inklädnaden ha detta eftersom det annars kan bildas en ”bassäng” inne i detta utrymme.
Här rekommenderas det på golv (klinker) men inte på väggen. De förklaras också varför klinkern gör nytta. Då blir det ju inte så mycket extra yta.

Jag skulle prata med några våtrumsinstallatörer om jag var du, samt höra med det egna försäkringsbolagets skadeförebyggare.

Byggahus.se:s forum är heller inte fel, finns en hel del kunniga människor som häckar där.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Vägghängd toa

Inlägg av Dave »

Tack för svaren ,har kollat med mitt försäkringsbolag och de menar att beklädnad och tätskikt skall vara likt som när du har vanlig toastol. Verkar ändå knepigt att få det helt tätt då du måste skruva fast reglar+ modul i golv och vägg ,på så vis penetrerar du tätskikt oavsätt om du siliconar hålet som en blå...mina hantverkskompisar har INTE gjort så hemma hos dem ,däremot gör de rätt mot kund...

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Vägghängd toa

Inlägg av M.Lindskog »

Jag antar - OBS antar - att det viktigaste vad avser täthet här är vid ev. läckage från cistern & dess anslutningar. Då är det väl främst vid golvet det är kinkigt. Upphängningen görs väl mot vägg?

Vilket försäkringsbolag har du? Vore ju konstigt om de säger något annat än branchsreglerna & kräver kakel på väggen. Ffa med tanke på att en kaklad yta i sig inte stoppar vattnet.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Vägghängd toa

Inlägg av Dave »

Ursäkta jag var otydlig, de kräver klinker på golvytan,eftersom fi kommer att ha den mot en snedvägg så blir det ganska "dyr" yta...fast man vill ju inte ha vattenskada=svindyrt....
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Vägghängd toa

Inlägg av M.Lindskog »

Aha, OK. Den rek:en finns ju i branschreglerna.

Borde väl gå att göra som danei föreslår även med klinker, hitta något billigt som matchar er klinker i tjocklek. Alt. hör med dem om de godtar att ni gör en förhöjning under tätskiket, kanske? Typ ett extra lager våtrumskiva just där? Funktionen är ju att undvika att där blir en bassäng.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Vägghängd toa

Inlägg av Dave »

Precis vad jag hade tänkt mig,extravåtrumsskiva plus tätskikt, i detta fall folie som jag för övrigt inte testat förut. Min kompis som är plattsättare rekommenderade det starkt. det är det ända som används nu för tiden...vad skönt att slippa rolla,rolla,rolla.....

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Vägghängd toa

Inlägg av M.Lindskog »

Jo folie verkar smidig. Min kompis som är kök & bad-entreprenör sa t.o.m. att rollat gummiklet numera inte är godkänt, utan att det är folien som gäller. Deras installatörer använder bara folie.

Fast lösningen med en extra upphöjning på en del av golvet under folien innebär väl evt. fler hörn & skarvar i folien? Men det löser väl kompisen åt dig. Inte fel att få den hjälpen heller, är det något försäkringsbolagen drar öronen åt sig kring så är det väl när man som lekman gjort tätskikt i badrum, oavsett hur duktig & noggrann man är...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Vägghängd toa

Inlägg av Dave »

Ja, jag försöker få han plus min vvs kompis att komma...men trots att de är kompisar så är de i första hand hantverkare. Med andra ord,de kommer aldrig eller kommer de så är det inte på uttalad tid,tyvärr. Fast bra tips och inköpspris får jag :P

Om jag kört detta projekt själv som jag ville från början hade jag varit klar 2009...har väntat i några år på grabbarna grus.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar