Komplettera med Ack tankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Gonzia
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 14:57

Komplettera med Ack tankar

Inlägg av Gonzia »

Hej alla kunniga!

Funderar på att komplettera mitt system med en eller två 500l tankar, detta beror på att pannvolymen är enbart på 90l vilket medförde att jag fysiskt kunde se på pannan hur tempen föll när utetemperaturen kröp under -10..
Har ingen lust att slänga ut allt för mycket pengar då pannan är relativt ny.

Jag har fyra frågor som jag funderar på:
1, skulle jag märka någon skillnad om jag kopplar en 500l tank med självcirkulation till pannan?
2, skulle jag tjäna motiverat mycket mer på två 500l tankar och en laddomar 4030?
3, Hinner en laddomat 4030 reglera så snabbt att tankarna hinner bli laddade innan brännaren stannar pga hög temp i pannan?
4, hur stort expansionsstjäl skulle jag behöva om jag utökar systemet med 1000l?
Bostad: Tvåvåningshus 140 kvm + källare 90 kvm
Panna: Värmebaronen Joker
Brännare: Viking Bio
Shuntautomatik: Danfoss ECL Comfort 110
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Komplettera med Ack tankar

Inlägg av danei »

1. Det skulle jag tro.
2. Laddomat är nog bra, men en extra tank är jag tveksam till.
3. Jag kna inte just 4030. Men en pellets panna har lägre effekt än en ved panna på fullt blås. Så det ska inte vara något problem.
4. Det beror ju på vad du har nu. Men typ 30l kanske.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Komplettera med Ack tankar

Inlägg av Roli »

Det finns en "mellan tumme och pekfinger" dimensionering av expansionskärlet.

Ett öppet exp.kärl skall vara 5% av systemvolymen (=totala volymen) och
ett slutet exp.kärl skall vara 10% av systemvolymen.

Använder man denna så blir iallafall inte exp.kärlet för litet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gonzia
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 14:57

Re: Komplettera med Ack tankar

Inlägg av Gonzia »

Tacksam för era svar!

Kanske skulle prova med att koppla in en tank och hålla tummarna för självcirkulation då..
Så får jag komplettera om det inte funkar som det ska.
Jag gissar att radiatorslingan ligger på kanske 300l (då det är 50tals-hus med kraftiga stamledningar), 100vv-tank i pannan och en pannvolym på 90l.
Brännaren jag har nu lämnar 20kw, men rökgastermometern hinner knappt svalna ner till noll innan brännaren startar sin tändsekvens igen. Så det går mycket pellets då brännaren i stort sett alltid ligger i startsekvens.
Första vintern jag bor i huset så först nu jag börjar känna systemet.
Önskvärt vore om jag i alla fall kunde få ner tändningarna till en handfull gånger per dygn.

Någon som har något annat förslag på åtgärder som skulle kunna hjälpa mig att få bättre ekonomi på systemet är välkomna att höra av sig.
Bostad: Tvåvåningshus 140 kvm + källare 90 kvm
Panna: Värmebaronen Joker
Brännare: Viking Bio
Shuntautomatik: Danfoss ECL Comfort 110
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Komplettera med Ack tankar

Inlägg av jteg68 »

Har du acc med självcirkulation är det i princip samma som att ha en panna med lika stor volym som accen. Det gör att stilleståndsförlusterna blir stora. En laddomat samt en bra på/av-styrning av brännaren undviker det problemet. Styrningen ska ställas så att brännaren stannar när accens bottentemperatur börjar närma sig laddomatens öppningstemperatur.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Komplettera med Ack tankar

Inlägg av Eldvin »

Nu e jag inte me!!Om du ser tempen sjunka som en sten,,Va skulle då accken göra för nytta?? Bara mer vatten å värma! Om behovet e störrre än tillgången så hjälper ju inte tanken!
Skriv svar