Pelletsstorlek?

Skriv svar
Krilless
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 jan, 2012 14:02

Pelletsstorlek?

Inlägg av Krilless »

Är det någon som kan tala om vilka för- och nackdelar det är att använda 6 mm:s pellets jmf med 8 mm?

Har en eurofire 2000 (-02) som jag kör med 8 mm just nu. Är det några begränsningar för att ev använda 6 mm:s pellets med den brännaren?
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av kbking »

Jag provade 8 mm (fågelfors-pellets från byggmax), men jag tyckte inte det gick så bra. Dels så var den hård och dels då grövre, så skruven liksom "kuggade över", det lät allt för ofta lite som en smatterkoppling som löst ut. Om det berodde på att den var väldigt hård eller för att den var för grov eller bådadera, blev jag inte riktigt klok på. Visserligen kom det pellets fram, men det var inget roligt att höra på, eftersom jag inte kunde frigöra mig från känslan att det frestade grejorna i onödan. Därför vill jag hålla mig till 6 mm. Och matningen blir jämnare då också, vilket hur som helst bör vara en fördel.

Det verkar dock vara vanligare med 8 mm, vad det nu kan bero på? Någon som kan säga om det är en riktig iakttagelse, är den kanske billigare att framställa, eller vad?
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av Icecap »

Om skruven smattrar och "kuggar över" är det knappast pelletsens fel...

Jag skulle tro att 6mm sliter mer på maskinerna, helt enkelt för att 8mm har mer volym i förhållande till ytan (33%).

Kommer man upp på t.ex. 12mm som Janfire-brännare ska kunde svälja blir det ytterligare ett steg uppåt i den skala.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av kbking »

Då är det skruvens fel, menar du?! Ja förmodligen då, men det är en fabriksny skruv (och brännare) från Torsbyugnen. Så i stort sett oavsett hur hård pelletsen är så ska den inte kunna få en pelletsskruv att "kugga över", om jag förstår dig rätt?

Att som du påpekar att volymen är större i förhållande till ytan och därmed borde minska slitaget, det resonemanget får jag nog hålla med om för så borde det ju vara.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av Icecap »

Fel och fel... Det är inte pelletsen hårdhet som get problemet, det är för att mellanrummet mellan skruv och rör "precis" passar med en 8mm pellets, då kommer de i kläm och smäller när skruven fjädrar loss.

En designmiss vill jag kalla det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av kbking »

Tack för svaret! Jag är mer än nöjd för det hade jag inte haft lätt för att komma på själv: Har man köpt en ny pelletsskruv, som ser hur robust ut som helst, så tror man ju inte i första taget att det är den som fallerar.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletsstorlek?

Inlägg av Eldvin »

Jag å Icecap diskuterade detta igår.Å jag "tror" att brännare typ Janfire,å liknande klarar 6 mm bättre än rörbrännare.
Skriv svar