Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
merkeldrilling
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 16:58

Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av merkeldrilling »

Har vid ett tillfälle köpt tändelement från Ulma. Det höll inte mer än några månader så jag pratade med en person på företaget om detta, tyckte att det skulle vara 1 års garanti.
Fick svaret att de tändelement Ulma säljer är av sämre kvalitet så de kan inte lämna någon garanti på dessa!!!
merkeldrilling
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 jan, 2012 16:58

Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av merkeldrilling »

Har vid ett tillfälle köpt tändelement från Ulma. Det höll inte mer än några månader så jag pratade med en person på företaget om detta, tyckte att det skulle vara 1 års garanti.
Fick svaret att de tändelement Ulma säljer är av sämre kvalitet så de kan inte lämna någon garanti på dessa!!!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av M.Lindskog »

Har du köpt detta som privatperson så regleras det av konsumentköplagen, som är tvingande. Har felet visat sig inom sex månader från köp så är säljaren alltid skyldig att åtgärda.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av Torsten »

Gäller knappast rena förbrukningsvaror som batterier och tändelement.

Släng upp en bild och specifikation så kan någon rekommendera ett ställe där de säljer Backer element.
Tyvärr så hemlighåller Ulma hur deras tändsystem ser ut för utomstående. Finns inga bilder på brännarens inre. Annars skulle ju ulmas tändsystem vara fantastiskt enligt förhandsreklamen.

Har du låg hysteres och många starter så slits elementet hårt. I värsta fall har du en trasig triac som låter tändelementet ligga på hela tiden. Fortfarande är Ulma "grisen i säcken" för köparen, finns ingen beskrivning av brännarens elektronik för allmänheten att ta del av.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av wepe »

Konstigt :roll:http://www.blocket.se/alvsborg/Tandelem ... ?ca=11&w=3 och http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=50&t=13126 Framgår inte av Ts vad för brännare det gäller? Men har svårt att tänka mig att de har sämre garanti till sin egen brännare än övriga de säljer till enl länkar
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av wepe »

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av Jakob »

På mitt kvitto från Ulma står det 1 års garanti från fakturadatum.

Avseende funktionen har jag ingen aning då jag har det som reserv på hyllan än så länge.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av psau »

Hellu,

Jag har iaf alltid en viss tveksamhet till personer som med ett eller väldigt få inlägg antingen rekommenderar eller dissar en viss leverantör.
Redovisar man inte kringliggande omständigheter som tex brännare panna mm sjunker trovärdigheten än mer.

Nu hoppas jag att jag har fel och att TS återkommer i de två identiska trådarna som handlar om dåliga element från Ulma.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av M.Lindskog »

Torsten skrev:Gäller knappast rena förbrukningsvaror som batterier och tändelement.
Grundregeln i KKL är väl att den utgår ifrån vad man som kund "normalt kan förvänta sig av varan". Nog borde man normalt kunna förvänta sig mer än ett par månader av ett tändelement (även om det naturligtvis är en förbrukningsvara)? Inte katten ska det väl för något fabrikat vara så att "normalt" är att byta tändelement 2-3 ggr / säsong?

Nåväl, jag har i övrigt ung. samma inställning i frågan som psau.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av Olle45 »

Hej
Det är inte alltid det är en undermålig kvalité som gör att delar inte håller måttet i hållbarhet.
Högre omgivnings temperatur än delar klara av knäcker även den bästa materialen.

Hur sänks temperaturen
1/ Förstor mängd förbrännings luft ger förhög teperatur
2/ Starkt skorstens drag påverkar också mängd förbrännings luft = hög temperatur
3/ Vädret ute och temeraturer runt +-0 och blåsigt kräver större inmatad effekt.

Bra dragbegränsare hjälper till att hålla rätt förbrännings temperatur.
Förbrännings temperaturen ska vara emellan 850° till 950°
över 1050° börjar att käka upp de flesta material.

Eldhärdigt rostfritt måste innehålla kisel! eller (aluminium)
Det som gör att kisel är så viktig, är att kilsel oxid bildas som en eldtålig yta som klara kortvarigt
ca 4000°C men när materal kallnar krymper material och skadar oxiden på så vis slits eldhärdig material.
Senast redigerad av Olle45 den mån 30 jan, 2012 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av jan004 »

Jag har eldat i min Ulmabrännare i drygt 2½ år. Brännaren har startat 4971 gånger utan några som helst problem.
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av psau »

Det svåra i diskussionen är att vi vet inte om TS har en Ulma brännare eller en PX eller ....
Ulma säljer element till flera olika modeller via blocket.

En vild gissning är att TS antingen bara vi smutskasta Ulma av ett eller annat skäl, tex att TS oxå säljer element via blocket....

Annars kan det vara att TS köpt ett element till sin PX bytt och monterat elementet med anliggning mot tändröret, då håller det inte länge samt ger problem med tändningen vilket leder till en uppretad TS.

Eftersom TS inte själv deltar i denna diskssion längre så tycker jag nog att Roli ska låsa denna tråd som "suspekt"....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av Eldvin »

Ulmas element och KMPs element är inte av samma typ så jag tror det rör sig om element till en KMP och dom pajjar om man trycker dom i botten på konan.Baxi använder samma element som KMP,Skulle va kul å veta vem som tillverkar dom.Men att kvaliteten är olika kan ha med priset att göra.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av micke_932 »

Personen i fråga blev medlem 10 minuter innan detta och samma inlägg på ett annat ställe gjordes, sedan har allt varit tyst så inlägget ska nog tas med en mycket stor nypa salt.

Troligtvis är det någon som vill sprida skit om ULMA och inget annat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ulma säljer tändelement av dålig kvalitet !

Inlägg av Roli »

TVÅ Trådar har blivit EN
Har nu slagit ihop dessa två trådar från TS, då de endast bör diskuteras på ETT ställe. Om inte TS skriver inom någon dag kommer jag att låsa tråden enligt önskemål. Då det inte är någon idé att diskutera vidare om inte TS är med.....

Skulle TS återkomma efter låsning så är det bara att pm:a mig så låser jag upp för diskussion igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar