Google

Skriv svar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Google

Inlägg av Taxen »

Är det nån av er "datanördar" som har nåt tips på hur jag skall få ordning på Google och Bing,då jag söker på något och sen får upp förslag på länkar och om jag klickar på nån,så får jag bara upp olika reklamsidor(som jag backar ur direkt)?Har genom mina datagrabbar fått förslag på en sida som heter malwarebytes och den körde jag ikväll med en fullständig scanning.Den hittade inget,så nu är jag tillbaka på ruta 1.Skall väl kontakta dom i morgon igen kanske,men kanske nån här har nåt trix som förslag.Jag är inte så haj på datorer,så jag hade en av sönerna per telefon medans jag gjorde sökningen,för det dyker alltid upp nåt strul eller frågor när man klickar sig fram.Verkar som det är nåt som spärrar sökmotorerna bara.Annars märks inget i datorn.Använder Google rätt ofta så jag saknar funktionen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Google

Inlägg av Icecap »

Det är sannolikt ett virus som gör detta, det kan vara så illa som ett rootkit. Det finns en fil som innehåller ersättningar för webbplatser kontra IP-nummer men om du inte är mer haj på datorer än du beskriver är det nog ganska svårt att hjälpa dig, det är en lite större omgång att fixa.

Under Windows\System32\drivers\etc finns det en fil som heter "hosts", det är ganska vanligt att virus skriver i den så att de namn som egentligen ska slås upp i en DNS blir hämtat från den filen istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Google

Inlägg av johano »

Alltså, fattar jag rätt om det bara är länkar från söksidor som inte "funkar".

Om du t.ex. söker på "site:www.expressen.se" i google och klickar på första länken, hamnar
du då på en reklamsida?

Om du istället skriver in www.expressen.se i adressfältet i browsern, hamnar du då på samma
sida?

Jag skulle testa att installera en annan browser och se om samma fel finns i den.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Google

Inlägg av Kelvin »

Jag ägnade ca 2 h häromdagen här på jobbet för att fixa en arbetskamrats dator...
Han hade fått "System Check" på sin dator och en av punkterna i lösningen var detta:

http://www.bleepingcomputer.com/virus-r ... tdsskiller

Detta finns under punkt 6 på http://www.bleepingcomputer.com/virus-r ... stem-check
6.As this infection is known to be bundled with the TDSS rootkit infection, you should also run a program that can be used to scan for this infection. Please follow the steps in the following guide:

How to remove Google Redirects or the TDSS, TDL3, or Alureon rootkit using TDSSKiller

If after running TDSSKiller, you are still unable to update Malwarebytes' Anti-malware or continue to have Google search result redirects, then you should post a virus removal request using the steps in the following topic rather than continuing with this guide:

Preparation Guide For Use Before Using Malware Removal Tools and Requesting Help Topic
EDIT: Han hade faktiskt inte detta problem på sin dator då vi kunde söka som vanligt, men vi körde ändå genom punkt 6 för säkerhets skull.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Google

Inlägg av wepe »

Om du vet ungefär när det började? Testa med en systemåterställning till en tidigare tidpunkt. Är nog
det smidigaste att testa först. Beror ju förstås på vad du kör med för operativsystem med :roll:


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Google

Inlägg av Taxen »

Fick tips att köra från eHow.com att köra 10 steg,men jag kom bara till punkt 6 Non-plug and Play drivers.
Sen skulle jag scrolla ner till TDSSserv.sys för att fortsätta.men den fanns inte i listan.Jag har Norton 360 och den har inte hittat något.Det som Icecap skrev om Host körde vi igår men det var tydligen inget konstigt där.
Stod ung.127.0.0.1 ,sen under ::127 (kommer inte ihåg exakt)
Jag köpte en ny bärbar med Windows 7 i Dec och i julas hjälpte en av sönerna mig att få över data från min gamla till denna.Har funkat till förra helgen då det började strula.Jag kör mest med firefox men har ju också explorer ibland.Går ju att skifta hur som.I dessa så ingår ju sökfälten Google,W,Bing o.s.v.Om jag t.ex.skriver pellets i sökfältet,så kommer ju förslag på länkar som innehåller ordet pellets.Klickar jag på t.ex. nån länk där pellets.info har nåt,så kommer bl.a.reklam för tvnoop.com.Klickar jag på storaenso länken så kommer en sida som heter,uniblue registrybooster 2011.Det är lite blandat beroende på vilken länk jag vill välja.Jag kör ju bara med olika forum (här och bil,bygga hus)och det jag har på datorn.Hämtar inte hem nåt skumt eller så.
Får se om jag kan fjärruppkoppla en av sönerna ikväll,så han kan se "live" vad som händer.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Google

Inlägg av jerjo »

Har du testat det som Kelvin föreslår?
Det stämmer ju helt in på din felbeskrivning.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Google

Inlägg av Taxen »

Skall höra med grabben ikväll om det :wink:
Själv är jag för feg och osäker på att göra det själv :oops:

Just det ja.Det började med att jag såg att jag hade ett meddelande i startfältet (vimpeln).
Lös datorproblem (viktigt) står det.Klickar jag då på åtgärdscenter så har jag ett meddelande under säkerhet.
Där står att säkerhetscenter är avstängt.Finns en knapp att aktivera,men när jag klickar där så kommer en ruta som säger:det gick inte att starta windows security center. :roll:
Senast redigerad av Taxen den tor 26 jan, 2012 11:52, redigerad totalt 2 gång.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Google

Inlägg av jerjo »

OK, då förstår jag - Teamviewer är ett bra, och enkelt, program så han kan fjärrstyra din dator.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Google

Inlägg av rod02 »

Blås datorn(installera om allt från början) om det går. Inget rep program kan slå resultatet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Google

Inlägg av GoForIt Pellets »

Då du ju använder Norton, kan det ju vara idé att snacka/chatta med Symantec (Nortons tillverkare).
De brukar ha bra programvara för skadlig kod etc.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Google

Inlägg av jerjo »

Hur går det med datorn och Google?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Skriv svar