Bottenskruv bulkförråd
Bottenskruv bulkförråd
Hej!
På planeringsstadiet att bygga bulkförråd. Funderingar kring bottenskruv. Kan man använda en "vanlig" matarskruv, kärnlös, normalt avsedd för matning till pelletsbrännare, eller behövs en "dedikerad" bottenskruv, designad för ändamålet? De förra går ju att hitta relativt överkomligt via blocket, medans det senare skulle handla om en ny variant och en mera kostsam historia. Något annat att tänka på i "skruv" sammanhang? En förskjuten låda ala. "volvoslavs" självtömmande bulkförråd ver.2 verkar vara en god idé.
mvh
På planeringsstadiet att bygga bulkförråd. Funderingar kring bottenskruv. Kan man använda en "vanlig" matarskruv, kärnlös, normalt avsedd för matning till pelletsbrännare, eller behövs en "dedikerad" bottenskruv, designad för ändamålet? De förra går ju att hitta relativt överkomligt via blocket, medans det senare skulle handla om en ny variant och en mera kostsam historia. Något annat att tänka på i "skruv" sammanhang? En förskjuten låda ala. "volvoslavs" självtömmande bulkförråd ver.2 verkar vara en god idé.
mvh
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Nja en vanlig skruv funkar men blir inte lika bra, ROL-BI har genom sitt bolag Matene tagit fram ett system som verkar trevligt och driftsäkert. Jag tänkte titta på detta när det blir dags för bulk för mig.
Visst det kostar några kronor men det kostar en hel del om inte annat svett att skyffla 3 ton pellets r förrådet om något havererar.....
/Peter
Visst det kostar några kronor men det kostar en hel del om inte annat svett att skyffla 3 ton pellets r förrådet om något havererar.....
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Re: Bottenskruv bulkförråd
Om jag byggt ett bulkförråd idag skulle det bli likt det jag har förutom att jag skulle byggt med plan botten.
Ev. lite högre avbalkning så man kan skotta över mer av "reserven" som blir kvar pga. rasvinkeln.
Ev. sänkt golvet lite men ändå haft det så högt att det blir bra fall ner till nästa skruv.
Finns lite bilder här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615
Ev. lite högre avbalkning så man kan skotta över mer av "reserven" som blir kvar pga. rasvinkeln.
Ev. sänkt golvet lite men ändå haft det så högt att det blir bra fall ner till nästa skruv.
Finns lite bilder här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Tack för svar!
Psau, vad är det som gör att en "pelletsbrännarmatarskruv" (har de något särskilt namn?) fungerar sämre? På vilket sätt inte lika bra? Är det motorn eller skruven som inte "passar" till horisontell bottenskruvsinstallation? Har tittat på matene systemen och de verkar ju såklart utmärkta. W-botten borgar säkert för förbättrad tömning. Känns dock som man borde kunna knåpa ihop något vettigt på egen hand i mitt lilla pannrum!
CPMS, vilket snyggt förråd! Vad är det för skivor du använder? Varför istället valt plan botten? Förstår inte riktigt hur din reservavbalkning fungerar. Du har byggt en låg vägg 90gr mot skruvens längsriktning i ena änden av förrådet. Gör detta att resten av förrådet töms bättre? Eller bara att det underlättar att ha en "hög" samlad på ett ställe, när du, som du skriver, börjar skotta från reserven istället för att kratta. Det du tidigare krattade finns det fortfarande kvar? Har du dina båda skruvar "seriekopplade", med samma styrning? det ser ut som en kort rörstump ner ifrån bottenskruven, direkt kopplad på brännarskruven.
Psau, vad är det som gör att en "pelletsbrännarmatarskruv" (har de något särskilt namn?) fungerar sämre? På vilket sätt inte lika bra? Är det motorn eller skruven som inte "passar" till horisontell bottenskruvsinstallation? Har tittat på matene systemen och de verkar ju såklart utmärkta. W-botten borgar säkert för förbättrad tömning. Känns dock som man borde kunna knåpa ihop något vettigt på egen hand i mitt lilla pannrum!
CPMS, vilket snyggt förråd! Vad är det för skivor du använder? Varför istället valt plan botten? Förstår inte riktigt hur din reservavbalkning fungerar. Du har byggt en låg vägg 90gr mot skruvens längsriktning i ena änden av förrådet. Gör detta att resten av förrådet töms bättre? Eller bara att det underlättar att ha en "hög" samlad på ett ställe, när du, som du skriver, börjar skotta från reserven istället för att kratta. Det du tidigare krattade finns det fortfarande kvar? Har du dina båda skruvar "seriekopplade", med samma styrning? det ser ut som en kort rörstump ner ifrån bottenskruven, direkt kopplad på brännarskruven.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Det är Formplyfa, som vanlig plywood fast kantförseglad och belagd med ett plastlager.
2x3" virke och metallbeslag.
Plan botten för att få volym. Har hellre en redig reserv-volym än självtömmande förråd.
Nackdelen kan bli att det samlas damm och spån i reserven men det går att filtrera bort.
Eftersom rasvinkeln på pellets är ca. 45 grader blir det som kratrar vid utmatningshålen, denna pellets som blir kvar är det jag kalla för reserv. Vill man kan man låta den ligga och beställa mer innan ordinarie mängd (den som skruven kan ta) tar slut, reserven fungerar nu som kona i botten på behållaren.
Reserven/konan fylls bara första gången och vill man inte hålla på att skotta kan den ligga kvar tills man tömmer behållaren för urstädning.
För att kunna använda reserven och slippa stå och kratta den mot utmatningshålen så den fyller kratrarna så skottar jag över reserven från högra sidan i behållaren till vänstra sidan. Pga. avbalkningen blir det som en lite behållare som sköter sig själv ett tag.
Fyllning och tömmning påverkas inte mycket, det är när det börja bli slut på pellets avbalkningen är bra att ha.
Skruvarna styrs gemensamt av givare i dagbehållaren, dom går samtidigt men varvtalet på bottenskruven är anpassat så den ger lite mindre volym än vad 45 graders skruven kan mata. Kopplade in en frekvensstyrning på bottenskruven provisoriskt och provade mig fram vilket varvtal den skulle ha, tog bort frekvensstyrningen och fixade till lämplig utväxling med drev och kedja.
"Brännarskruven" går inte till brännaren utan den fyller dagbehållaren så här: bottenskruv -> 45 graders skruv -> dagbehållare med matarverk -> brännare.
Skulle jag kört 45 graders skruven direkt till brännaren skulle jag satt en givare i rörstumpen som styrt start/stopp på bottenskruven så stumpen alltid varit full med pellets.
2x3" virke och metallbeslag.
Plan botten för att få volym. Har hellre en redig reserv-volym än självtömmande förråd.
Nackdelen kan bli att det samlas damm och spån i reserven men det går att filtrera bort.
Eftersom rasvinkeln på pellets är ca. 45 grader blir det som kratrar vid utmatningshålen, denna pellets som blir kvar är det jag kalla för reserv. Vill man kan man låta den ligga och beställa mer innan ordinarie mängd (den som skruven kan ta) tar slut, reserven fungerar nu som kona i botten på behållaren.
Reserven/konan fylls bara första gången och vill man inte hålla på att skotta kan den ligga kvar tills man tömmer behållaren för urstädning.
För att kunna använda reserven och slippa stå och kratta den mot utmatningshålen så den fyller kratrarna så skottar jag över reserven från högra sidan i behållaren till vänstra sidan. Pga. avbalkningen blir det som en lite behållare som sköter sig själv ett tag.
Fyllning och tömmning påverkas inte mycket, det är när det börja bli slut på pellets avbalkningen är bra att ha.
Skruvarna styrs gemensamt av givare i dagbehållaren, dom går samtidigt men varvtalet på bottenskruven är anpassat så den ger lite mindre volym än vad 45 graders skruven kan mata. Kopplade in en frekvensstyrning på bottenskruven provisoriskt och provade mig fram vilket varvtal den skulle ha, tog bort frekvensstyrningen och fixade till lämplig utväxling med drev och kedja.
"Brännarskruven" går inte till brännaren utan den fyller dagbehållaren så här: bottenskruv -> 45 graders skruv -> dagbehållare med matarverk -> brännare.
Skulle jag kört 45 graders skruven direkt till brännaren skulle jag satt en givare i rörstumpen som styrt start/stopp på bottenskruven så stumpen alltid varit full med pellets.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Tack för förtydligande och uttömmande svar!
Men åter till ursprungsfrågan; Vad är det som gör att en "pelletsbrännarskruv" skulle fungerar sämre som bottenskruv? På vilket sätt skiljer sig de olika skruvtyperna åt?
/
Men åter till ursprungsfrågan; Vad är det som gör att en "pelletsbrännarskruv" skulle fungerar sämre som bottenskruv? På vilket sätt skiljer sig de olika skruvtyperna åt?
/
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Hej!
Jag kör en vanlig skruv i botten på mitt bulkförråd. Men jag har o andra sidan bara ett intag till skruven...
mvh
Jag kör en vanlig skruv i botten på mitt bulkförråd. Men jag har o andra sidan bara ett intag till skruven...
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Hellu,
Jag tror att det som skiljer dem åt är utväxling samt intagen i röret samt att de matarskruvar jag sett har haft en stöddigare motor än en vanlig matarskruv, vilket ter sig självklart med en annan utväxling.
Men jag vet inte om det är något mer!
Något mer borde det vara med tanke på prisskillnaden...
Förslag kolla med Matene och Mafa de har ju båda denna typen av material och uppdatera oss andra
/Peter
Jag tror att det som skiljer dem åt är utväxling samt intagen i röret samt att de matarskruvar jag sett har haft en stöddigare motor än en vanlig matarskruv, vilket ter sig självklart med en annan utväxling.
Men jag vet inte om det är något mer!
Något mer borde det vara med tanke på prisskillnaden...
Förslag kolla med Matene och Mafa de har ju båda denna typen av material och uppdatera oss andra
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Re: Bottenskruv bulkförråd
Jag kan ha fel - men när jag kollade på dessa grejor hade KMP Depo och KMP Feedo samma motor.
Detta skulle betyda en vanlig 25W SPG isf.
mvh
Detta skulle betyda en vanlig 25W SPG isf.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Re: Bottenskruv bulkförråd
stuma: Exakt vad är "en pelletsbrännarskruv"???
Menar du en kärnlös skruv? (alltså bara en spiral)
Då man lätt kan riskera att trycket på skruven blir väldigt högt till tider bör/ska den vara med kärnrör, helt enkelt för att tåla trycket. Om ena ändan på en kärnlös skruv drivs runt och det är tillräckligt motstånd i den andra ändan finns det ett flertal här iforumet som vet att skiten helt enkelt går av.
Att den sedan då är begravt under 3t pellet gör bara dagen ännu bättre då...
Menar du en kärnlös skruv? (alltså bara en spiral)
Då man lätt kan riskera att trycket på skruven blir väldigt högt till tider bör/ska den vara med kärnrör, helt enkelt för att tåla trycket. Om ena ändan på en kärnlös skruv drivs runt och det är tillräckligt motstånd i den andra ändan finns det ett flertal här iforumet som vet att skiten helt enkelt går av.
Att den sedan då är begravt under 3t pellet gör bara dagen ännu bättre då...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Bottenskruv bulkförråd
Typ av skruv beror väl lite på hur man vill att anläggningen ska fungera och hur mycket pengar/jobb man vill lägga ner.
Bygger man ett självtömmande förråd bör man ha en skruv med kärna som ligger i en "förskjuten låda" eller en nedsänkt låda med tak.
Duger det med ett förråd där man måste skotta/kratta går det bra med en kärnlös skruv i ett rör med ett antal inlopp.
Viktigaste är att begränsa trycket på skruven på något vis.
Har ju en kärnlös skruv i ett rör i min bulk, 4st 100mm långa slitsar i röret och den kan jag veva för hand med en 20cm vev med full behållare.
Innan provade jag med en helt öppen skruv med kärna och med 1m pellets i behållaren gick det knappt att dra skruven för hand, tog en chansning och fyllde behållaren, kopplade in motorn och pang - skruven gick av.
Bygger man rätt kan man byta en kärnlös skruv med full behållare med minimalt söl.
Har haft ur och tillbaka min skruv utan att tömma behållaren pga. drivningen släppte och det var inget större problem.
Bygger man ett självtömmande förråd bör man ha en skruv med kärna som ligger i en "förskjuten låda" eller en nedsänkt låda med tak.
Duger det med ett förråd där man måste skotta/kratta går det bra med en kärnlös skruv i ett rör med ett antal inlopp.
Viktigaste är att begränsa trycket på skruven på något vis.
Har ju en kärnlös skruv i ett rör i min bulk, 4st 100mm långa slitsar i röret och den kan jag veva för hand med en 20cm vev med full behållare.
Innan provade jag med en helt öppen skruv med kärna och med 1m pellets i behållaren gick det knappt att dra skruven för hand, tog en chansning och fyllde behållaren, kopplade in motorn och pang - skruven gick av.
Bygger man rätt kan man byta en kärnlös skruv med full behållare med minimalt söl.
Har haft ur och tillbaka min skruv utan att tömma behållaren pga. drivningen släppte och det var inget större problem.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Alltså, dags att komma till rätta med terminologin! Som ni förstår vet denna nybörjare inom pelletsgebietet knappt själv vad han menar. Men syftar med "pelletsbrännarskruv" på en sådan skruv som verkar levereras med brännare, och säljs i uppsjö av olika fabrikat och längder för en spottstyver på nätet, instoppade i ett plaströr med motor och växellåda i ena änden. Kanske menar jag då en kärnlös spiral? Vad jag förstår så sitter det oftast en sådan i de skruvar som levereras med brännarna, men inte alltid, eller? Det kanske tillockmed är så att dessa har ett vedertaget namn? "Matarskruv" läser man ibland, är det det jag menar? I andra trådar på forumet har jag förstått att folk med problem med sina skruvar (matarskruvar?) stoppat in ett plaströr som kärna. Dylik konstruktion kunde kanske även fungera vid användning av kärnlös skruv som "bottenskruv", om nu kärna är att föredra. Men har alla "dedikerade bottenskruvar" kärna?
CPMS; Låter ju positivt att kunna byta skruv med minimalt stöv. Hur "bygger man rätt"? Roterbart rör? Är det en "dedikerad bottenskruv" du kör, eller en simpel "pelletsbrännarskruv" (matarskruv?) Uppenbarligen kan man alltså dra av en skruv placerad i botten på bulken vare sig med eller utan kärna. Förstår att trycket på skruven står i proportion till kravet hållfasthet och i sin tur på motorkraft/utväxling. Och att det är detta man måste lösa. Med skruven förlagd sidoförskjuten under förrådet, borde inte trycket bli särskilt stort, eller? Självtömmande känns ju trevligt och sidoförskjutningen som en elegant lösning. Det blygsamma målet i drömmen vore att kombinera god funktion och stabil drift, med hemmabygge av billiga begagnade komponenter.
Skall maila mafa och matene enligt förslag för teknisk information om respektive skruvsort för jämförelse.
CPMS; Låter ju positivt att kunna byta skruv med minimalt stöv. Hur "bygger man rätt"? Roterbart rör? Är det en "dedikerad bottenskruv" du kör, eller en simpel "pelletsbrännarskruv" (matarskruv?) Uppenbarligen kan man alltså dra av en skruv placerad i botten på bulken vare sig med eller utan kärna. Förstår att trycket på skruven står i proportion till kravet hållfasthet och i sin tur på motorkraft/utväxling. Och att det är detta man måste lösa. Med skruven förlagd sidoförskjuten under förrådet, borde inte trycket bli särskilt stort, eller? Självtömmande känns ju trevligt och sidoförskjutningen som en elegant lösning. Det blygsamma målet i drömmen vore att kombinera god funktion och stabil drift, med hemmabygge av billiga begagnade komponenter.
Skall maila mafa och matene enligt förslag för teknisk information om respektive skruvsort för jämförelse.
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Jag byggde så jag har utrymme på båda kortsidor och lät röret som skruven går i sticka ut genom kortsidorna. Måste jag jobba med skruven kan jag plocka bort lagringen på drivsidan och dra ut skruven åt endera hållet, är behållaren full får man skruva in skruven i pelletsen som läckt ner i röret genom slitsarna.
Har en 0,25kW 2800rpm motor med 300:1 växellåda + ~2,5:1 uppväxling med drev och kedja så jag drar nog av vad som helst.
Är en vanlig 50mm kärnlös foderskruv med 90mm plaströr.
Billigast borde vara att bygga plan botten med en skruv i plaströr som ligger uppe på botten men då får man skotta om man vill köra slut på allt, vill man bygga (nästan helt) självtömmande och billigt är detta ett sätt:
Gillar lösningar med skruv i rör pga. möjligheten att byta skruv med pellets i behållaren.
Lite bilder på ändarna och kratrarna som bildas i behållaren.
Har en 0,25kW 2800rpm motor med 300:1 växellåda + ~2,5:1 uppväxling med drev och kedja så jag drar nog av vad som helst.
Är en vanlig 50mm kärnlös foderskruv med 90mm plaströr.
Billigast borde vara att bygga plan botten med en skruv i plaströr som ligger uppe på botten men då får man skotta om man vill köra slut på allt, vill man bygga (nästan helt) självtömmande och billigt är detta ett sätt:
Gillar lösningar med skruv i rör pga. möjligheten att byta skruv med pellets i behållaren.
Lite bilder på ändarna och kratrarna som bildas i behållaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Re: Bottenskruv bulkförråd
Snygg lösning CPMS funderar på att kopiera lite när jag ska bygga bulk själv.
Utmärkt Stuma kan du uppdatera oss på vad du kommer fram till du har även Janfire som levererar bulkförråd och tillbehör.
Min lösning kommer bli bulkförråd ca 3-4ton bottenskruv, vacum transport till litet dagförråd.
/Peter
Utmärkt Stuma kan du uppdatera oss på vad du kommer fram till du har även Janfire som levererar bulkförråd och tillbehör.
Min lösning kommer bli bulkförråd ca 3-4ton bottenskruv, vacum transport till litet dagförråd.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Re: Bottenskruv bulkförråd
Det är för tidigt att säga att säga att min lösning på bulkförråd fungerar "problemfritt". Men efter att ha avverkat en pall pellets och 2ton bulkfyllning, och förbrukar en 3tons fyllning just nu, så kan jag bara säga att det fungerar riktigt bra.
Nu har jag både förskjuten botten och kärnlös skruv i mitt förråd och det är väl kanske den förskjutna botten som gör att det fungerar med kärnlös skruv för mig. Jag har ju även bara 30 graders lutning och det är ju som bekant något som inte brukar fungera så bra.
Förskjuten botten borde ge samma effekt som ett rör med några öppningar då det avlastar skruven.
Har ännu så länge inte behövt demontera min bottenskruv pga haveri och kan inte bedömma hur lätt eller svårt det skulle vara att byta skruven om den går av, men jag tror inte att den går av så lätt då den har ett kraftigare material jämfört med vanliga skruvar(fyrkantstång 15x15). Ja den är överdimensionerad men det var vad som dök upp.
Skulle skruven gå av på något ställe så lär jag inte få ut hela skruven ändå utan att vänta till förrådet blir nästan tomt då den del som gått av troligtvis är en bit in i förrådet.
Hade jag valt plan botten hade jag ökat volymen med mindre än 1 kubik(ca.650kg) men fått skotta när det är mer än 1 kubik kvar med hänsyn tagen till rasvinkeln.
Det kommer säkert en dag då jag missbedömt den mängd som är kvar i mitt förråd och önskat att jag hade en reserv när bulkleveransen är försenad, men i dagsläget känns det skönt att inte behöva skotta när det börjar ta slut.
Som jag nämnt i min tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13098 så har jag mindre än en halv säck pellets kvar om jag tomkör förrådet.
Som CPMS skriver så går en öppen skruv väldigt trögt även med en måttlig mängd pellets ovanpå.
Jag hämtade tidigare pellets i lösvikt i 1000-litersbehållare på släpkärra några gånger där jag hade monterat en kärnlös skruv i botten utan att avlasta skruven med någon typ av skydd över. Det går ju som bekant inte så bra...
Fick då ösa ur större delen av behållaren innan skruven började rotera.
Avlastade då skruven med en planka över och löste problemet den gången.
Rotage i Kvänum tillverkar kompletta lösningar och skruv på meter för både spannmål och pellets. Bor du inte för långt bort kan ett besök eller telefonsamtal löna sig. Jag har köpt min kärnlösa till brännaren av dom när den gick sönder.
Det är en snygg och intressant lösning CPMS har för dagbehållaren.
Nu har jag både förskjuten botten och kärnlös skruv i mitt förråd och det är väl kanske den förskjutna botten som gör att det fungerar med kärnlös skruv för mig. Jag har ju även bara 30 graders lutning och det är ju som bekant något som inte brukar fungera så bra.
Förskjuten botten borde ge samma effekt som ett rör med några öppningar då det avlastar skruven.
Har ännu så länge inte behövt demontera min bottenskruv pga haveri och kan inte bedömma hur lätt eller svårt det skulle vara att byta skruven om den går av, men jag tror inte att den går av så lätt då den har ett kraftigare material jämfört med vanliga skruvar(fyrkantstång 15x15). Ja den är överdimensionerad men det var vad som dök upp.
Skulle skruven gå av på något ställe så lär jag inte få ut hela skruven ändå utan att vänta till förrådet blir nästan tomt då den del som gått av troligtvis är en bit in i förrådet.
Hade jag valt plan botten hade jag ökat volymen med mindre än 1 kubik(ca.650kg) men fått skotta när det är mer än 1 kubik kvar med hänsyn tagen till rasvinkeln.
Det kommer säkert en dag då jag missbedömt den mängd som är kvar i mitt förråd och önskat att jag hade en reserv när bulkleveransen är försenad, men i dagsläget känns det skönt att inte behöva skotta när det börjar ta slut.
Som jag nämnt i min tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13098 så har jag mindre än en halv säck pellets kvar om jag tomkör förrådet.
Som CPMS skriver så går en öppen skruv väldigt trögt även med en måttlig mängd pellets ovanpå.
Jag hämtade tidigare pellets i lösvikt i 1000-litersbehållare på släpkärra några gånger där jag hade monterat en kärnlös skruv i botten utan att avlasta skruven med någon typ av skydd över. Det går ju som bekant inte så bra...
Fick då ösa ur större delen av behållaren innan skruven började rotera.
Avlastade då skruven med en planka över och löste problemet den gången.
Rotage i Kvänum tillverkar kompletta lösningar och skruv på meter för både spannmål och pellets. Bor du inte för långt bort kan ett besök eller telefonsamtal löna sig. Jag har köpt min kärnlösa till brännaren av dom när den gick sönder.
Det är en snygg och intressant lösning CPMS har för dagbehållaren.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).