Service 1 Bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Räven
Frö

Service 1 Bioline 20

Inlägg av Räven »

Vad ska göras vid service 1 på min bioline 20?
Någon vänlig själ som vet var jag hittar en instruktions manual om vad som skall göras?
Helt ny på det här med brännare och den satt i när jag köpte huset :)
Tack på förhand :D
Checker
Fröträd

Re: Service 1 Bioline 20

Inlägg av Checker »

Hej!

Är inte det tiden man kan själv/montören ställa in så kan väl vara allt fån att aska ur pannan till att smörja kedjan. Har för mig att det beskrivs i manualen.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här finns åtminstone 2 filmer om lite mer service reparationer.
http://www.youtube.com/watch?v=lcIcxpyW ... re=related

Sen två sotningsfilmer på liknande brännare.
http://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ankan_84
Prima virke

Inlägg av ankan_84 »

Hej, lyfter tråden lite. Är också intresserad när/hur man ska serva sin Bioline 20.
Vilka tidsintervaller och vilka slitdelar ska man byta/gå igenom??

Tack på förhand....
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hej!

Av installationsfirman fick jag inga fler råd än att följa de intervaller som nämns i manualen.
Hur ofta man behöver byta övriga delar för att hålla hela brännaren "säker" genom en kall vinter, är nog ganska olika för varje enskild brännare.

Sotningsfilmerna beskriver ju vad man bör göra vid varje sotning, precis som det står i manualen. Gäller att man inte väntar för länge med sotning/uraskning så att brännarkoppen badar i sot/aska.

Sedan har man ju månadskontrollen (gör-det-själv-service nr 2) - att slussvingarna håller tätt. Gör de inte det, är det lätt att byta själv. Montera bort kåpan så ser du vilka skruvar du ska lossa för att komma åt slussutrymmet och blotta vingarna.
Som tidigare har diskuterats här i forumet, så snåla inte på att tillverka slussvingar själv! Det är en säkerhetsdetalj, och några hundra för originalvingar är ingenting jämfört med en eventuell pannrumsbrand!

Tredje själv-servicen är återinfettning av drivkedjan, en gång per år, och kontroll att den inte slackar för mycket.

Är man noga med dessa tre steg, är nog mycket vunnet!

Utöver detta har jag varit med om två incidenter sedan 2008:
1) Kondensatorn till motorn som driver externskruven lade av. Har motor och skruv från Mafa, vilket många verkar ha. Eftersom motorn är en enfasmotor behövs kondensatorn för att driva runt motorn. En ny finns på Elfa, kolla värdena på den gamla och beställ en att ha på hyllan. Kostar några tior plus frakt.

2) Igensotad optovakt. Tryckluftsblåsning genom röret hjälpte inte, verkade som att jag blåste in sot och förvärrade det. Fick ringa installatören som kom och tog isär optovakten. Gick på en halv dag.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Jonte
Prima virke

Inlägg av Jonte »

2) Igensotad optovakt. Tryckluftsblåsning genom röret hjälpte inte, verkade som att jag blåste in sot och förvärrade det. Fick ringa installatören som kom och tog isär optovakten. Gick på en halv dag.
När det gäller igensotning av optovakten och därmed felmeddelandet ingen låga så har jag gjort rent den genom att dra ut den och torka rent glaskroppen med ett fuktigt papper. Men det kanske inte var det felet du hade, Teufel?
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Skriv svar