Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

M = 95 är väl 20 Kw , M = 70 15 Kw , M 50 = 10 Kw , uppmätt effekt förmodar jag ?
Såg att min förbrukning under feb. var 896 kg med en medeltemp på -4,4 grader för månaden , vilket är ovanligt mycke för mej.Fast då har den ju gått ca 6 tim med öppen varmvatten-kran när justerings mannen var här. Just nu har det gått 7 säckar sen sotning och allt ser bra ut, få se hur det ser ut om 10 säckar till. :(
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Nu kanske jag är en lösning på spåren. :D Ringde ju Neova för en vecka sen och har inte hört något , så idag ringde jag upp igen och var lite mindre vänlig på rösten. . Efter ca 10 min ringde en försäljniungschef , och ser man på , nu kanske förklaringen kom ! För att undvika "smul" i säckarna har dom pressat mycket hårdare än vanligt , från försommaren och en bit in på hösten , varvid vissa brännare har fått problem , bla Vikingbio , och undertecknad. Dom ska komma och byta ut mina 3 pallar , mot 3 nya.
Fortsättning följer.
Mvh Vatsug
Ps Min pellets kommer från Främlingshem , söder om Gävle.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Sitter själv med pellets (dock ej Neova) i ganska stora mängder som sintrar något så f*rbannat. Har kört mycket olika pellets innan och aldrig haft antydan till sintring och koks.
Brännaren är injusterad av både återförsäljaren och mig, återförsäljaren lämnar "Nöjd kundgaranti", men jag vet inte om jag orkar kladda med det. Har fått diskbråck och är inte sugen på att böka runt pallarna mer.
Håller på med de sista testerna för att verkligen utesluta att det är just pelletsen som orsakar problem hos mig, frågan är om andra brännare fixar denna pellets. Jag hade absolut inte kunna kört utan driftstop om jag inte haft automat rensningen av rostret.

Ska höra med återförsäljaren på Måndag om de fått fler reaktioner då mina pallar kom direkt från deras lager, fler än jag måste ju ha fått pallar från denna tillverkning (om de nu börjat elda med dessa ännu).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Har du provat att väga 1 L , min vägde 704g / liter . På Neovas påsar står 650-680 kg / m3. Dom hade uppmätt ända upp till 750 kg / m3, om jag minns rätt. Inte så konstigt att det kan bli problem då.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Ligger på 680-690gr/liter.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Det var ju inte så mycket. Kollade idag m sottalspumpen , efter 13 säckar, och se nu blev det ett sottal 4, kollade sotluckan för ett dygn sen o då var den vit o fin, men nu började den bli lite svart i framkant. Verkar som det går väldigt fort när den väl börjat sota lite. Slog av brännaren väntade 4 tim, lossade brännaren och där var det tjockt m sintring / koks i koppen , särskilt i framkant så det bildas som en platå, alldeles ovanför skruvgenomföringen. Men sintringen täcker ändå inte nedersta luftslitsen , så varför den sotar fattar jag inte !! Provade m sottalspumpen efter rengjöring och ligger på 1-2 i sottal igen.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Verkar vara ett pellets problem, Jag får nu liknande problem efter man kört 1-1,5 ton vilket även sker i kompisens biomatic.. Blir en kaka i botten på brännaren som är rätt porös men ställer till det genom att glödbädden ligger för högt i koppen tror vi iaf :roll:
Det i sin tur gör att koppen börjar gå full o alla pelletsar blir inte helt förbrännda ut små kolbitar ligger i asklådan, När detta sker börjar även pannan sota..

När man petar lös kakan i botten på koppen har den istort samma färg som pelletsdammet :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Det verkar vara som jag, men jag kan bara köra runt 300 kg innan den börjar sota. Hällde i sista säcken i förrådet nu , provvägde 1 liter för skojs skull efter som jag har tyckt att dom 8-10 sista säckarna verkar lite ljusare o inte lika hårda och se, nu stannade vågen på 677g/ liter , vilket är innom toleransen. Alltså har vikten varierat mellan 677- 704g / liter på samma pall. Då är det inte lätt att få till en bra förbränning.
Drömmen vore nån form av O2-sensor som låg mellan 7-8 % och reglerade fläkten därefter :D
Ska handmata brännaren i helgen med den nya pelletsen och se var jag hamnar. Nu är det ju matn 62 % = 518g /10 min. o fläkt 43 %. Förut 67 / 35 %.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Skrev i andra tråden du har, Men de verkar va samma problem..
Intressant de du anger om shiftande volymvikt i säckarna, Kompisen sa oxå att det är så men jag skrattade bara o sa vi kör ju bulk men då sa han att ibland luktar det nästan som bränd plast ute o då går pannan inte bra men sen kan den gå fint några dar innan det händer igen..
Vem vet iof hur dom blandar, Vet ju att det varit stora problem med solett tillverkad i storuman men chaffisen som va här sa att det körs bilar därifrån ner till Skellefteå.. Möjligt att dom där spetsar den bra med den dåliga för att på så vis bli av med den o man får konstig förbränning :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Hallo, nu har justeringmannen varit här , och vad vi kunde konstatera var att värdena var mer stabila nu.
Justerade in låg på 48/ 23
Värden : O2 9,4 %
CO 201 ppm
NOx 77 ppm
T- gas 144 C
Lambda 1,81
CO2 11,2 %
Eta 91,7 %
Hög tog vi mina gamla värden 67/ 35
Värden : O2 8,7 %
CO 158 ppm
NOx 89 ppm
T-gas 159 C
Lambda 1,70
CO2 11,9 %
Eta 91,1 %
Har nu handmatat: Hög 570g/10 min Låg 390g/ 10 min dvs 16,4 kW resp 11,2 kW
Provade m sottalspumpen på låg o fick sottal 3-5 .
Tycker själv att det är ganska lite fläkt på låg . Jaha, vad kan man lära sej av detta, kanske att ha lite högre sottal än 1-2. Undrar om det hade blivit annorlunda om koppen hade varit alldeles nyrengjord när dom dom första mätningarna gjordes. Det var ju ganska kallt då så att det hade väl gått en 10 säckar innan justeringsmannen kom ,o då hade redan sintringen börjat, varvid luftslitsarna hade börjat bli lite täckta av grovaska , varvid luftöverskott behövdes för att inte sota, med mera sintring som följd. Hoppas ni förstår hur jag tänker. ( Blev lite rörit)
Hoppas man kan flytta upp från pannrummet nu! :)
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar