Ack tankar för rum med låg takhöjd

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av fredrik s »

Hej

Lite funderingar kring acktankar

1: Mitt pannrum har lågt i tak ca 1.80-1.85.
Någon som har bra tips på lämpliga acktankar

2: Lämplig panna för att ladda en acktank?
jag har funderat på en ny panna och så småningom acktank
Blir det mycket sämmre om man väljer en panna med inbyggd tank (vanlig panna) och matar en acktank än om man väljer en laddpanna?

3: Finns det bra beräkningsprogram/tabeller för hur stor vattenvolym man skall ha i sina tankar?

Mvh
Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av danei »

Bestäm dig helst nu om du ska ha tänk eller inte. En laddpanna är billigare och bättre om man ska ha tank. Att köpa en vanlig panna och sedan köra mot tank blir dyrare och sämre.
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av fredrik s »

Jo, du har helt rätt. Jag formulerade mig klumpigt.
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av Jonas O »

Du kan aldrig ha för mycket acc-volym.

Minsta är iallafall 2000L men helst 3000 eller mer, ju mer volym desto mer komfort.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av danei »

Varför skulle 2kubik vara minimum. Mina föräldrar kör med 1 kubik i ett 20tals hus med vedpanna. Har man pellets så gör det ju minde skillnad om man måste tända upp mer än en gång per dygn.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av KB-U »

Efter att jag läst på detta forum under ett långt tag så blev mitt tillvägagångssätt enligt följande steg när jag skulle dimensionera min nya värmeanläggning.

1. Hur stort är energibehovet i huset under ett "krävande" dygn?
2. Hur många dygns förbrukning skall jag kunna ackumulera?
3. Vad kan jag använda för DT (maxtemp-mintemp i tanken)?
4. Hur mycket vatten behövs för att klara av detta energibehov?
5. Vad behövs det för panna för att kunna ladda detta?
6. Expansionskärl, öppet/slutet?

Själv försökte jag uppskatta energibehovet per dygn för huset utifrån några uppgifter jag hade sedan tidigare, dubblade detta för att klara två dygn. Räknade på hur mycket som skulle gå att lagra me de temperaturer som jag hade tänkt mig och utifrån detta valdes volym och slutligen panna.

Då jag har lågt i tak i källaren samt begränsade dörröppningar så måttbeställde jag 5st tankar från Husqvarna tanken.

Som det har fungerat hittentills så på vintern eldar jag två inlägg i pannan var 4:e dag på. När det håller sig i utetemperaturer -10 till -20 så eldar jag 2 inlägg var 3:e dag. Så mina beräkningar blev inte som jag hade tänkt mig utan det blev bättre! :D
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av fredrik s »

Hej

Punkt 1 och 2 fixar jag ganska enkelt
Punkt 3, vad bestämmer det?
Punkt 4 borde ju gå att få tag på i tabeller mm. Har du någon bra källa?
Punkt 5 och 6 blir ju en konsekvens av ovan

När det gäller volym och antal tankar, blir det inte mer förluster om man har för stor volym och många tankar?
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av KB-U »

Maxtemp avgörs väl av vad man kan lagra för temperatur, har man t.ex. en kulvert som inte klarar för varmt vatten måste man antingen shunta ner tempen eller inte köra så hett vatten. Jag har kopparkulvert mellan huset och garaget så jag kan vräka på med hetvatten.

Mintemp är främst en fråga om vad man kan "klämma ut" för värme respektive tappvarmvatten ur anläggningen när det är låg temperatur i tanken.

När det gäller att räkna på dessa uppgifter så letade jag runt här på forumet och hittade lite definitioner och formler som jag satte mig ner med och började räkna... (Finns flera personer här på forumet som är duktiga på det där, jag är inte duktig på det!)

Desto mer yta samt rör - desto mer förluster. Så det gäller att isolera och åter isolera, både tankar och rör.

I mitt fall fanns inget annat alternativ, det jag max kunde få in i källaren var 4250 liter och det med fem tankar om 850 liter vardera och dessa seriekopplades. Man får göra det bästa av situationen...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av Jonas O »

danei skrev:Varför skulle 2kubik vara minimum. Mina föräldrar kör med 1 kubik i ett 20tals hus med vedpanna. Har man pellets så gör det ju minde skillnad om man måste tända upp mer än en gång per dygn.

Ah... Missade att det var pelletseldning ;)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av Jonas O »

fredrik s skrev:När det gäller volym och antal tankar, blir det inte mer förluster om man har för stor volym och många tankar?
Var har du ditt pannrum? Är det i källaren på huset så "gör" det ju inte så mycket om det läcker ut lite värme i luften, det kommer ju ändå huset till godo, rummen över behöver kanske inte ha någon värme på.. ;)

Själv så har jag byggt in mina tankar bakom en gipsvägg och fyllt upp bra med isolering runt, tycker det funkar bra.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av fredrik s »

Jo isolering är nog poängen, jag har pannrummet i källaren och får se över isolering där också

Vet någon var man hittar "låga" tankar?
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av KB-U »

Husqvarna tanken, http://www.tanksvets.se , de har några olika standard diametrar, sedan är det bara att välja passande höjd samt vad man vill ha för anslutningar för elpatroner, dykrör, in/ut-gångar, slingor, ja det är bara att välja vad man vill ha :)
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av André »

Hör med husqvarna tanksvets dom bygger en tank som du vill ha den :D
Det går fint med en tank på 135 cm om du vill, Du måste bara se till så du rymmer isoleringen o det bör du ha iaf 30 cm i toppen så en tank med 150 cm höjd bör du ha..
Sen vilken diameter beror på dörrar, En std 750 l tank är 75 cm i diameter o med höjd på 150 cm rymmer den ca 650 liter vilket räcker gott med pelletseldning med bra isolering på tank o rör..
Pannan bör inte ha mer än 50-60 l vatten om du eldar pellets..

Utrusta tanken med 2x15 meters vv slingor så klarar du dusch när tanken är 40°, Övre slingan 40-50 cm från toppen o ner sedan en elpatronanslutning direkt under sedan en slinga från botten på tanken upp till elpatronuttaget så har du en bra tank för pelletseldning.. Isolera den 30-35 cm i toppen o 20 cm i sidorna :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: Ack tankar för rum med låg takhöjd

Inlägg av fredrik s »

Tack för bra tips
Det skall jag kolla upp
Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
Skriv svar