Pellets i Kalix??

Skriv svar
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Pellets i Kalix??

Inlägg av brittinger »

Min leverantör ar slutat med pellets, söker bra och billig pellets i Kalix. Med begränsat utrymme i både kassa och hus kan jag bara ta en pall i taget. Några tips? Obs, sökt på blocket men där finns bara XL-bygg vars pellets jag inte har bra erfarenhet från.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pellets i Kalix??

Inlägg av Torsten »

Är du inte nöjd med Viking pellets från XL bygg så har du höga krav. :?:
Är det inte så att du skyller dålig förbränning på pellets i stället för på dålig inställning av brännaren?
Har aldrig provat någon bättre pellets men för långt åka att hämta nu när Stora Enso kör hemför samma pris.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Re: Pellets i Kalix??

Inlägg av brittinger »

Den Pellets jag fick från XL hette inte Viking, det var Solett, brann konstigt var mycket smuligt och packade brännröret. Köpte en pall från Niwab efter solett, inga problem alls. Men nu har Niwab slutat med pelletsen..
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets i Kalix??

Inlägg av Taxen »

Finns lite att välja på,beroende på hur avstånden är och hur du kan hämta själv eller inte.
http://www.bioenergilulea.se/Pages/sv-S ... ljare.aspx
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Pellets i Kalix??

Inlägg av skalman65 »

Handlar själv Bioenergis bulk leverans, men brukar att köpa några säckar mot slutet av säsongen.

oftast har det blivit av Tr försäljning i dessa lägen, ligger vid gamla brandstation.
(som är med i "taxens" lista)
Han säljer bioenergis säckade variant, bra pris, mig veterligen är det bara byggmax som har ett lägre pris.
Du väljer själv om du vill köpa en säck eller pallvis.
I vissa fall så tror jag att man kan få det hemkört.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Pellets i Kalix??

Inlägg av ja »

Jag köper nu Bioenergi av TRF.

Förra hösten köpte jag Solett av XL bygg när dom hade kampanjpris. Jag märkte ingen skillnad mellan Solett och Bioenergi, de ska båda vara av mycket bra kvalitet. XL har nu också Stenvalls pellets ( märkt XL bygg ).
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Skriv svar