Dyrt och bra

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Dyrt och bra

Inlägg av Zwentomen »

Jaha. Arbetsresor på kommnade och dags att damma av skrothopen. Bäst att kolla rotorns skick, har ju ändå brännt knappa 2 ton sedan förra bytet och ja tro det eller inte det är inte pellettens pris som gör att det här med pellettseldning de gånger man är bort dyrt nä de är skitdelarna som inte håller ett dugg som gör att priset rymmer iväg. Förmodar att det vore billigare att köpa en begagnad oljebrännare och köra på olja istället för pellets de ggr man skall iväg på arbetsresa.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Dyrt och bra

Inlägg av deasstore »

Jaa! Håller med dig fullständigt.

Man ska aldrig tänka tanken att det fungerar bra nu...
Det är då som det händer..

Det var kallt i morse och visst hade den stannat.
Denna gången var det ialf ett fel som gick lätt att hitta.
Skruven hade gått av ca 3dm från kvarnen.

Hade verkligen ingen lust att fixa detta idag. Men att köra på el är heller ingen bra lösning. Så efter 2 timmars jobb i källaren samtidigt som man hade 2 st illbattingar springandes omkring sig. Så får man vara nöjd med att fått igång grejorna igen. :D Nu har jag knappt 2 meter skruv kvar att köra med. Så nästa gången får det bli en ny.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Dyrt och bra

Inlägg av deasstore »

Nu har skruven gått sönder igen.. grr. Hade en liggandes så den bytte jag.
Samtidigt så upptäckte jag att matarbegränsaren var böjd och provad då att ta bort den helt..
Helt otroligt. Alla smällar upphörde. Skruven blev så tyst, inte en enda smäll ifrån skruven på hela körningen.

Jag fick dock ändra en del på start dos och min matning eftersom den nu matar på ungefär det dubbla.
Har även ändrat k-värdet nämnaren till 6 för att den ska justera lite fortare på matningen neråt när den är på väg ner..?? Har jag tänkt rätt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Dyrt och bra

Inlägg av deasstore »

rättar mitt fel i mitt tidigare inlägg. Jag ändrade på K-värdet täljaren som var 4 innan. Nu är den 6.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar