Självtömmande bulkförråd Ver.2

experienced
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 08:18

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av experienced »

Hej !
En fråga: Vilken dimension har du på bottenskruven (Diameter) ?
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Rol-bi »

Jag använder dia 75mm i siloskruv och takskruv. Den är 1,9mm tjock.
Till vertikalskruv använder jag ø110mm.
Kapacitet i siloskruv är från 8,5kg/timme (villa) till ca. 135kg/timme (större anlägg).
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Bottenskruven i förrådet är ca. 90mm i diameter kärnlös (ca.15x15 rundbockad fyrkantstång) om jag inte minns fel.
Något överdimensionerad men det var som dök upp.
Skruven upp till brännaren är en kärnlös skruv på 50mm (köpt hos Rotage i kvänum) i ett 75mm rör.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

Mycket bra idé!

Så här blev min lösning:

Från ena hållet: http://youtu.be/4u1p2hecBoM

Från andra hållet: http://youtu.be/ZWu7JEXF8V8

Jag gjorde lådan 50x50x30 cm. I botten sitter en liten stump av den gamla böjda, kraschade skruven med gamla motorn.

Ska täcka med plexiglas sedan. Snedbrädan inuti går inte ända upp till locket utan det blir en glipa som funkar som överfyllningsskydd.

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Ser ju finfint ut.
Går båda skruvarna samtidigt eller styr du bottenskruven på tidrelä?
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

Båda skruvarna går samtidigt. De verkar hittills ha tillräckligt lika flöde. Har dock inte fått kabeln och bulkfyllning så jag har inte kunnat prova under längre tid än. Pelletsbilen kommer imorgon. Kabelleveransen har bytt från "Avvaktar" till "Under behandling", så snart är det upp till bevis...
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

Nähäpp...

Gick inte så bra. :cry:

Motorn till bottenskruven går för trögt. Den står bara och morrar på samma sätt som den gjorde när den böjda skruven var av. Det funkade igår kväll under ca 2 timmar innan jag gick och la mig.

Det går att hjälpa motorn igång med en polygrip, men samma knastrande läte (trots att skruven är helt rak!) och sedan går den trögare och trögare tills den stannar.

Den gick lätt innan vi fyllde 4,5 ton pellets.

Vad är problemet? Kan trycket av pelletsen göra att skruven går så trögt och att motorn är för svag?

Jag har ingen lust att tömma 4,5 ton pellets för hand igen!!! :x

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av CPMS »

Surt läge, har varit med om liknande men hade bara 3,5ton att handtömma.
Hur ser det ut inne i behållaren, bilder på bottenskruven innan fyllning?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av psau »

Hellu,
Tar skruven all vikt uppifrån eller har du ett "tak" ovanför skruven som avlastar dito?!?

Taket avlastar skruven från vikten av pelletsen ovanifrån men ska låta pelletsen komma in från sidan.

Det är iaf så jag tänkt göra i mitt förråd.

Rätta mig gärna hellre fel nu än efter jag byggt förrådet.

För att du ska slippa skotta en massa pellets kan du stoppa i en vanlig skruv i ngt lufthål/manlucka el dyl som fyller lådan?!?! Ingen toppensnygg lösning men tror att den kan funka....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

CPMS skrev:Hur ser det ut inne i behållaren, bilder på bottenskruven innan fyllning?
Det är gjort som på "Rätt"-bilden här:
Bild

Har inga egna bilder på jobbet, ska kolla om jag har bilder på mitt förråd när jag kommer hem.
psau skrev:Hellu,
Tar skruven all vikt uppifrån eller har du ett "tak" ovanför skruven som avlastar dito?!?
Taket avlastar skruven från vikten av pelletsen ovanifrån men ska låta pelletsen komma in från sidan.
Alltså inget tak. Pellets ligger rakt på. Jag har sett sned-/tak-lösningar men jag trodde det bara var för kärnlösa skruvar. Jag har kärna i min bottenskruv. Men det kan ju vara fel. Det kanske behövs oavsett?
psau skrev:För att du ska slippa skotta en massa pellets kan du stoppa i en vanlig skruv i ngt lufthål/manlucka el dyl som fyller lådan?!?! Ingen toppensnygg lösning men tror att den kan funka....
Jo, det lutar väl åt att sätta in ett rör som bara låter pelletsen rinna ner i lådan, tills förrådet är halvtomt. Därefter går man över på matning via bottenskruven. Frågan är vilken dimension man ska ha på röret för att inte allt ska rinna ut på golvet men samtidigt klara av att fylla mellanförrådet (lilla lådan) så att matningsröret till brännaren får tillräckligt. Flödesberäkning på pellets följer inte riktigt samma lagar som för vätskor... :roll:

Sedan får man väl försöka att bygga om bottenskruven så att den avlastas på något sätt.

Jag fattar inte varför det funkade de första fem åren bara. Det gick ju trögare när jag bytte från 6 mm till 8 mm pellets. Kan det vara en bidragande orsak att det är både trycket från pelletsen samt att 8 mm pelletsen har lättare för att kila fast sig inne i skruvröret? Längden på skruvröret (genomföringen från första intaget i bottenskruven in till mellanförrådet) är ju bara en dryg decimeter, så jag tycker detta känns lite fånigt eftersom det ändå gick när jag hade tre meter flexiskruv. Känns orimligt trögt någonstans...

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

Har du lagringar på din kärnskruv eller kör du utan??

Jag har en kärnskruv in i mitt förråd med både lagring på mitten och i änden. Dessa har slitits ut av skruvens lyftkraft. Den vill klättra ut ur förrådet när det blir tryck från pelletsen ovanför.

Jag har satt tak över mina intag och hoppas att lyftkraften har minskat. Just nu står mitt bulkförråd still eftersom den mittre lagringen har havererat en gång till. Min lagning från förra fyllningen fungerade inte. Tidigare hade jag lagat den bakre lagningen med ett kullager och det har fungerat bra i några år. Så jag tänkte att jag gör lika med det mittre också men kullager lösningen tar för stor plats i skruvröret så den pellets som skruven matar fram stockar sig vid lagret och det låter som en stenkross. En del pellets blir också krossade så den lösningen är kass. Dessutom hade trängt in finmaterial i lagret så det hade fastnat trots lagertätningar. Nu funderar jag på att återgå till "originallösningen" som inte är bra då både det bakre och mittre origanllagringarna har "ätits" upp. De bestod av en stålaxel i ett stålrör och det vill jag påstå att det håller inte i längden, materialet slits ut och skruven "rymmer". Har några fina bilder hemma om någon är intresserad. Att bära säck, som jag gör nu, är ingen rolig sysselsättning när man kan köra bulk.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av CPMS »

Vad som hänt är svårt att säga särskilt som det fungerat tidigare men låter som ett lagerhaveri eller så har skruven böjt sig och kilats fast mot botten.

Man bör nog ändå inte köra med skruv utan avlastning, provade själv med en oavlastad kärn-skruv enl. Fel-bilden och den blev stum när man fyllde behållaren så nu har jag ett plaströr med 4 intag och en flex-skruv fortfarande placerad enl. Fel-bilden och det fungerar hur fint som helst. Kan tom. handveva skruven med full behållare om jag vill.

Kan du inte bara såga upp ett hål mellan bulkbehållaren och lilla lådan och sen flytta brännarens matarskruv så nära hålet som möjligt? Pellets kan ju inte "flöda över" som vatten gör om du har ex. en slang i botten av en hink och öppnar kranen.

Jag gillar ju "skruv i plaströr med flera intag" så jag skulle nog bygga om efter den principen. Finns lite bilder i "Pannrumsbilder" hur min anläggning ser ut. En stor fördel med att ha plaströret i behållaren är att om det händer något med skruven går det att byta än fast man har behållaren fylld sålänge inte det blivit knut på skruven. :) Lite snack om det här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13199

Roli/
Bilder är alltid roliga så posta på. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Som CPMS redan varit inne på så är nog en oavlastad skruv inte att rekomendera.
Antingen man avlastar genom att lägga skruven i rör eller avlastar med ett längsgående tak eller kona som Honda nämnt tidigare i tråden eller förskjutet golv som jag gjort så är nog principen att avlasta skruven viktigaste vid ett bygge.
Jag håller med CPMS. Ta en dosfräs/hålsåg eller liknande och gör ett hål (eller två) ovanför lådan och låt pelletsen kana över till lådan via rutchkana (det ser ut som att du har ett mellanrum där). När volymen minskar i förrådet blir trycket lägre på skruven och då kan du förmodligen köra som vanligt igen.
Jag hade detta som reservlösning om det mot förmodan inte skulle fungerat som tänkt.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

De utlovade bilderna på mina sönderkörda lagringar får ni vänta lite på. Då min hemdator hittar på en massa dumheter och har startsvårigheter så jag kommer inte åt bilderna just nu.
Men så fort den är fixad så skall jag visa hur det blev med original lagringarna som satt på skruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

Tack för alla tips här! Uppskattas varmt. :)

Ja, mina bilder och en video på hur skruven funkar nu dröjer lite pga att en nära vän omkom i en trafikolycka. Har inte riktigt orkat ta tag i det.

Jag kan i alla fall försöka beskriva hur det fungerar:

Motorn till bottenskruven har svårt för att komma igång, men en liten lätt hjälp med polygrip på axeln hjälper.
Sedan går den ett tag, och därefter går det trögare och trögare, och det knäpper till en gång per varv och man ser att den synliga delen av skruven i lilla lådan gör ett litet hopp. Den drar också med sig väldigt mycket sågspån. Ibland blir det svårare för motorn att komma igång, men låter man den vila ett tag så kommer den igång igen med lätt hjälp.

Detta är exakt samma beteende som jag hade innan, när höljet till Flexi-skruven gick sönder - därmed tror jag att problemet hela tiden varit - antingen bottenskruven (och ev då lagren i denna som antytts här i tråden) eller själva genomföringen.

Av detta beteende synts ingenting(?) i videon då det endast ligger en säck (16 kg) pellets på skruven. Så bottenskruven och/eller genomföringen påverkas på något sätt av trycket från 4,6 ton pellets.

Så jag har tre olika felsökningsområden:
1a) Motorns växel
b) Motorns kondensator (råd från reparatören som tittade på lösningen och tyckte det såg bra ut)
2) Genomföringen
3) Bottenskruven
a) Skruven
b) lager

För att förtydliga: Bottenskruven har ett hölje och tre intag.

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Skriv svar