Självtömmande bulkförråd Ver.2

Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Har jag fattat fel eller körde du säckad 6mm pellets innan du fick 8mm bulk?
Då skulle det kunna vara så att andelen finfraktion (spån) ställer till det och gör att skruven går trögare.
Att det knäpper till och att du ser skruven göra ett hopp skulle kunna innebära att växeln inte mår så bra. Men det skulle lika gärna kunna vara att skruven hakar i någonstans.
Får växeln tillräcklig smörjning när den sitter monterad som du gjort, borde den inte sitta horisontellt med eventuell oljeplugg uppåt?
Du skriver längre upp i tråden att du hade ett knastrande läte när det börjar gå trögt. Kommer det från skruven/förrådet eller växeln?
Hur långt är förrådet och hur lång är varje öppning på röret som bottenskruven ligger i?
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Jag har fyllt mitt förråd några gånger nu och fått det fyllt mer eller mindre innifrån och ut problemfritt.
Senaste fyllningen vet jag inte vad som hände. Det var ett j-a oväsen jämfört med tidigare fyllningar och förrådet fylldes först i den änden som röret kommer in vilket resulterade i att dom sista 3-400kg blev levererade i sopsäckar :shock: (jippie vad kul). Rännan var tom hela vägen ända till motstående vägg. Jag har en teorin att flödet var större än vid tidigare leveranser och att detta skulle göra att pelletsen "studsar" tillbaks mot den sida som iloppet sitter. Bottenskivorna mellan bjälkarna bågnade efter denna fyllning, det är inget jag sett tidigare.
Chauffören hävdade att han låg på ca.0,7-0,8 under fyllningen. Jag har för mig att fyllnadstrycket inte är hela sanningen utan även hur stor andel luft man tillför i förhållande till mängden pellets. Detta borde göra att hastigheten på pelletsen blir högre även om trycket ligger på samma nivå.
Chauffören sa att han kört pellets i 20år och aldrig varit med om något liknande. :roll:
Är det någon som varit med om något liknande eller har någon annan teori om vad som kan ha hänt? :?
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av xJom »

Nu är förrådet tömt igen. Tredje gången gillt?
Volvoslav skrev:Har jag fattat fel eller körde du säckad 6mm pellets innan du fick 8mm bulk?
Det var 6 mm Vestmarka på bulk. Jag har dock bestämt mig för att köra 8 mm Diamantpellets hädanefter.
Blev tok-allergisk mot dammet i Stora Enso-pelletsen... :(
Volvoslav skrev:Då skulle det kunna vara så att andelen finfraktion (spån) ställer till det och gör att skruven går trögare.
Ja. Det kan ju bero på att jag har en 2 m bottenskruv med kärna.

Bild
Bild

Är det vettigt att byta ut den mot en lösning utan kärna? Var får man tag på sådana?
Jag vill ju bygga något slags "tak" över skruven för att minska trycket, och jag skulle vilja bygga den med en liten lutning, så att pelletsen rinner ned i mellanförrådet. Som det fungerat hittills så smulas pelletsen sönder mot ytterväggen i mellanförrådet.

Så vad jag tänkte är en sådan "låda" som jag lägger bottenskruven i som Volvoslav har gjort, fast med en liten lutning.

Om totala längden blir 3 m, så vill jag att den ska komma upp 30 cm, så det blir en lutning på ca 6 grader.
Volvoslav skrev:Hur långt är förrådet och hur lång är varje öppning på röret som bottenskruven ligger i?
Förrådets längd är 2.40, men skruven går ju idag inte ända bort till ytterväggen. Om jag gör om så vill jag att totala längden blir 3 m, och att den ska komma upp 30 cm, så det blir en lutning på ca 10 grader.
Volvoslav skrev:Att det knäpper till och att du ser skruven göra ett hopp skulle kunna innebära att växeln inte mår så bra. Men det skulle lika gärna kunna vara att skruven hakar i någonstans.
Får växeln tillräcklig smörjning när den sitter monterad som du gjort, borde den inte sitta horisontellt med eventuell oljeplugg uppåt?
Du skriver längre upp i tråden att du hade ett knastrande läte när det börjar gå trögt. Kommer det från skruven/förrådet eller växeln?
Så här ser motorn ut, med specifikationer. Och den verkar kunna haka upp sig även om det inte är så mycket pellets i. Jag är ju dock fortfarande inte säker på om det är motorn eller skruven (eller båda), så jag kommer definitivt att byta ut bottenskruven, och sedan motorn om det fortsätter att bråka, men då måste jag bygga så att motorn går att byta ut, även om det är pellets i förrådet, för jag vill inte tömma förrådet för hand en gång till.

Bild
Bild

Jag kommer dessutom att bygga upp mellanförrådet, så att man, om olyckan skulle vara framme, kan fylla det som ett veckoförråd också.

Skulle man kunna byta ut skruven mot en sådan där vertikal Matene-skruv? Ser ju dyr ut, förståss om man ska ha 2,5 m horisontell + 2 m vertikal...
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

3 ton Neovapellets levererat av Acka transport, sett genom olika inspektionshål i mitt bulkförråd.
Lugnt och fint.
http://www.youtube.com/watch?v=NkwxbIJD ... e=youtu.be
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

Varför "bara" 3 ton? Du hade med lätthet fått plats med minst ett ton till.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Jo det är möjligt men jag vågar inte. Vid ett leveranstillfälle för något år sedan blev förrådet fullt upp till inloppet alldeles för tidigt. Se längre upp i tråden. Då fick jag ett par hundra kilo levererat i sopsäck. :evil:
I värsta fall får jag ett sådant nöt till chaufför att leverera igen och det blir inte bra.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Intressant tråd detta.

Jag har ett, sedan tidigare oanvänt, bulkförråd, modell enligt bilden "rätt" ovan, med ett fack i mitten nedsänkt mellan den lutande V-bottnen. Ca 3-4 meter lång skruv med 5-6 öppningar för intag. flexskruv utan kärna. Med ett tak ovanpå det så borde det bara vara att köra sedan, alltså, om jag förstår allt i tråden rätt. Funderade lite på om man behövde någon sorts lock eller liknande så att man bara använder ett intag åt gången, men det verkar inte finnas anledning till sådana konstigheter alltså?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av CPMS »

Har själv en flexskruv liggande i ett rör i botten på behållaren med 4st 10x10cm hål uppåt i röret, inget tak eller något. Funkar bra. Luckor behövs inte för skruven tar pellets från ett hål i taget, jag matar ut åt vänster och behållaren töms genom högra hålet först.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Låter fint det. Jag tänkte ändå slänga på ett tak, enkelt gjort och det känns bra :) Borde bli en del friktion i de öppningar den inte tar ifrån, vilket borde resultera i en del extra spån. Med ett tank kanske man kan minska det lite, och få lite mindre packning i röret.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av rod02 »

Även här blev det överfyllt en gång. Det i slangen fick plats i en skottkärra. Inne i förrådet var det mycket luft. Det la sig typ en skidbacke. Inte som vatten precis.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Mitt förråd är ca 5 meter långt. Pellets kommer in i ena kortänden och det hänger en hängränna ca 20cm under taket som slutar 1m från andra kortänden.

Ska man kanske istället för en hängränna ha enbart en rak plåt/planka, så att pelletsen lättare kan falla ut åt sidorna?

Vad har ni för "stopp" i andra änden, så att pelletsen inte bara slår hårt rakt i väggen? Eller gör den det? är det ok?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av rod02 »

Jag har bara en ca meter rör in på långsidan. Ca 4x2.5m i botten. takhöjd 2.2m kanske. Inte helt optimalt. Sväljer ca 4.5 ton. Nån dag skall jag mäta bättre...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

Jag har en gammal stoppad dyna från en soffa, som jag fick på återvinningscentralen av en som skulle slänga den, monterad i gaveln på mitt avlånga bulkförråd. Den är ca 10 cm tjock och tar emot pelletsen bra. Däremot är jag inte riktigt nöjd med rännan som slutar ca 1 m före gaveln, den leder pelletsen bra till nivån kommer upp till rännan. Sedan är jag rädd för att det blir lite "kross" där när pelletsen kommer farande och har ingenstans att ta vägen..... Så det är både lite plus och minus med ränna....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Funkar det att fylla till nivå över rännan?

Min hänger kanske 20cm under taket, jag tänkte att man inte skulle fylla över den.

Räknade ut att mitt förråd rymmer knappt 9 kubik upp till rännan, fyll volym knappt 10 kubik.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av rod02 »

Vad skiljer ton och M2?

Snälla inget om att kubik inte är ett mått...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar