Pellets Stora Enso

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av ronald »

hmm...Kör du med en 16 kg påse i taget?..Kanske du skall fylla på skruven=sätt i kontakterna i varann och fyll upp skruven...Annars får du verkligen ojämn matning :wink:
har du 3.5 dl startdos så räcker det...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Jakob »

Jag kör Stora Enso just nu.

Nu har jag iofs en modernare variant av din brännare - men när jag nyss var ute i pannrummet så tände brännaren redan INNAN fläkten startade i startfasen på bara draget genom brännaren och hetluften från elementet.

Det är nog inte någon generell egenskap hos SE att vara svårtända tror jag.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Just nu är jag inte hemma, och därför vet jag inte om brännaren startade. jag brukar faktisk köra skruven så att jag får jämn matning. Jag börjar bli tokig på detta, det känns som att jag tillbringar mera tid på pannrummet än annastans :(
Ska fortsätta prova imorgon men just nu vet inte vad mera kan göra!
Fundera på ta lite bilder så ni kan se hur pannan och brännaren ser ut.
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

När jag kom hem inatt hade brännaren inte startat, innan jag lade mig gjorde jag ett nytt försök och den gick igång men idag morse var det stopp igen, kör nu den gamla sortens. Hur i he.....te kommer det sig att dn startar ibland och ibland inte!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Brännaren gick igång nu fast det blev ett bra smäll. Ska slänga mera från den gamla pellets och se om den inte stannar! Smällen beror på att det är för mycket i startdosen?
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Jag har av 63 ton körda ton pellets under åren,nu kört 7800kg Stora Enso av detta.
Har inte haft några problem med den pelletsen.Kör med bulkförråd.
Du måste ställa in brännaren från grunden,för annars spelar det ingen roll vad du har för pellets.

Har du ställt in startdos till ca 3,5dl?
Funkar tändelementet som det skall?
Har du kollat vad du har för effekt genom att mäta upp vad du får från skruven under 10 minuter till en plastpåse?
Har du dragbegränsare?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Ok. Jag läser att ingen har haft problem med den pellets. Utgår att jag måste justera brännaren. Ja, jag har
dragbegränsare. Taxen, kan du beskriva lite närmare hur jag gå till väga för effektmätning? Ska brännaren gå igång?, alltså låta den starta och medan man låter skruven mata på en påse ska jag ge bränsle förhand?
Tack för hjälpen!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av wepe »

Bara en liten fundering :roll: Du skrev väl att din granne har en likadan brännare fast äldre som du lånade fläkten av?? Kanske kunde låna brännaren och kolla om den är Ok eller? Om nu inte det är en gammal med tändstift då kanske det inte är så kul :roll: Bara en tanke, sedan kolla upp din ordentligt, kolla upp så grejerna sitter som de ska. Om den andra brännaren funkar och det är varmluftständning på den är det ju
bara att jämföra.Kanske köpa loss den om den funkar bra, är till salu, och det är rätt pris? Sedan kolla den andra i lugn och ro. Bara en fundering :roll:
Senast redigerad av wepe den sön 08 jan, 2012 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Ja,men först skall du kolla upp din startdos så den är bra.När pannan är kall så brännaren vill gå igång,så skall du ha förberett med ett litermått som du skall hålla under slangen från skruven.Når den gått färdigt så kommer den att larma.Slå av brytaren så du kan ev.justera startdosen ifall den är fel.Slå på brytaren igen och vänta tills en startdos kommer igen.När du har fått ca 3-3,5 dl i startdos,så kan du låta den provstarta på riktigt.När den gått igång och sen börjar med driftfasen (fast grönt sken) så kan du göra som jag visar i den här tråden. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=12959

Det kommer att ta lite tid det här, men får du ordning på det hela så är det lugnt sen.
Kör du med både hög och lågfart?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Ska jag mäta all pellets som matas vid första startförsöket?
Ursäkta min okunnighet!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Slå av brytaren.Lossa slangen så den hänger ner från skruven.Håll ett graderat litermått under slangen.Slå på brytaren.Efter en stund så matar den startdosen.När den slutar mata så slår du av brytaren.Kolla hur mycket du har i måttet.Är den bra så sätter du tillbaka slangen igen.
Du får ta bort skyddskåpan,så du kommer år justeringarna innan du börjar med allt.
Sitter dina justeringar på sidan av brännaren?Om de gör det så är det från vä.driftfas-startdos-fläkt hög-fläkt lågfart.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

räknas också den matningen som kommer efter då fläkten gå igång>? på den 3,5 dl
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Nej bara den första.När den har kommit brukar tändspiralen glöda och fläkten går igång så smått.Sen pyttsar den lite då och då medans den tänder upp och sen är den på gång.

Mät bara den första omgången.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Ok, tack så mycket. Din hjälp är ovärderligt!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Efter att ha justerat startdosen så noga som möjligt går brännaren jättefin, jag kör för nuvarande med gamla pellets, alltså inte Stora enso, men jag räknar med att imorgon bör jag börja med det och ska göra så som jag gjorde nu, närmare, mäta startdosen ordentligt. Under helgen kommer jag att mäta effekten, jag orkar inte riktig med det just nu :eye:
Ännu än gång tusen tack till alla som tar sig tid att vara så hjälpsamma!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Skriv svar