Fundering kring acc-tankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Har i dagsläget 3 acc-tankar inkopplade, en 4e tank är inköpt och väntar på inkoppling.

Har även samlat på mig svetsmuff till elpatron och prylar till en tappvattenautomat.
Har även beställt lite övriga svetsmuffar och rördelar från rinkaby.
Nu börjar jag bli lite sugen på att koppla ihop detta. 8)

Så nu kommer jag flytta tappvattentillverkning + radiatoruttag till sista tanken och även komplettera med elpatron.

Men när jag nu sätter i elpatronen i 4e tanken så sätter jag den långt upp, 50cm från toppen, vilket ger en vattenvolym på ca 150 liter som elpatronen håller varm.
Men jag vill inte att elpatronen ska hålla 150 liter varmvatten i alla 4 tankarna.
Hade tänkt lösa detta med en backventil i toppen (vid ?? på bilden nedan)

Vad säger ni om det?
Kan det finnas någon nackdel med detta?



Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av danei »

Backventilen har ett motstånd även i rätt flödesriktning. Så jag tror att den kommer att förstöra flödet mellan tankarna helt. Var du kan göra är att höja upp den sista tanken.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Har funderat på det med..

Även funderat på att köpa ytterliggare en tank, kapa av den och svetsa ihop med denna tanken.
DVS få en tank som är halvmetern högre än dom andra.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av KB-U »

Beroende lite på när/hur du har tänkt nyttja elpatronen så kan det lösas på lite olika sätt, alla sätt har ju dock sina för- och nackdelar... (Kallar din tank med elpatron för tekniktanken)

- Möjlighet att stänga bort de övriga tankarna och bara köra med tekniktanken, faller dock om man vill kunna värma upp alla tankar och åka bort på vintern.

- tekniktanken i serie med de tre andra, de tre andra får vara parallellt.

- En variant där du kan ställa om mellan att ha tekniktanken i serie med de tre andra som är parallellt eller köra alla fyra parallellt.

Jag kör själv 5 tankar i serie. Får flöde då allt uttag sker med pumpar, har idag två värmekretsar med var sin C-pump samt TVA. I tekniktanken sitter två elpatroner på olika höjder, ca 150 liter på översta elpatronen och totalt ca 300 liter på den nedre elpatronen. Har även så att jag kan krana om och bara köra med tekniktanken.

Två saker som jag så här efter drygt ett års drift ser som "missar". För det första, jag skulle vilja kunna köra med endast 3 tankar i serie, alltså välja 1, 3 eller 5 tankar. Förmodligen gör jag den omkopplingen till sommaren. Det andra är att nu tar jag på tekniktanken ut för både TVA och värmekretsarna på samma höjd. Skulle gärna haft så att värmekretsarna togs ut lite längre ner. Då hade jag kunnat köra övre elpatronen med högre temp till TVAn och sedan tagit ut till värmekretsarna på samma höjd som den nedre elpatronen och då köra den elpatronen med lite lägre temperatur. Nu kör jag inte el så ofta så behovet av det jag beskrivit är inte stort, men det kan ju vara värt att tänka på för den som skall göra nytt eller ändra...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Nu har jag klurat ännu mera...

Har i det närmaste bestämt mig för att kapa och svetsa lite, förlänger sista tanken så den blir längre på höjden.
Den delen som är högre än dom andra tankarna rymmer ca 200 liter vatten, och då har jag ändå plats för lite isolering över mot taket.
EVENTUELLT så gör jag samma sak på tanken bredvid, och får ytterliggare 200 liter acc-tank-volym.
(golvytan är helt full)

Bild
(bilden bredare än forumet)

Gula strecket är mitten på pannrummet där man kommer in, panna och en tank till höger och tre tankar på vänster, tanken längst till vänster står mitt emot pannan.

4e tanken kommer att bli nya tekniktanken där allt kommer kopplas in.
Tänkt mig såhär:

Bild

Avluftning i toppen, det blir nya högsta punkten.
Uttag för varmvatten (via tappvattenautomat) sker på sidan av toppen på tanken, strax under uttag för radiator till huset och även golvvärmeslingan till garaget som väntar på att byggas, returer i sidan längst ner på tanken.
3st anslutningar för solfångarna, ut i botten och in på 2 höjder, valbart via shunt.
Gul ring är dykrör för givare till framtida shuntstyrning av solinladdning.
Lila ring är dykrör för termometrar.
En elpatron kommer sitta i samma höjd som tanktoppen på dom andra tankarna.
(elpatron håller bara värme i den övre delen i denna tanken och inget i dom andra tankarna)

Innan jag börjar svetsa och dona vill jag ha era åsikter! :)

Funderar på att svetsa dit ytterliggare 2 dykrör för framtida pelletsstyrning om man skulle få för sig att börja pelletselda, var ska dom sitta?

Vad mer behövs?
Vad mer kan man behöva för framtiden?

:D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Roli »

Jag skulle vilja föreslå att du tittar på denna pdf http://home.koping.net/nila/webb/tillbe ... SBE_LK.pdf
Den visar uttag av radiator och/eller golvvärmevatten med en bivalent shunt. Du "sparar" det varma toppvattnet till varmvatten uttag dvs mer varmvatten eftersom radiatorera och definitivt golvvärmen inte behöver så varm vatten som finns i acktoppen för att leverera värme. Fundera också på hur höga temperaturer som resp. värmeretur har och försök att växla in den på lämplig nivå i acktanken (se pdf).
Biv-shunten styr du sedan med en vanlig automatik med ute- och/eller innegivare. Med denna inkoppling så utnyttjar du tankens olika temperaturer på bästa sätt. Kostar för visso två biv-shuntar men ger mer varmvatten till dusch mm, mm.

Har själv en biv-shunt till mitt golvvärmeuttag ur acktanken och den "plockar" det mesta av vattnet ur "ackmitten".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Jag värdesätter mer att ha husvärme så länge som möjligt, så därför vill jag ha alla uttag i toppen.
(Varmvatten blir det ju ändå snabbt när man tänt i pannan då laddomaten kommer fylla toppen först)

Men helt klart intressant inlägg, ska fundera på det!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Har funderat en hel del fram-o-tillbaka på detta senaste månaderna..
Har hållt utkik på blocket efter fler tankar och hade turen att hitta 2st 750L tankar till.
Åkte och hämtade dessa. :)

Den ena var tom slavtank och den andra var med 120L varmvattenberedare.
Så nu står vi här med 3st 750L tankar och 3st 500L tankar. :shock:
Allt ska dock inte få plats i pannrummet.


750L med varmvattenberedare fick sig en omgång med kapen:

Bild



Den som tidigare var "tank nr4" och som inte var inkopplad ännu måttade jag lite på och gav även den en omgång med kapen..

Bild



Toppen som kapades av och den uppkapade 750L tanken fick följa med in till jobbet. Toppen har sedan fått lite nya anslutningar:

Bild

Bild

Bild

Jag har V-slipat alla svetsskarvar och svetsat allt med största omsorg, men ifall det nu möjligen skulle finnas någon svetspor som skulle kunna läcka så har jag penslat på epoxygrund (extra utspädd och tunn) på alla svetsskarvar som går innan toppen hamnar på tanken.
Epoxy biter ju något jävulskt på stålytor :)



Sedan så har jag tillverkat ett eget "skiktrör" till solvärmeinladdningen, min förhoppning är att detta ska kunna fördela solvärmen lite mera på rätt skiktningshöjd i tanken.
Det är ett experiment men jag är rätt hoppfull om resultatet :D
Skiktröret består av ett 1,2 meter långt 3" avgasrör som har fått en mängd 6,5mm hål borrade :)
3" röret bör ge ett långsamt flöde..

Bild

Bild



På plats i tanken:

Bild




Tanken ihopsvetsad:

Bild




Efter den blivit ihopsvetsad så svetsade jag dit två små hjul på baksidan samt två handtag, fick dock ingen bild på det, men fan vad mycket lättare det blev att förslytta dom!! 8)
Sedan kopplade jag loss den gamla "3e tanken" (500L) från pannrummet, kapade av toppen och satte den på den andra 750L tanken.


Igår demonterade jag dörrar och dörrposter, flyttade tvättmaskin, frys och en massa annat...
Snällaste grannen hjälpte till att flytta in dom i panrummet! :cheers: :cheers: :cheers: :salut:

Nu ser det ut såhär:
Bild

Till höger om denna bilden så står det en 500L tank till, den första tanken (tekniktanken)
Den ska bort sedan för att ge mera plats till ved :)




Acc-tank volymen blir på en förlängd tank 750L + ca 188L
Dvs cirka 950 + 950 + 750 liter (2650Liter)

Anslutningarna blir:
Avluftning uppe på toppen.
3st i toppen (TVA, radiator hus, golvvärme garage)
Elpatron (kommer hålla värmen i runt 120-140liter i toppen)
3st för solvärme (ut i botten, in till skiktröret, in i toppen) styrbart via shunt (kanske får aut styrning)
3st i botten (retur TVA, retur radiator, retur garage)
4st för paralell koppling mot dom andra tankarna samt för in/ut till laddomat (dom två i mitten kommer även användas för bivalent koppling)
Tömning i botten.
6st dykrör för termometrar + tempgivare för loggning.


Kostnaden hittils är 500kr/tank, svetsmuffar och rör för några hundralappar samt bensin för transporter..
Rör kommer jag löda så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaderna, måste dock göra det på jobbet så tar väl ett tag innan det är inkopplat men jag återkommer 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Roli »

Ser bra ut. Bilder är alltid kul att ta del av. Är ju naturligtvis en fördel att ha bra grejer på jobbet... :wink: ...

Håller med om att löda är att "spara" kostnader men även löddelar har blivit dyrare. Köpte en del löd- och mässingdetaljer när jag drog in golvvärme i uterummet och jag tycker att det känns i plånboken när man passerar kassan.... Skall man dessutom inte ha en himla massa grejer så är heller inte Rinkaby något bra ställe då det alltid tillkommer 129 pengar när man skall handla där. Hornbach har blivit ett alternativ även om deras sortiment inte når upp till Rinkabys men de har det som används mest, deras kopparrörspriser är dessutom billigare än Rinkabys.

Det där skiktröret ser intressant ut. Har du "stängt" toppen på röret eller är det öppet där uppe?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Tackar :)

Hornbach.. Finns det postorder där? Annars finns väl bara varuhus i Stockholm, Göteborg, Malmö?

Skiktröret är igensatt i toppen men med ett enda 10mm hål rakt uppåt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Roli »

Vad jag vet så har de (Hornbach) ingen postorder utan "bara" fysiska butiker.

Att ha röret "nästan" tätt upptill känns som om det är rätt tänkt, annars kanske "vattnet" bara hade gått rakt igenom röret utan att "sipprat" ut på "rätt" nivå. Hur stort flöde har du på röringången till skiktröret?
Det vattnat kommer väl från en värmeväxlare och flödet styras av en annan pump än den som pumpar runt uppe i solfångaren?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Ja jag tror det är "rätt tänkt" :alien:

Flödet vet jag inte hastigheten på, som det är på gamla installationen så har jag ju plattvärmeväxlare (som ska flyttas med) och mot tanken så sitter en cirk-pump som är ställd på 1ans hastighet, den ger alltså fullt vad den kan på den hastigheten.
Vätskan som går igenom solfångarna har en egen cirk-pump och är ju skild från vätskan i acc-tankarna.
När det flyttas över till nya tanken så ska den få en flödesmätare och strypventil så man kan laborera lite.

Rören från VVX är 15mm och första biten in i tanken med 90° böjjen på är 25mm invändigt och skiktröret är 3" så hastigheten bör sjunka rejält, stryper man det sedan lite med så bör det ju bli kalasbra :wink: :?:

Hur som helst så känns det som att sämre kan det inte bli 8)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Roli »

Kommer att bli kalasbra. Precis som du säger "sämre kan det inte bli".....

Kul att du dokumenterar din ombyggnad med så mycket bilder. Att montera en strypventil på inloppet ger dig ytterligare möjligheter att anpassa flödet :thumleft:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Jonas O »

Ja såhär blev det, även om det inte är helt färdigt så är det iallafall nu i bruk! :mrgreen:
I god tid innan vintern :cheers:

Fyllde på tankarna och hittade endast en liten läcka på ett lött rör, löjligt liten por..
Annars verkar det fungera suveränt bra! :D

På samma golvyta som det tidigare stod 500+500+750 står det nu 950+950+750 så har ju fått in nästan en kubik mer!
Enligt vattenmätaren på inkommande vattenledning så gick det totalt i 3,298 liter i acc-tankar/panna/rör!
Ska bli spännande att se hur det blir till vintern.

Bild
Tillopp från panna mitt emellan tank 1/2, Retur till panna mitt emellan tank 1/2 (detta pga att jag vill ha möjlighet att kunna köra med bara 1 tank)
Värmebaronen 9kW elpatron som reservkraft.
Dom två rören till höger i bild är till garaget, tar värmen slut i tankarna så prioriteras garaget alltså bort (till viss del iallafall) till förmån för värme i hus och TVA som tar sitt vatten högst upp i tanken längst till vänster.




Bild
Solvärmen, satte dit en strypventil på flödet in i acc-tanken, shunt att välja värme in i skiktrör (sommar) eller in i anslutning under elpatronen (vår/höst). Annars samma fina anläggning som innan :sunny:





Bild

Nu är det bara lite finlir kvar:
Tankisolering (fogskum/frigolitblock och gipsskivor)
Snygg mätarpanel för termometrar.
Målning!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundering kring acc-tankar

Inlägg av Roli »

Då har du inte "hunnit" prova ditt fina skiktfördelningsrör ännu.......

Hur mycket isolering blir det kring tankarna?

Av bilderna att dömma så blir det inte så många centimeter framför tankarna innan din fina temppanel försvinner in i isoleringen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar