Bränslefel med fyllt förråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tom83
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 dec, 2011 12:43
Ort: Vedum, Vara Kommun

Bränslefel med fyllt förråd

Inlägg av Tom83 »

Jag har följande problem med min Ulma 2000 TC Brännare, installerat hösten 2008. När jag fyller på min pelletsförråd till max får jag hela tiden problem med bränslefel, det händer varannan dag.
Efter att haft detta problemet hela förra vinter var jag nära att byta ut alltihop. Sen dess har jag börjat leta på lösningar och kommit hit och följt lite vad som har skrivits på forumet.
Jag har kollat alla vanliga fel som att kolla på hålet till matarskruven, rengjöra från spån och annat skit, kolla längden på matarskruven, ...

Efter ha gjort allt detta under sommaren började jag elda igen i september. Då började problemen med en gång, bränslefel kom tillbaka. Jag försökte hitta problemet men fann det inte och fortsätta att elda med den och gå och kolla varje dag om den funkade. Men nu har jag märkt den senaste 2 månader att jag bara får problemet när jag fyller på min pelletsforråd till max. Fyller jag bara den till hälften så uppstår inte problemet. Nu har jag testat detta i några veckor och det ser ut som det funkar.

Har någon annan haft det här problemet? Och i så fall, hur har ni löst detta?

Nu har min sambos familj också en pelletsbrännare från Ulma en 2000. Dem hade också samma problem men dem fick byta ut sin motor till pelletsskruven och sen dess har dem inte haft någon problem.

Kan detta vara en lösning?
Ulma 2000 TC Brännare på en CTC Kombi Panna 1969 265K
75m² + 75m² (2-plans) + 20m² (Ute pannrum).
Hus byggt 1931 och helt renoverat 2005 med tillägsisolering på utsidan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bränslefel med fyllt förråd

Inlägg av Icecap »

Utan att veta exakt hur ditt system ser ut kan jag peka på en "vanlig" faktor: valvbildning.
Det som sker då är att pelletsen stödjer sig själv så att där skruven tar bort pellets bildas ett bågvalv. Många har haft problem med detta och jag tror att det är svaret för dig, just pga. att det blir problem om du fyller fullt upp men halvfullt kan pelletsen inte "låsa" ihop med varandra tillräckligt hårt för att det ska skapas ett valv.

Lösningen är oftast att vinkla uttaget en aning så att det dra in lite mer från ena sidan men vilken sida får du testa dig fram med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tom83
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 dec, 2011 12:43
Ort: Vedum, Vara Kommun

Re: Bränslefel med fyllt förråd

Inlägg av Tom83 »

Hej Icecap,

Tack för svaret.
Jag provade detta igår och fick fortfarande inte igång den ordentlig. Men nu satt jag nästan hela dag in pannrummet för att kolla om nånting annat gick fel. Då uptäckte jag att skruven inte går igång efter att han har matat in startdosen. Har det nånting med valvbildning att göra?
Han matar hela startdosen som vanligt, ungefär 1,5 dl.

Tack för svaret.
Ulma 2000 TC Brännare på en CTC Kombi Panna 1969 265K
75m² + 75m² (2-plans) + 20m² (Ute pannrum).
Hus byggt 1931 och helt renoverat 2005 med tillägsisolering på utsidan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bränslefel med fyllt förråd

Inlägg av Icecap »

Att skruven inte startar har inget med valvbildning att göra! När det bildas valv "försvinner" pelletsen där skruven tar in pellets.

Om motorn inte startar och det är en motor med start/driftkondensator kan den kondensator vara torkat ut. Det är ett vanligt fel på den sorts motorer och det kommer efter ~3-5 år. Då byter man kondensator och saken är biff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar