Fråga kring askmängd i Ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Fråga kring askmängd i Ecotec A3

Inlägg av martar »

Hej

När jag tidigare idag askade ur min Ecotec så stängde jag som vanligt av den och väntade ca 2h innan jag satte igång. I askrummet var det då förutom aska också en massa glöd. Tidigare så har det bara varit fin aska. Skall inte det som rasar ur brännkoppen vara helt förbrännt? Den enda skillnaden mot tidigare (har kört sedan april) är att det nu är kallare och brännaren går oftare samt att jag stoppat in en baffel. Är det något fel när det liger glöd i askutrymmet?

Jag askade sist ur för ca 2 veckor sedan och huset är ca 240 kvm så det går en del pellets. Akmängd efter två veckor var ca 4-5 liter. Är det normalt? Jag matar från förråd så jag har svårt att avgöra förbrukning.

MVH/Martin
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

om det är stora svarta hårda bitar i askan så har du oförbränd pellets i askan.
sänk matningen på internskruven ett snäpp, så kanske du slipper oförbränd pellets i askan. Jag brukar ha bara finaska i min panna, och jag har ca 10 liter aska på mellan 1-2 månader.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Martar: Hur är det med mängden "fin partiklar" i pelletsen? Om du har mycket fin partiklar i pelletsen så kan brännaren blåsa ur dessa ur brännarkoppen när den går mycket. Sedan är det inte säkert att dessa förbränns så snabbt när de har hamnat utanför brännarkoppen och då ligger de i askan och glöder.

Det enda som jag tror att man skall vara försiktig med om detta händer, det är om man suger ut askan ur pannan så att man inte "eldar upp" sin grovavskiljare. Det finns grovavskiljare på marknaden som inte är känsliga för glöd (se annan tråd) men den är dyr.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Hej

Jag har inga stora svarta oförbrända partiklar, utan det är de små glödande bitarna. Kan vara som roli skriver att en del fina partiklar blåses ut. Visserligen kör jag med säckad pellets (som jag tömmer i ett nybyggt förråd där jag nästa gång skall ta emot bulk) och det borde väl inte vara så där jättemycket finpartiklar, men en del är det ju. Hur ställer jag ned matningen på min A3?

Och det där med askfällan, det misstaget gjorde jag första gången jag använde den, filtret brann upp :( , sedan dess använder jag ett egentillverkat filter istället för det som satt i från början, inte optimalt kanske men dammsugarn jag använder är ändå avskriven.

/martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

inkognito skrev:sänk matningen på internskruven ett snäpp, så kanske du slipper oförbränd pellets i askan.
Om man minskar matningen på internskruven så minskar ju också brännarens effekt.

Det verkar inte vara någon bra lösningen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
STBORJJO
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 nov, 2004 11:41

Ecotec A3

Inlägg av STBORJJO »

Har lite glöd om jag öppnar efter ca 1 timme, väntar jag längre är glöden borta. Kör med säck. Får 4-5 liter aska på 2 veckor.
Istället för att suga ur askan tömmer jag direkt i hink med ett plastöskar liknande det man använder för att ösa en båt. Går snabbt o enkelt.
Hur ofta knackar ni bort det hårda i brännkoppen?
Har ibland fått ett litet oljud (metalliskt, gnissel) när kuggringen rör sig. Någon annan som hört det? (Hörs bara om det är helt tyst i huset)
För övrigt har allt gått mycket bra!

Ecotec A3 med CTC 265B -73 sedan sommaren -04
    Användarens profilbild
    Roli
    Pannrumsfreak!!!
    Inlägg: 4183
    Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
    Ort: Särö / Kungsbacka

    Re: Ecotec A3

    Inlägg av Roli »

    STBORJJO skrev:Har ibland fått ett litet oljud (metalliskt, gnissel) när kuggringen rör sig. Någon annan som hört det? (Hörs bara om det är helt tyst i huset)
    Ecotec A3 med CTC 265B -73 sedan sommaren -04
      Det ljudet kommer och går. Ett tips för att bli av med det är följande:

      Köp hem en tub med spissvärta, lyft kuggringen och lägg på lite svärta på de ytor som är blanka på själva brännarkoppen. det behöv inte speciellt mycket.
      Sedan är det bara att lägga tillbaka kuggringen och "gnisselljudet" är borta. Dock inte för alltid men en bra stund. Själva ljudet kommer av att kuggringen ligger och "glider" på brännarkoppen och detta ger upphov till det metalliska gnisslet. För en del inte speciellt högt för andra riktigt enerverande.
      Moderator
      Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
      martar
      Gallringsobjekt
      Inlägg: 27
      Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

      Inlägg av martar »

      Hej

      Jag har börjat ta för vana att ta bort de hårda "sotkakorna" varje gång jag askar ur, det blir lättare då och dessutom tycker jag att det är lättare att tända upp igen om man får bort alla halvbrända pelletsar ur brännarkoppen.

      Sist jag askade ur så öste jag också till en hink (pga av glöden) och använde asksugen bara tillflygaskan i rökgången.

      Tack för tipset om gnisslet, jag får alltid gnissel när jag gjort rent men det förvinner efter ett par minuter men låter väldigt högt.

      /Martar
      Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
      inkognito
      Fröträd
      Inlägg: 69
      Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
      Ort: Umeå/Hörnefors

      Inlägg av inkognito »

      Om man minskar internmatningen minskar givetvis effekten litegrann, men o andra sidan så får man bättre förbränning när brännaren går en längre stund. Jag har upplevt i min när jag kör på 70% att precis när brännaren börjar brinna som bäst, så är det dags att stanna av igen. Därför har jag på prov dragit ner den till 60%, och ska se om det blir bättre av det. Har kört 2 veckor med 60% och det håller värmen lika bra i alla fall, kanske får brännaren gå lite längre stunder, men då bränner den också bättre.
      Användarens profilbild
      Roli
      Pannrumsfreak!!!
      Inlägg: 4183
      Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
      Ort: Särö / Kungsbacka

      Inlägg av Roli »

      Inkognito:

      Hur får man en Ecotec A3 att gå på 70 resp. 60%ig effekt?

      Är det drevningen på interskruven man ändrar eller varvtalsstyr man motorn?

      Jag är nyfiken på detta, om det kan vara något för mig?
      Moderator
      Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
      inkognito
      Fröträd
      Inlägg: 69
      Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
      Ort: Umeå/Hörnefors

      Inlägg av inkognito »

      man ändrar switcharna inne i styrskåpet på den lilla ic-kretsen som finns där. jag har inte inställningarna i huvudet, men kan kolla det när jag kommer hem. Sen kan det nog skilja på nyare och äldre brännare, min är från 2001 dec .
      Användarens profilbild
      Roli
      Pannrumsfreak!!!
      Inlägg: 4183
      Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
      Ort: Särö / Kungsbacka

      Inlägg av Roli »

      inkognito skrev:man ändrar switcharna inne i styrskåpet på den lilla ic-kretsen som finns där. jag har inte inställningarna i huvudet, men kan kolla det när jag kommer hem. Sen kan det nog skilja på nyare och äldre brännare, min är från 2001 dec .
      Min A3:a är från -97 och togs i drift apr-98. Det finns 5 st små dip-switschar på rad i styr och på dessa kan jag ändra "maxvärdet" mellan 18 eller 15 kW och "pulsningsvärdet" (fläkten i brännaren står och pulserar) mellan 4 och 3 kW tror jag. Har ej lappen framför mig. Men på min styrbox finns en knapp för sommar och vinter läge på brännaren. Skall vara borttaget på senare versioner eftersom det inte var någon bra lösning. Jag tror min brytare står på läge "sommar".

      Dip 1-4 styr ovanstående inställningar, lite kryptiskt förklarat eftersom jag saknar lappen här på jobbet och måste ta infot ur minnet.......

      Den sista och 5: dipen styr externskruven.

      Så om du kan ändra till 70 resp. 60% av max effekten på din så har du nog en modernare (senare) version av styrboxen.
      Moderator
      Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
      Roger
      Fröträd
      Inlägg: 87
      Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
      Ort: Gefle

      Eco Tec brännarinställning

      Inlägg av Roger »

      Hej

      Kolla om detta funkar

      20020916
      PROGRAMBESKRIVNING FÖR PROCESSOR E,1,8 e 84 till A3 brännare
      Vid uppstart står brännaren i OFF-läge och röd och grön diod blinkar med 1 sekunds
      intervall.
      När man slår brytaren till ON-läge startar en upptändningsfas beroende på optovaktens
      läge.
      Om optovakten indikerar ljus vid uppstart (manuell tändning) går internmotorn 50% i
      3 minuter, lysdioderna blinkar då grönt och rött växelvis med 1/2 sekunds intervall under
      dessa 3 minuter. Därefter går brännaren in i inställt driftläge, fast grönt sken på dioden.
      Om optovakten inte indikerar ljus vid uppstart går brännaren in i en upptändningsfas
      med tändelementet aktiverat, internmotorn går 100% i 6 minuter med elementet
      aktiverat.
      Sedan stannar motorn, fläkt och elementet är aktiverat tills det att optovakten indikerar
      ljus, (max 20 min) då stoppar tändelementet och internmotorn startar och går 50% i 3
      minuter.
      Under denna fas blinkar lysdioderna växelvis med 1/4 sekunds intervall.
      Därefter går brännaren in i inställt driftläge, fast grönt sken på dioden.
      I båda upptändningsfaserna går förbränningsfläkten alltid 100%.
      Tändspiralen aktiveras endast då brännaren varit avslagen på kontrollpanelen, eller att
      strömmen av annan anledning brutits.
      Fläktens eftergång är 1 minut efter att termostaten stoppat brännaren.
      Externskruven kommer alltid att stanna 3 sekunder före internmotorn (slussmataren),
      när brännaren bryter på termostat eller ON – OFF brytaren.
      Värmeaktiveringen fungerar enligt följande, när drifttermostaten bryter står brännaren
      still i 30/60 minuter. Därefter startar inmatning i 1 minut, fläkten blåser i detta skede i
      ytterligare 1 minut.
      Med SW 1,2 o 4 ställer man in matningen på internskruven mellan 30 - 100%
      Förbränningsfläkten går dock fortfarande alltid på 100%.
      30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
      SW1 on off on off on off on off
      SW2 on on off off on on off off
      SW3 skall alltid vara OFF
      SW4 on on on on off off off off
      SW5 ON läge Externskruven matar 1 min. + 3 rep.
      OFF läge Externskruven matar 30 sek + 3 rep.
      Tid 7/14 9/12 11/10 13/8 15/6 17/4 19/2 22/0
      Tidsangivelsen är baserad på gångtid/stopptid på internskruven.
      Larmindikeringar. Processorns funktion på lysdioderna.
      Om brännaren stannar och det blir ett larm kommer lysdioderna att lysa växelvis grönt
      och rött enligt följande.
      Larm utlöst bakvärme: 1 lång röd - 1 kort grön och röd
      Larm maxtemp panna: 1 lång röd - 2 korta gröna och röda
      Larm optovakt under drift: 1 lång röd - 3 korta gröna och röda
      Larm optovakt under start: 1 lång röd - 4 korta gröna och röda
      Larm extern pelletsbrist: 1 lång röd - 5 korta gröna och plus + ljudlarm


      Mvh Roger
      säterbo
      Späd planta
      Inlägg: 7
      Blev medlem: fre 22 okt, 2004 18:31
      Ort: Säter

      Inlägg av säterbo »

      Verkligen kul med lite tips, här är mina:
      Jag hade problem med att internförådet inte hann fyllas på den tid som är programmerad. Speciellt vid Kort/Grann pellets (den packar ju sig mera). Jag flyttade ner nivåvakten ca 15 mm och det blev bra. Gör dock inte samma misstag som jag gjorde... att sätta den rakt under den gamla utan flytta den längre till vänster, för när man tätar de "gamla" hålen med PoP-nit så bildades ett tak över sensorerna och de hölls ej rena. Det är den "rasande" pelletsen som hjälper till att hålla rent!!
      Som Nivåvakt Sändare (motorsidan) funkar en IR-diod från en gammal fjärrkontroll utmärkt.
      Har smort min kuggring med kopparpasta (enligt BILDOKTORN) men inget vidare... skall leta efter spissvärta. Min gamla röda har dubbla klackar som driver ringen..... tog bort en och det blev 50% bättre...
      Fortsätt skriv Grabbar.
      Switcharna skall man vara försiktig med - - - det är olika beroende av modell.
      G.
      Ecotec A3 15 kw+ERYL dubbelpanna -76a
      inkognito
      Fröträd
      Inlägg: 69
      Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
      Ort: Umeå/Hörnefors

      Inlägg av inkognito »

      Ja min har minsta läge 60% matning på internskruven.
      Ett tips till alla Ecotec A3 ägare, som jag har fått av min installatör( som jag dessutom har bra kontakt med) När ni har tillfälle, t.ex vid byte av slussvingar. Ta isär växellådan för kedjedrivningen och lägg i mer fett där i. Det kan vara väldigt lite fett i vissa av växellådorna, vilket leder till haveri så småningom och det är inte så billigt.
      Skriv svar