Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pellets

Inlägg av joa »

Har helt plötsligt fått ett för mig nytt problem med min Bequem 20D.
Den lyckas inte ens elda en full omgång innan den larmar för "Blockering Pellets".
När jag sedan stänger av brännaren och slår på den igen så stannar den direkt. Doserhjulet orkar inte vrida runt tandhjulet.
Försöker jag snurra på tanddreven för hand så sitter det hårt. Antingen får jag ta i eller röra runt i pelletsen som ligger funt axeln.
Har sugit ut all pellets för att se om det ligger något som gör att den kan nypa fast, men ser ingen.
Tar jag ur "all" pellets snurrar tandhjulet lätt utan problem.

Vad kan det vara?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av joa »

Ingen?
Fick tips av min installatör att byta tandhjulet, men har stått och glott på det länge och det ser ut som pinnarna på doserhjulet går i mot tanddrevet som de skall.
Backspärren har jag justerat så den står längst bak (åt vänster).
Ibland går inte "fläppen" på backspärren inte över tanden på tanddrevet, men när nästa pigg kommer så "taggar den över" igen och så fluter det på.
Har inte lyckats sett exakt vad som händer just när den lägger av, men som jag tidigare skrev så sitter tandhjulet fast precis som det är något som sitter och klämmer fast skruven som tandhjulet sitter på.

Piinnarna på doserhjulet set inte slitna ut och de har inte åkt ut så det är någon risk att de tar i kedjan (inkl kedjelåset)



*Suck* :(
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Brynäs »

Hej!
Tanddrevet sitter inte löst,jag menar ifall stoppskruven har lossnat så kan den kila fast?
Finns det en liten plåt som sitter inne vid skruven som ska motverka att pelletsen sätter sig på tvären har för mig att någon här hade problem med att plåten hade lossnat?
Den låser sig inte mellan stift och tanddrev så att tanddrevets tand sitter på stiftet?
Stiften sitter rätt i hålen intryckta det kan hända att de fastnar i kedjan och då brukar tanddrevet kila fast mellan doserhjulets stift och backspärren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av joa »

Började göra ett liten uppföljning.
När den stannat så står drevet mot pinnen i ett "onaturligt" läge som jag inte förstår riktigt hur den kan hamna i. Tanddrevets spets står liksom mot piggen.
Varje gång den stannar så märker jag med penna vilken pigg som står mot vilken tand på tanddrevet.
De två gånger den stannat sedan igår har det varit samma kombination :)

Har stått och glott när den kört, men aldrig lyckats sett att det ens skall vara nära att haka upp sig när de två markeringarna möts.
Men det kanske krävs att det går lite trögare i skruven för att det skall skita sig.

Kanske är tanddrevet trots allt fast det inte ser särskilt slitet ut.

Det kanske finns lite hopp om en lösning trots allt så jag är försiktigt positiv just nu.
Skal bli "spännande" att se var den stannat när jag kommer hem.

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Becker »

Backspärren, (gångjärnet) ska ALLTID glida ner bakom "kaststjärnan". Om den inte gör det så kan det bli som du säger, att den hamnar i ett onaturligt läge.
Och om du har justerat bak gångjärnet så mycket du kan så är det nog så att "kaststjärnan" / "kugghjulet är slitet... :(

Vore jag du så skulle jag byta till kedjedrift, vilket jag gjorde här om veckan :D
Vart i landet finns du? Jag har ju ett bättre begangnat kugghjul....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av joa »

Bor strax söder om Gävle, men har ett nytt drev på ingång.
Tack ändå!!

Är det enkelt att konvertera till kedjedrift och vad fick du ge för det?
Gjorde du det själv?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Becker »

Jag betalde mindre än 2.500:- för ombyggnadssatsen, jag har inte fått fakturan än... :?

Jag byggde om brännaren själv. Inga större problem. Har man tillgång till en avdragare så kan det vara bra att ha, jag hade ingen... men det gick ändå :mrgreen: . Jag passade på att byta lager också. Ariterm kallar dom för oljeflänslager. Och de finns i två storlekar, och om man ska byta alla så behöver man två stora och tre små, (det fjärde lagret sitter i den nya plåten som följer med i "kittet"). Har du vägarna förbi Järbo får du gärna titta in och kolla på brännaren. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Becker »

Jag kom på det att ett hett tips när man bygger om brännaren är att inte försöka följa instruktionerna blint. Tydligen finns det lite olika versioner av brännaren, och de ser inte exakt likadana ut... Så det viktiga är att se till att alla kugghjul hamnar på samma djup. Om jag hade gjort som det var beskrivet i instruktionerna så hade kedjan blivit rejält krokig :shock: Vilket jag inte tror är så bra :mrgreen: Den mår nog bäst av att gå i en rak linje :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Brynäs »

En sak till när du byter tanddrev så se till att kedjan är tillräckligt spänd det har visat sig att när den fastnar mellan pinnarna och tanddrevet så drar den med sig motorn lite likaså och kedjan slaknar mer och mer vilket medför att detta problem uppstår.
Min brännare var bara någon månad gamal när jag märkte att stiften högg mot kedjan och tanddrevet slets väldigt mycket på kort tid.
Tryckte in alla stiften med en plattång och spände kedjan samt tog kopparpasta och la på alla stiften plus tanddrevet alla slitytor den har gått klanderfritt sedan dess och det är snart 5 år sen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av joa »

Satte dit ett nytt tanddrev igårk väll (tack Mats på Hellenius Bioenergi) och det verkar som det funkar.
Brynäs, du nämner kedjan. Den är rätt slak och ibland smäller den till, men den hakar aldrig i något.
Hur spänner man kedjan? Tycker inte det finns något att justera och ta bort en länk blir ju för tight....
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av ja »

Motorn går väl att flytta åt sidan så kedjan spänns.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av joa »

Tack.
Hade inte kollat så noga, men det låter ju klokt :oops:
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Becker »

Jo du kan flytta motorn åt vänster för att spänna kedjan. Och när inte det räcker så ska det finnas en halv-länk, som man kan ta bort. :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av Brynäs »

Svaret har du fått det är bara att lossa skruven dra den åt sidan det bör räcka och har du lite kedjeolja så lägg på gör gott till kedjan.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp m. tanddrev som kärvar på Bequem20D=Blockering Pel

Inlägg av André »

Spänn kedjan så den får ett spel på 5-10 mm genom att justera motorn i sidled..
Kontrollera så att backspärren alltid faller ner annars o kommer det kunna slå stopp som det gjort för dej, Om detta får ska så kommer du att få byta motor oxå då växellådan rasar :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar