Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Doc »

Det är förstås den här vinkeln som ställer till det. Är nu kanske knapp 30° men bör vara ca 50°. Om man nu utgår ifrån att inte ändra något på konstruktionen utan att du på något vis lyckas få upp utmatningsröret något och vrida ner det.

Bild


Om du belastar skruven med lite lagom tryck som med spånskivebiten kommer den då kanske att "äta upp" sig i förrådet så du slipper skotta ur??
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Jag skriver ut en faktura med pinken i snön. :)

Ritar i SolidWorks och den finns faktiskt som "freeware" på vissa siter beroende på samvetet.

Vissa saker blir lite lättare att visa med en skiss så kludda på bara, det är därför jag gjort dom.

Doc/
Sågmall blir svårt, en anledning är att jag har ingen aning om verkliga måtten på delarna, jag bara ritar på ett ungefär som det ser ut på bilderna.

Du menar väl intaget till förrådsskruven? Ser samma fenomen i min bulkbehållare, har 4st urtag i röret och det hålet som tar pellets först är också det bortre.

M.Lindskog/
Hade en känsla att något inte stämmer med geometrin på damaskerna och tror jag hittat det, blir lite svårt att förklara men jag försöker.

På bilderna av din anläggning ser det ut som externskruven ska peka i 45° ut från behållaren och 45° uppåt?

Om du använder befintliga damasker kan du inte få mer vridning än 45° på övre damasken om externskruven ska vara 45° uppåt och 45° i sida.

Vred till övre damasken så den pekar rätt ner, nu kan du bara få externskruven vågrätt.

Bild


Kom på ett annat förslag som jag tror kan fungera beroende på hur mycket frigång till golvet du kan få.
Tillverka en rund burk (säg 20cm hög) med valsad kant upptill för klämfästet, ett ovalt hål i sidan för externskruven och en botten.

Bild

La genomskärningar framifrån och från sidan, röd markering är fylld burk och grön är tömd burk (med 45° rasvinkel). Svart -ev. givarplacering.

Bild
Bild

Givarplacering är något som måste göras under drift så en liten lucka i kanten på damasken skulle vara bra.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

@DOC: Stort tack till dig också. Vilket engagemang! :D

Visst är det den rosa vinkeln du visar som ställer till det. Det framstår som mer & mer tydligt.

Betr. rutschkaneidén så har jag varit lite inne på det spåret själv. Kan vara värt att prova & så himla svårt borde det ju inte vara att få till en bit som passar hyfsat. Jag börjar ju hellre där än jag bilar upp golvet. :?

Betr. de två intagen i din förråds-/bottenskruv så undrar jag snarare om det du skriver inte styrker min tanke... Om externskruven har ett inlopp som bara kan ta från en del av öppningen i damasken, så kommer det evt. att bli lite pellets som vilar mot externskruvsröret & bidrar till valvbildningen. Scenariot att din bortre kon är tömd men där finns pellets kvar i den närmre motsvarar ju att min externskruv tagit hand om de pellets som ligger i den "bortre" änden av undre damasken, men det finns pellets kvar i den "närmre" delen av densamma. Om denna lilla pelletshög "sätter sig" för att den får stöd mot den snutt av externskruvens hölje som sticker ned i damasken så bidrar det kanske till valvning. Om där istället vore öppet (motsvarande inloppet i din närmre kona) så kunde externskruven evt ta med sig även denna pellets upp, vilket minskar risken för valvning. Värt ett försök, det är ju enkelt att såga till en snutt 75mm-rör.

Betr. att slippa skotta ur så är det inte ur jag skulle behöva skotta (tack och lov, när jag monterade ned förrådet hos säljaren fick jag först lyfta ur ett ton i sopsäckar… men det är en annan historia det), utan bort / bak i förrådet. Jag behöver få undan ”ölmagen” som skymtar i mina bilder 3 & 8. Det är en rejäl hög pellets som ligger och trycker ut duken där. Får jag undan den så kan jag lossa bultarna som håller gavelplåten genom vilken bottenskruven kommer ut, borra nya hål för gavelplåten i hörnstolparna och lyfta upp gavelplåten. Det kan ge ett par välbehövliga centimeter extra höjd.

@CPMS:

Verkliga mått om du vill ha dem finns på sid 18 i det här dokumentet:
http://www.sveaverken.se/images/stories/166120E-dok.pdf

Externskruven ska peka 45° uppåt, eller därikring. Jag har vissa möjligheter att sänka den om det behövs. Dessvärre ska den sitta betydligt flackare än 45° utåt, sett från förlängningen av bottenskruvens axel. Detta pga av pannrummet utformning, det går helt enkelt inte att placera förråd & panna på något annat sätt relativt varandra.

Det är helt korrekt som du skriver att med övre damasken vriden till att peka rakt ner så går det inte att få annat än horisontell externskruv, pga damaskernas geometri. Det jag hoppades på med valet av ”dubbeldamask” var att det skulle bli tillräckligt fall ändå, men uppenbarligen inte. Detta gäller f.ö. rimligen även för JFs originallösning för den nya utmatningen. Ser man till några av de placeringar som de visar i broschyren (länk i första inlägget) så borde de kunna ge samma problem som jag upplevt.

Burkidén är inte dum alls, gillar den skarpt. :) Nu är jag inte utrustad med plåtverkstad & jag ville ju från början snåla in lite… men jag kan evt få till motsvarande funktion med den nedre damasken. Måste ner i pannrummet & klura lite…

På återhörande :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Doc »

Min liknelse med MAFA silons utmatningsskruv var mer för att illustrera att det troligen inte mosar pga för långt intag. Det är ju inte "öppet" i den närmare konen utan det vilar en massa pellets där och trots det blir det inte en massa mos. Kan inte förklara varför. Lite klurigt hur pellets kan beter sig i skruvar. Så kanske det funkar att göra om ditt intag. :wink:

Plåtburken borde inte vara så svårt att tillverka. Jag tror det är 160 spirorör passar rakt av på damasken, muff kan behövas. Finns ju lock för botten med. Den lilla snutten rör kan man säkert får som skrotbit från en ventilationsfirma.
Exempel på delar finns på MAFAs beställningslista, finns säkert billigare hos Bauhaus eller liknande.

http://www.mafa.se/pdf/bestlistor/Besta ... ransle.pdf
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Doc »

Fattade nu först vid andra läsningen hur du beskriver problemet med pelletsmos. Då borde man ju kunna testa detta hypotes om man drar ut externskruven så pass att intaget hamnar en bit upp i damasken??
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore - Burklösningen

Inlägg av M.Lindskog »

Har varit nere i pannrummet en stund igen. Att köra med dubbla damasker är bara att glömma. Det borde jag ha insett innan jag ens försökte :oops: Med en större vinkel utåt med externskruven så kanske det skulle funka, men så ser det ju inte ut hos mig.

Burklösningen:
Håller som bäst på att fylla upp externskruven efter att ha driftsatt en MacGyver-prototyp av denna lösning med hjälp av en gammal färgburk som efter lite slöjdande passade perfekt, samt lite gaffa. Burken är ca 15 cm hög, det ärvad som får plats utan att höja bottenskruven ytterligare.

Bild

Om detta funkar bra så kan ju spiro helt klart vara ett alternativ. Tack för tipset!

Givaren sitter i ett av de hål jag borrade i nedre damasken tidigare. Har stuckit in den så lite det går för att minimera risken att pellets fastnar mot den. Fortfarande max startfördröjning & min eftergång.

Intaget på externskruven har jag nu lämnat som det är. Får se längre fram om det behöver justeras något. Men just nu verkar det ta upp pellets riktigt hyfsat.

Innan detta sattes ihop så vred jag utmatninsröret så att öppningen är neråt. Det gjorde stor skillnad, det låter på ett helt annat sätt när bottenskruven går nu. Inte alls samma pelletskross som innan.

Just nu känns det hoppfullt :) Tack för all hjälp så långt!
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Kunde inte låta bli att försöka rita lite med rätt mått. :)

Ritade ett förslag på att locka nedre damasken i bägge ändar, ta upp ett 75mm hål i den längre delen för externskruven. Om jag fått måtten någolunda rätt ska det gå än lite tajt men ser inte bra ut när det gäller utmatningen av externskruven.

Lite bilder för att förklara:

Hela sett snett framifrån, uppifrån.
Bild

Uppifrån.
Bild

Snittet uppifrån.
Bild

Snitt från sida.
Bild

Jaja, du har ju lite att fundera på iallafall.


EDIT/
Haha, ser bra ut. Bara att hålla lite koll på nivån så den inte byggs upp i utmatningsröret.
Finns ju ventilationsrör med fläns som är släta, en ändstump av 150mm så är du nästan hemma.
Du får kolla runt på vent.firmor om dom inte har en stump liggande annars brukar dom kunna rulla flänsar om inte röret är för tjockt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Haha, tack :D Snyggt jobb. Jag satt och måttade motsvarande "live" för en stund sedan, men det kräver att jag lyfter bottenskruven en bit till.

Nu tänker jag testa med färgburken ett tag. Verkar det fungera så kanske jag tillverkar något som kan ha lite bättre livslängd, som en spirostump. Som det ser ut nu hänger det väl på att externskruven får med sig tillräckligt med spån upp.

STOORT tack!!!
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Funkar det där bra får du börja konkurera med Pellistore och sälja din sats billigare. :)

Kolla med Sveaverken vad dom tar för ett OK160, 0,3met art.nr 5022010010 och om det röret passar på damasken med ditt spännsvep, sen är det bara en botten som behövs
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Ja se där, det finns t.o.m. en färdig komponent som kan funka. Så bra :) Och jag som harvat igenom det där dokumentet ett par gånger... Fascinerande hur svårt det kan vara att tänka 'utanför lådan' när man väl snöat in på ett tankespår.

Ser nu att det också finns övergångar OK160-OK100 och en hel drös med böjar i olika gradtal. En 30-gradare (5022020113) direkt under damaskens öppning och på den en rak bit så kommer man en bit ut från motorpaketet.

Billigare: Ja, det är ju inte dåligt vad de tar betalt för prylarna. Dubbla priset för plastdetaljerna. Nya axeln & utmatningsröret = s:a 3'... det borde gå att komma undan mycket billigare än jag gjort nu. Färgburken kostar 99:- och då får man 3 liter takfärg på köpet :wink:
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
JOD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 feb, 2005 17:16
Ort: Skellefteå

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av JOD »

@M. Lindskog

Ser att jag missat sida två och mycket i händelseutvecklingen men låter ändå mitt inlägg ligga kvar. Se detta som en stilla tanke...

Jag har Janfire:s "orginalskruv" mellan Pellistore och pannan. Den har nu fungerat i två veckor med min box ovan. :D Jag vet att det knappast är lång tid, spånen kan fortfarande hopas...

Eftersom vi har olika skruvar undrar jag bara om det finns något dokumenterat om transportegenskaperna för våra båda typer. Vad jag kan se är din spiral öppen, typ fjäder medan min är tät, typ archimedes skruv. De kan skilja sig åt när det gäller just spån-transport. Hur är det med andras erfarenheter med din skruvmodell? Har den begränsningar?

@alla andra!!
För övrigt undrar jag litet om gamla Pellistore PCS - om någon vet. Varför galondamasken? Den ser ju inte så imponerande ut... Finns det någon tanke bakom denna jämfört med en låda typ min? Varför "krångla till det"? Ja - jag har sett bilder på skruvar nästan i linje, med mycket flack vinkel, men det borde ju gå att ordna med en plåtsax, u-formade passplåtar eller liknade.

Hur vanligt är spånanrikning + brända motorer för gamla PCS? Eller tuffar alla på med galondamask och allt?
Det vore intressant med erfarenheter och tips!

Och dessutom - hur bra funkar nya PCS? Spånkross??? Eller har jag missat någon tråd med lovsånger?
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore - Externskruven

Inlägg av M.Lindskog »

@JOD:
Jag tror helt klart externskruvens utformning kan ha betydelse för hur väl spånet tas med upp från lådan & i förlängningen hur väl utmatningslösningen fungerar. Om detta har jag läst både det ena och det andra här på forumet, men det tycks - som jag uppfattar det - inte råda någon tydlig konsensus. Vissa rapporterar "det går bäst med flexspiral" ('min' typ), andra skriver "det funkar bäst med kärnskruv" ('din' typ). Ytterligare andra skriver "det går bättre om man petar i kärna i flexspiralen". Andra säger att det beror på om externskruven arbetar horisontellt, vertikalt, eller mittemellan. Etc, etc.

Jag tror att det är ytterst svårt att bilda sig en 'sann' uppfattning om vad som är bästa lösning för externskruv utifrån de spridda erfarenheterna här. Värderingarna av "bra" är subjektiva & det är troligen en mängd förutsättningar som skiljer från pannrum till pannrum; spånhalt i pelletsen, vinkel på skruv, inloppets utformning, diameter på skruv & rör, etc... Därtill kan enstaka användares förutsättningar skilja från tillfälle till tillfälle; ny leverans pellets, nytt fabrikat... m.fl. faktorer som jag inte nämnt.

Det vore ju inte fel med en grundlig experimentstudie för att få mer kött på benen. Jag har i vart fall inte sett någon sådan publicerad ännu.

Din lösning kan säkerligen fungera bra efter dina förutsättningar. I mitt fall kanske en annan externskruv hade varit ett alternativ. Med den samling av spridda erfarenhetsskurar & mer eller mindre väl underbyggda påståenden som finns att utgå ifrån så är det experiment & tiden som får utvisa vad som fungerar i resp. pannrum :)

För egen del är jag glad att burklösningen än så länge arbetar på fint. Eftersom jag provat två givarlägen så har jag ett litet titt- & pethål där jag kan pilla in ett finger och känna på pelletsen. Efter en natts drift så var det fortfarande 'lätt & luftigt', vilket ger hopp. Jag lyssnade också på bottenskruven när den var igång och där är fortfarande inga signaler om att pellets krossas i utmatningen som för första lösningen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av CPMS »

Hoppas det fortsätter fungera så du får ett "proof of concept" att bygga vidare på.

Det kanske går att ta upp ett hål i damasken på motsatt sida givaren så har du ett titthål, lockas med en plåt/plast/silvertejp. :)

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore - Uppföljning

Inlägg av M.Lindskog »

Har kört med burken ett par dagar nu och det ser hyfsat ut.

Det har varit några driftstopp, men det tycks inte bero på utmatningen utan att externskruvens kapacitet inte räcker till så som den här lösningen blev. När jag kontrollvägde efter att ha satt igång burklösningen så fick jag ut 6,1-6,2 kg/h från externskruven, vilket motsvarar knappt 30 kW. Skulle den mata någorlunda jämnt så vore det inget problem. Dock varierar matningen över tiden, jag har sett hur den ibland kan gå kanske en minut utan att det kommer mer än några enstaka pellets. När externskruven har en sådan dipp samtidigt som brännaren går på högsta läget (20 kW) så blir det förstås tomt i brännarens doseringsförråd efter en stund.

Så jag har gjort några åtgärder för att öka externskruvens kapacitet:

- Sänkt den något så att vinkeln mot golv blir flackare.
- Öppnat intaget lite till, så att ytterligare ett varv av spiralen kommer åt pelletsen i burken.
- Dragit ner bottenskruvens fördröjning till ca 20 sek, för att minska risken för 'soppatorsk' i burken.

Sammantaget har detta lett till att den nu matar ca 11 kg/h, vilket t.o.m. är lite mer än den är specad för. Får se vad detta håller för.

En sak jag kunde konstatera när jag mekade med skruven & var tvungen att tömma den, var att den tagit upp betydligt mer spån är jag sett tidigare. Jag bedömer att spånhalten i det som rann ut ur skruven var i paritet med det som fanns kvar i burken när jag dragit ut skruven. Så det ser mycket hoppfullt ut att denna lösning är bättre ur spånsynpunkt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Projekt: Ombyggnad utmatning Pellistore

Inlägg av Jakob »

Hur går det? Nu närmar sig ju helgerna med tillhörande pannrumsfrånvaro...! :roll:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar