Använda 8 mm i Extraflame Preziosa, ändra på ngt?

Skriv svar
Martin_Blomberg
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 24 nov, 2011 15:48

Använda 8 mm i Extraflame Preziosa, ändra på ngt?

Inlägg av Martin_Blomberg »

Update: Har kollat på nätet och hittat en teknisk spec som säger at det funkar med 6-8 mm:
http://www.solarenergyireland.com/pdf/e ... toves2.pdf
Men i manualen står det att man endast skall använda 6 mm pellets i Extraflame sina produkter.

Jag har försökt att söka på 6 mm 8 mm pellets och preziosa 6 mm 8 mm men får antingen som svar att söktermerna är för vanligt förekommande eller inga innlägg hittades. Tar chansen att fråga här:
Ja har köpt en Extraflame Preziosa för uppvärming av mitt radhus. Där jag bor i Norge är det nästan omöjligt att hitta 6 mm pellets. Men det går att hitta 8 mm pellets.
Jag har läst genom manualen för kaminen men kan inte hitta ngt om vilken pelletsstorlek som er standard för kaminen.
Fråga 1. Fungerar ExtraFlame Preziosa med 8 mm pellets?
Fråga 2. Om det fungerar: Kan jag bara hälla i 8 mm pellets i min Preziosa utan att behöva ändra på några innställningar?
Fråga 3: Pellets i säck kostar i mitt närområde 3.6 norska kronor kilot. Finns det några svenska leverandörer som även leverar till Norge?
Martin_Blomberg
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 24 nov, 2011 15:48

Re: Använda 8 mm i Extraflame Preziosa, ändra på ngt?

Inlägg av Martin_Blomberg »

Svarar på mina egna frågor ifall ngn hittar denna tråd.
Fråga 1. Fungerar ExtraFlame Preziosa med 8 mm pellets?
Svar: Ja, men Extraflame frånsäger sig allt ansvar och garantin slutar fungera om du kör 8 mm ngn gång i kaminen.
Fråga 2. Om det fungerar: Kan jag bara hälla i 8 mm pellets i min Preziosa utan att behöva ändra på några innställningar?
Svar: Nej, du måste justera pelletsmatningen med 18% (uppåt). Detta står i service manualen på norska:
Bruker man 8 mm pellets, så må man justere opp pelletsmengden ca 18%.
Fråga 3: Pellets i säck kostar i mitt närområde 3.6 norska kronor kilot. Finns det några svenska leverandörer som även leverar till Norge?
Svar: Nej, inga svenska leverandörer men man kan köpa mycket billigare (ca 2 - 2.9 norska kr/kg) om man köper direkt från en norsk pelletsfabrik. Förutsätter dock att du själv kan ordna transport av pelletsen (jag hämtade mina pellets med egen bil) En Ford S Max tar t.ex kring 700kg i last, vilket nästan är en hel pall.
Skriv svar