Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja nu har jag bränt ca 1200 kg SE-leveransen, och det har gått mycket bra på alla sätt. Lite spån och inga avlagringar på rosterplåten. Fin jämn förbränning och en perfekt aska. Jag har gått till tvåveckorsuraskning dvs dubblerat tiden mellan uraskningarna. Vägde askan vid senaste uraskningen dvs den aska som fastnar i pannan, topp och rökkanaler och det blev 0,44 % aska. Jag är tacksam för alla råd att prova SE både vad gäller pris och kvalitet. Måste säga att jag var mycket tveksam innan beställningen. Blir ju nästan 3000 kr mindre på året. Om någon vecka så har jag eldat pellets i 7 år och innan var det olja. Besparingen på dessa år närmar sig 200 000 kr! Investeringen i brännare och Pellistore betalade sig på dryga året. Pelletseldning kräver ju mer arbete och ett ihållande intresse som överrider de problem som ibland dyker upp. Det viktigaste är dock en jämn kvalitet på pelletsen resten kan man hantera. Åren som gått, då jag har prövat de flesta tillverkarnas pellets har bjudit på enorma kvalitetsproblem...30 % spån, 16 % fukt och slagg hård som glas/stål, så det slog gnistor om stämjärnet, då man gjorde rent rosterplåten, men sådant är glömt då det fungerar....peppar peppar ta i trä....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av André »

Ang justeringen väger du vad brännaren förbrukar, Fyll upp internförrådet på brännaren sedan kör du i 10 min o kollar hur mycket som förbrukats under den tiden, Vid byte av pellets gör du samma sak o ev justerar matningen så de blir som tidigare..

Vikten x 6 x 4,8 så du fram effekten på brännaren
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar