Fjärrvärmepriser

Skriv svar
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Fjärrvärmepriser

Inlägg av Jonas O »

Undrar hur det ligger till med fjärrvärme hos er andra.

Häromdagen var en stor artikel i lokaltidningen.
96,6 miljoner gick fjärrvärmebolaget i vinst förra året.
Var femte krona som betalades till fjärrvärmen i kalmar förra året var ren vinst.
Akieägarna fick 20 miljoner i utdelning. Trots vinsten höjer de priset på fjärrvärme med 3%
Läs mer: http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/fja ... ordvinster


Är det verkligen rimligt?

Har länge varit riktigt skeptisk till fjärrvärme ur kostnadssynpunkt och inte blev det bättre nu..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av Icecap »

Det finns ju anledning till att nästan alla fjärrvärmeföretag förbjuder annan uppvärmning om man ansluter sig. Det kallas "vinstoptimering".

Ta bort & förbjud alternativ och kläm på med priset när största delen av området är inkopplat, då är vinsten klar. Vissa ställen får man inte bygga nytt utan att ansluta sig till FV, det är också en säker vinst.

Och lagligt är det ju! Det är privata företag som levererar värmen och ofta äger nätet, alltså är deras jobb just att vinstoptimera.

Men är det rimligt?
Inte i mina ögon, helt enkelt för att man förbjuder annan uppvärmningsform! Är det tillåtet att kunde välja billigaste uppvärmningen och ha kvar ett annat värmesystem är det i mina ögon helt OK dock.

Man kan inte först beröva folk alternativ och sedan mjölka dom! (fast det är ju vad politikerna gör...)
Senast redigerad av Icecap den sön 06 nov, 2011 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av bergatorparen »

Ur en rent företagsekonomisk synvinkel är det rimligt eftersom man måste ha pengar att avsätta till investeringar och även en buffert för variationer i bränslepriserna. 7% avkastning på sysselsatt kapital ligger innanför det rimliga. Kom ihåg att det är många vanliga människor som är med och äger företag som EoN och som går annorstädes med sina pengar om inte EoN lyckas få bra avkastning på sitt kapital så att det blir över till utdelningar.

Med det sagt: Från konsumentsynvinkel så måste nytta i förhållande till pris vara det avgörande. Hur mycket kostar fjärrvärmen i förhållande till pellets? Bergvärme? Olja och el är det inte meningsfullt att jämföra med då skattepolitiken på dessa energibärare syftar till att minska förbrukningen av dem.

Fördelar med fjärrvärme som måste vägas in:
  • - låg investeringskostnad
    - låga underhållskostnader
    - nära obefintlig egeninsats
    - bekvämt
Nackdelar:
  • - monopol
    - litet inflytande på kostnad
    - går oftast inte att kombinera med andra energikällor av kontraktsmässiga skäl
    - starkt beroende
För pellets:
Fördelar:
  • - förhållandevis billigt bränsle
    - fri marknad för bränsle
    - lågt/obefintligt beroende
    - förhållandevis effektiv uppvärmning
    - stort utbud av lösningar
Nackdelar:
  • - stor investering som huvudregel
    - lägre teknisk pålitlighet än fjärrvärme
    - större arbetsinsats
    - lagringsutrymme för pellets
    - pelletslogistiken är ofta skrymmande och inte alltid pålitlig vid automatisering
    - vid manuell hantering är det ofta ett rätt stort jobb - hur stort beror på energiförbrukningen
Det finns flera för och nackdelar, men detta är de som jag bedömmer som de viktigaste. Det finns inget facitsvar på om fjärrvärme är pellets överlägset eller underlägset eftersom priserna varierar från landsända till landsända både vad beträffar pellets och fjärrvärme. Går man ut med att man går med vinst men ändå vill höja priset så får man ros av investerare och spark där bak av konsumenter. Det viktiga att komma ihåg, är att man faktiskt kan säga upp fjärrvärmeavtalet och börja elda själv igen. Annat vore det om fjärrvärme var tvunget - såsom jag läste en kille skrev här i forumet för ett par veckor sedan: Han höll på att bygga hus, och i det grannskapet var fjärrvärme tvunget. Man kan givetvis fråga sig hur sådana villkor kan tillämpas i ett land som föreger att vara en demokrati, men det är en annan debatt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av Taxen »

Här finns lite jämförelser att läsa.
http://www.nilsholgersson.nu/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av micke_932 »

Det viktiga att komma ihåg, är att man faktiskt kan säga upp fjärrvärmeavtalet och börja elda själv igen. Annat vore det om fjärrvärme var tvunget
Nåja, om man haft fjärrvärme i några år så är det inte "bara" att börja elda själv igen, du har kanske ingen panna kvar för den fick du inte ha för fjärrvärmeföretaget, du kanske inte längre har en skorsten som är godkänd att elda i, du kanske måste bygga om hela pannrummet eftersom du "byter" panna, så det som var godkänt tidigare kanske inte längre kan godkännas utan stora ombyggnader, eller kanske inte kan godkännas alls, så det är nog inte riktigt så enkelt.

Att dom går med vinst är inte så konstigt, du betalar dom för att hämta dina sopor som dom eldar upp och säljer tillbaka till dig en gång till som värme, om du använder mycket fjärrvärme så är allt frid och fröjd och du får betala en massa pengar, om du försöker vara smart och snåla med värmen så får du ofta betala straffavgift för att du använder för lite värme, jag förstår inte hur dom skulle kunna misslyckas med att gå med vinst.
Senast redigerad av micke_932 den tis 08 nov, 2011 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av rod02 »

"Fördelar med fjärrvärme som måste vägas in:
- låg investeringskostnad"
För mig kostade pellets konv mindre än hälften. Trots att installatörer gjorde alt.

"Nackdelar:
- monopol"
Avgjorde för mig. Inget mer behövs.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fjärrvärmepriser

Inlägg av bergatorparen »

Det är välkänd att fjärrvärmebranschen har villkor som jag skulle vilja kalla konkurrensvridande, men eftersom de är PK, så håller EU tand för tunga. Vi har ju sett ingripen från EU i många andra sammanhang där konkurrensvridningen varit mindre uttalad. Det råder lite svågerpolitik och lite godtycke där, tror jag.

När jag jämförde, så gjorde jag jämförelse nytt mot nytt: Ny panna mot ny fjärrvärmeväxlare. Att jämföra gammalt mot nytt vet jag ärligt talat inte hur meningsfullt är. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron. Oavsett hur du jämför saker, så kommer det alltid någon och vevar med armarna och gormar:"Jamen JAG vet ett mycket billigare sätt". Är du villig att ta lite risk, så kan du köra omkring i gamla bilvrak såsom jag, och ha ett mycket billigt bilhåll - men det går ändå inte att direkt jämföra med att ha nytt - vare sig på gott eller ont.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar