Fläkt för uppstart/lågeffekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 14 sep, 2011 16:04

Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av sjrobols »

Jag noterade idag att i styrningen för fläkten så finns det värden för Uppstart och Maxeffekt, inte för Min och Maxeffekt som det är för matningen. Då kommer ju onekligen frågan om fläktvärdet för Uppstart bör ändras alls eftersom man i regel har en och samma mängd Startdos (3-4 dl)?
Kommer inte ihåg de exakta siffrorna för fläkten men de var omkring 156 för uppstart och 168 för maxeffekt.

Har också funderat lite kring det här med värdena för Mineffekt... Det ska ju vara stadiet innan Maxeffekt går igång så att säga, men finns det några tumregler för att det ska vara en viss procent av maxeffekten eller liknande? I dagsläget så har jag Minvärde på 0,4 och Maxvärde på 0,7 (ger 11-14 kW) och jag märker att fläkten går långsammare på maxeffekt än på mineffekt.
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av bergatorparen »

Fläktvärdet på uppstart är variabelt eftersom pellets har olik densitet, så att man skall kunna abpassa fläkten under uppstart till pelletskvaliteten. Vore startdosen variabel, skulle det inte funnits möjlighet för att justera fläkt för uppstart.

För min respektive max, väger du upp pellets från vardera steg och när mängden överensstämmer med den effekt du vill ha, justerar du fläkten så att du precis undviker synlig rök under gång på vardera steget. Vill du ha det mer vetenskapligt korrekt, så måste en rökgasinstrument in i bilden :wink:
(eller i det minsta en sotpump)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 14 sep, 2011 16:04

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av sjrobols »

I det här fallet är ju startdosen variabel, går ju att ställa in hur stor den ska vara och där ska man ju sikta på ~3 dl nånting, därför tycker man ju att fläkten hade kunnat vara fast inställd där. Som fallet är nu så kan jag däremot inte justera fläktvärdet min-effekten, vilket verkar konstigare. Eller är det felmärkt i programmeringen? Kan kolla när jag kommer hem om justering av fläktvärden på uppstart där påverkar fläkten för min-effekt.

Vad gäller mängden pellets för min- och max så har jag vägt upp så jag har önskad effekt på max. Frågan är vad jag vill ha för effekt på min? Det mest logiska är ju att man bör där ha ett värde som snabbast möjligt medger att man hamnar i max-läget. Eller?

När man justerar efter synlig rök, är det rök från skorsten man ska gå efter eller kan man vippa på dragluckan och kolla med ficklampa? Alternativt brukar man hänvisa till lågans färg, men lågan kan tyvärr inte riktigt kollas med min panna... Kan tillägga att justering med rökgasinstrument ska göras så fort jag har rörkrökaren här igen :)
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av bergatorparen »

Nu började jag ifrågasätta mitt minne igen Bild Jag skall kollla manualen för Baxi Eurofire och återkomma. Håller just på att hjälpa grannen med lite isoleringsjobb. Bra att göra lite till nytta i närmiljön med.

När det gäller röken behöver du inte springa ut, utan du kan kolla den i vippluckan med en ficklampa. Det med att kolla lågans färg är en mycket osäker metod eftersom två människor inte har samma syn - och på CTC 1100 och 1200 så finns inget sätt att kolla som inte stör förbränningen - så vi får hålla oss till röken. :mrgreen:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 14 sep, 2011 16:04

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av sjrobols »

Visade sig att fläktvärdet för uppstart påverkar BÅDE Uppstart (tändningen av startdosen) och lågeffekt. Mina fläktvärden nu är 155 för uppstart och 165 för maxeffekt, däremot så märker jag att fläkten för mineffekt går snabbar än för maxeffekt, vilket känns märkligt...

Har även haft två stopp de senaste dygnen, displayen blinkar bara det odefinierade "larm". Plockade av brännaren och såg att startdosen låg och brann, men ändå hade tydligen brännaren inte gått vidare i processen. Frågan är om det har med mina fläktvärden att göra eller om det har med att jag pluggat igen tre öppna kanaler och kör med 5/6 kanaler med turbulatorer...
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av bergatorparen »

Kolla så flammvakten är ren och har fri sikt till brännkammaren
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Fläkt för uppstart/lågeffekt

Inlägg av Eldvin »

Vad jag kommer i håg så ska lågeffekten starta upp brännaren sen ska den slå över till hög effekt.På den brännaren jag grejja med så kunde man justera både hög å lågfart .Det står i manualen hur man väger in brännaren.Man skulle man trycka hit å dit,sammla upp driftdos under en viss tid.Sen så ställde jag fläkten . Å visst går det att se lågan på 1100 :an ,ta av sotluckan uppe på pannan å kolla ner i tuberna.De ger en vink åt vart de lutar.
Skriv svar