Shunten vill inte öppna!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

Shunten vill inte öppna!

Inlägg av cederbusch »

Tycker det är lite svårt att söka i forumet så detta har kanske redan behandlats.

Har precis blivit med CTC Ecoflex V, tuffade igång brännaren igår. Den har värmt med el några dagar innan dess. Mitt problem nu är att shunten inte verkar vilja öppna.

Fabriksinställningen på panntemp för eldrift är ju 50 gr och jag har läst att vid temperaturer på 50 gr eller under så stänger shunten för att skydda skorstenen. Så det är ju inte konstigt att den varit stängd. Men även med en panntemp på 80 gr så är den fortfarande stängd. Och i driftsinformationen står det att den strävar efter 25 gr ut men öppnade inte så att det gick ut 25 gr.

Med 7 gr ute så vill man ju ändå shunta ut lite till radiatorena, dessutom har jag radiatorer i källaren som jag vill ge mer värme på.

Så hur funkar det här egentligen? Jag kör med fabriksinställningarna på kurvan. Har provat både med avstängd och påslagen innegivare. Jag skulle ju manuellt kunna ställa upp shunten, men då är det ju ingen vits med ett styrprogram. Hur funkar det för er? Några tips?
Mazchi
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 12:33
Ort: Halmstad

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av Mazchi »

Jag svarade i din tråd på byggahus.se men vi tar det här med.
Startade också min ecoflex för första gången igår.
Yttertemperaturen måste vara under intällt "husvärme från" värdet en stund innan radpumpen och shunten öppnar. Det tog en timma inna min hoppade igång.
Kan du öppna o stänga shunten från service menyn?
När jag provkörde min så visade det sig att shunten var felkopplad på plinten i pannan så den gick på fel håll.
Stängde när den skulle öppna o tvärt om.

När det gäller inställnign av kurvan så finns det de som kan det bättre än mig.
Det står ett par rader i manualen om detta.
Jag själv struntar i innegivaren för stunden tills jag är nöjd med kurvan.
Kurvan är individuell för varje hus. Jag petade upp min i 60 och nu har jag 21 grader inomhus. Ska höja lite till så bottenvåningen blir lite varmare o ev sänka termostaterna där uppe.
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av cederbusch »

Läste ditt svar där och har svarat tillbaka. Men för er som inte finns där så var det så att det precis det som var felet. De hade kastat om + och - i fabriken. Antingen hade montören på fabriken en dålig dag eller så är det ett systemfel som de inte hade koll på. Kanske fått nya delar som var märkta på ett annat sätt. Tack för tipset iaf.

Som sagt, det står ju i manualen att under injusteringsperioden, som kan vara ganska lång, och inte bör ske när det är varmare ute än +5 gr så ska samtliga radiatorer stå fullt öppna. Men när 2 av 5 radiatorer finns i sovrum där man vill ha det kallt så undrar jag om det ställer till det för pannan? Jaja, det ä´la bara att labba lite fram och tillbaka.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av RikardSvalöv »

Skumt, just det med omkastat plus och minus hade en kamrat också på sin ecoflex.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av vatsug »

Gick cirk-pumpen ? Det brukar ta en bra stund innan den går på om man har haft , Husvärme Från.
Om utomhustempen är 2 grader under det inställda värdet "Husvärme Från" i mer än 3 timmar startar cirk-pumpen. Det kan ta sin stund , har varit med om sammam sak. Ett litet tips: Gör pannan strömlös i ca 5 min , då brukar cirk-pumpen gå igång när man slår på pannan igen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
dragonslayer
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 nov, 2011 16:17
Ort: Brösarp
Kontakt:

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av dragonslayer »

hehe... samma praktikant som skruvat ihopa min.. fick den levererad i början av september. fick köra shunten manellt för att få värme ... tills jag märkte att den stängde när pannan signalerade att den öppnade..

Vidare så var det en por på röret som öppnade sig vid värmeväxlaren för varmvattnet...
som tur var var det bara att stänga de båda röda kranarna så fick vi värme i vart fall.. isoleringen i pannan har nog torkat nu..
man undrar ju om dom inte borde provköra dom på fabriken innan dom levereras..
CTC Ecoflex -3m skruv - Mafa Midi
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

Re: Shunten vill inte öppna!

Inlägg av cederbusch »

Jag kontaktade CTC för ett par veckor sedan som bekräftade att de visste om detta och att det var åtgärdat. Var den mänskliga faktorn sades det. Så jag var kanske inte helt fel ute med praktikanten. :D
Skriv svar