Plugga element / radiator dolt under golv

Skriv svar
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Jonte »

Är på gång att lägga in vattenburen golvvärme och hade då tänkt ta bort befintliga radiatorer. Systemet är ett tvårörssystem med järn/stålrör byggt på 50 talet.
Är det ok att plugga under golv?
Är det någon fördel att sätta en krök istället för plugg så att vattnet kan cirkulera och inte bli stående.
Har i det här fallet inte möjligt att ta bort avsticket helt eftersom skarven ligger ingjutet under badrumsgolvet.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Honda »

Jag kan ju inte svara på frågan om det är OK att göra så, jag kan bara meddela att så har jag gjort. På ett ställe kapade jag rören, gängade, och skruvade på hattar med lin och pasta. Ett annat ställe gick det att öppna befintlig gänga och plugga där. Enda nackdelen jag kan komma på är att om röret är placerat så det finns minsta lilla frysrisk, så ökar ju den risken mångfalt med stillastående vatten. Tex att plugga ett rör draget längs med en gammal stockvägg och samtidigt tilläggsisolera insidan är knappast en bra idé. Om du skarvar ihop rören för att få cirkulation så måste du ha en lämplig strypning också, annars "kortsluter" du flödet till övriga radiatorer i ett tvårörssystem.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av skalman65 »

en liten fundering, varför plugga rören?

Drar man inte bara om dem till det vatten burna?

eller......?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Jonte »

Nja jag vill ju inte dra radiatorslingan in i golvvärmeslingan direkt. Det blir lite för varmt. Uttag till shuntgruppen tänkte jag göra vid ett annat element.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Fjällbon »

Lite historia, min far anlitade en vvs-firma för att koppla in golvvärme från befintligt system, monterad -62. Enligt uppgift var det enkelt att detta. Med facit hand några en senare ca 10 år. JÄTTE PROBLEM KOMMER MED REK.BREV i vvs-systemet. Nu upptäcker en renomerad vvs-firma stora fel i systemet, vvs-systemet som blev monterat -62, element --ca -90, golvvärme. Var felaktigt monterad grova fel. CHOCK STILLSTÅND - Vad gör man, Bestämde mig banklån, nytt rörsystem= element + golvvärme i vissa rum. Dem upptäcker även att cirkuralations pumpen var fel, Jättestort fel. Så har jag två pumpar. En element, en golvvärme.
Detta gjorde att jag sänkte uppvärmningskostaden REJÄLT. VVs-firman förklarade att dem gjorde ett lågtemp system för mig i huset. Jag skickar en temp på ca 25 grader vid en ute temp på +5 tappar ca 2-3 grader för att värman hela huset på 160 kvm. Firman sa att vi hade tur att inte golvvärmen frös i källaren tidigare, förklaringen var att den gamla cirk.pumpen var för liten att klara av att cikr. vattnet. Vid -30 grader skickar systemet ut 40 grader tappar 5 grader. Cirk.pumpen var 2800,-+moms. Pumpen känner av tryckförändringen i systemet. När termostaten stänger på elementet så känner pumpen av det, den går då ner på viloläge, när termostaten öppnar minskas trycket i systemet, pumpar startar igen. VVs-firman förklarade att det var inte många som denna, den var för dyr. De sa även jag skulle sänka min kostnad för uppvärmning och det jag REJÄLT. Ska nu i nov-dec byta ut gamla element mot nya. Kolla upp vvs-firman?
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av danei »

Förstår du vad du skriver? Jag gör det inte.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Jonas O »

Håller med danei... :roll:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Fjällbon »

Element system traditionella skickar en temp 50-80 grader. Med en låg hastighet på flödet.
Golvvärme skickar ut en temp 20-28 grader. Med en låg hastihet.
Kopplar man ihop får man bara problem.
Ska man koppla bort ett element måste man lägga ner lite tid på hur man ska göra. Varje hus är unika på värmesystemenet. Jag ringde till Grundfoss för att veta vilken kapacitet mina pumpar har.
Den stora pumpen har tryckkapacitet på 6 meter.
På 2 meter tryckhöjd pumpar det 2000 liter i timmen.
På 4 meter trychhöjd pumpar det 1500 liter i timmen.
Jag har lågtemp.system.
Kom ihåg att vattenelement har olika effekt beroende vilken temperatur man skickar på system. Ni kan kolla detta i leverantörarnas kataloger.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av danei »

Nu förstår jag och håller med. Men det var ganska uppenbara saker.
Ska du ta bort ett element så är det bara att plugga och ta bort, det är inte särskilt avancerad teknik. Men visst kan man lägga resurser på att optimera detaljerna, men det kan möjligtvis vara lönsamt vid nyinstallation.

Hade du ett golvvärmesystem kopplat direkt mor radiator systemet utan egen pump så förstår jag att det inte fungerar så bra. Men blir man chockad av det så ska man nog inte äga ett hus.
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Fjällbon »

Första installationen -62 var gjorda av en vvs-firma, element.
-88 golvvärme vvs-firma, -92 golvvärme vvs-firma.
2006 Exoair med elpanna. 2008 haveri. Ni skulle höra hur vvs firman levde om. Om vvs-branchen hade haft cerfifierade legitimation skulle DEM ha gjort en anmälan till branchorganitionen för att utelsuta dem. Detta var för att dem inte befatta skulle kunna jobba vidare inom vvs-området i Svergie. Hårda ord från grabbarna inom nutidens vvs.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av danei »

Det skulle underlätta om du använde "de" istället för "dem" när det är det du menar. Lite svårt att veta när du menar de och när du menar dem.
Den här meningen lyckas jag inte tolka. "Detta var för att dem inte befatta skulle kunna jobba vidare inom vvs-området i Svergie." blir det rätt om jag byter ut "dem" mot "de" och tar bort "befatta"?

Vad var det som var så fruktansvärt fel? Kan du inte beskriva det i stället för nedsättande omdömen av firman som gjorde jobbet?
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av Fjällbon »

Firma 1. -62. Blandade olik rör dimisioner allt efter som man drog fram systemetet. Blandade även järnkomponenter mot kavladekomponenter. Galvganiska strömningar i rörsysmet=kemiskt reaktion mellan metallerna.
Firma 2. -88. Kopplade golvvärmen direkt mot gamla systemet. övervåning
Firma 3. -92. Kopplande nya delen av golvvärmen till elementsystemet. Källaren
Kompishjälp. -06 Nytt uppvärmingssystem Euronom. Bra värme.

Firma 4 . Kopplar in seperat vattenberadare, spetsvärme från +50 gradet till 60 grader. Miljövinst 20%
Denna firma upptäcker alla fel och brister på rörsystemet. De godkände installationen som var gjord -06 men inte det övriga vvs-systemet.
Kopplar in en ny separat cirk.pump till golvvärmen. Detta görs på sommaren 2008.

I oktober 2008 kommer stora haveriet.
Kontaktade firma 4 för offert. De besökte mig för besiktning av huset.
Kontakt med försäkringsbolag, svaret: husförsäkringen gäller EJ.
Banklån.

Firma 4. -Byter ut hela rörsystemet. Ny rördragning, Ny cirk.pump, lågtempsystem

OBS! Det vvs-firman nr 4 som reagerade angående anmälan till branschorganinsationen.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plugga element / radiator dolt under golv

Inlägg av danei »

Dimensionerna ska variera, om det var vettigt i ditt system kan jag visserligen inte avgöra. Men jag har svårt att de det som ett stort fel.
Att blanda in galvade delar (det var det du menade med "kalvade" va) har ingen negativ effekt. Galven agerar offeranod i systemet.
Golvvärme mot radiator systemet funkar inte särskilt bra, men det borde du ju märkt för länge sedan. Men efter som ni installerat ytterligare ett sådant system 4 år senare borde ju det första funkat hyfsat, eller?
När kommer värmepumpen in? Det ser ut att vara innan 2008 efter som ni lägger till en varmvatten beredare då, inte för att att jag fattar hur det ska ge 20% miljövinst.

firma 4 fixar alla fel, och systemet rasar efter några månader? Det låter ju bra...

Jag håller med om att man behöver en intern cirkulation i golvvärmen. Men det låter lite som att firma 4 lurar dig. En golvvärme i en källare kan knappast frysa, särskilt inte om det faktisk finns värme i den. Skulle du ha under nollan i källaren, vilket jag inte tror, så skulle marken under golvet värma. bara för att ta ett exempel.
Att ett närmare 50år gammalt system behöver bytas låter inte extremt, en bidragande orsak kan vara gammal golvvärme, man använde inte diffusionstäta slangar då. Men det ska du nog inte skylla firman för.
Skriv svar