Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av bergatorparen »

Det har redan kommit i Tyskland, Icecap. Om 3 - 4 år måste alla anläggningar vara uppgraderade att klara 2011 kraven. Det gäller i synnerhet utsläpp av partikkelföroreningar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av Icecap »

Det må så vara, här i Sverige kommer det att ta lite längre tid med tanke på traditionen med vedeldning - men att det kommer är säkert!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av deasstore »

Men är inte pellets "ren" eldning enligt många. Även fast man har en gammal panna så eldar de flesta med en hyffsad inställd brännare. Men att systemverkningsgraden inte är så bra med en gammal panna det vet vi ju. Det kan nog bli svårt att få i genom att man måste byta upp sig. Däremot så kommer nya regler gälla om man köper nytt/eller ändrar på utrustningen.
Det de också skulle förbjuda är väll att man får sätta in en ny pelletsbrännare i en gammal panna. För mycket utsläpp och energi går åt i onödan pga av gamla pannor.
Men jag undrar hur alla som tillverkar pelletsbrännare skulle reagera. Eftersom försäjningsargumenten oftast är att det är bara att trycka in brännaren i en gammal oljepanna och köra.

Detta med lamda mätning skulle kunna va integrerat på brännarna i börja av 2000-talet. Men det är ju inte förrän nu som en del har det.
Även en våg som mäter pelletsmatningen skulle ju lätt kunna installeras i ett system för att optimera förbränningen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av deasstore »

En sak vad gäller pelletskvaliten som jag stör mig på.

Måste pelletsen vara så förbaskad hård för att betraktas som bra kvalite. Den kan ju varar smulfri utan att vara glashård. Kan tänka mig att det måste slita mer på utrustningen när man ska pressa sådan sten pellets.
Det sliter ju även på våra pelletsskruvar.

Jag köpte pellets av en så kallade bästa kvaliten på marknaden och smulfri-pelletstillverkare. Ja då har gevärskott uppträtt ett antal gånger om dagen. Skruven går trögt när pelletsen kläms mellan skruven och intaget och smällarna när pelletsen väl klyvs är av de värsta jag har hört. :x
Antar att lite kan bero på konstruktionen kring mitt sytsem. Men jag har provat andra pelletssorter som inte dammar men ändå går att klyva lätt med ena handen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av Icecap »

Ville det inte vara bättre med ett pelletstransportsystem som fungerar ordentligt istället?

Jag skulle gärna bygga ett stort förråd som jag kan tömma säck i men jag har inte hittat något sätt att transportera pelletsen från det förråd till pannan på ett sätt jag kan acceptera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissehult54
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 feb, 2009 14:33
Kontakt:

Re: Finns det nån kvalitetsstandard för pellets?

Inlägg av nissehult54 »

Roli skrev:Standarden kan laddas ner Här
Jag får bara upp en vit ruta...
Innovatör & Revolutionär http://www.wikingpellets.se/
Skriv svar