Nu har det hänt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Nu har det hänt.

Inlägg av tierparn »

:lol: Nu har jag äntligen bestämt mig. Det blev en Thermia BeQuem 15 D med 7 meter skruv. Nu ska jag bara snickra i skruven i mitt bulkföråd. Sedan får man vänta på leveransen. Man känner sig ett barn som väntar på julklapparna. Hoppas att jag får en lång och behaglig resa med Thermian.
:lol:
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kommer inte att ångra dej... :wink:

Vad fick du ge för brännaren med skruv o allt??
Har du redan gjort bulkförrådet? Då har du bara de roliga kvar.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Jag fick ge 28.500 för:Brännare,Förrådsrör,2 st 90graders böjar,3 m rakt rör, Blåa slangen,Gejder fäste,Fäst plåt, Stora motorn, 12 meter skruv. Installerar gör jag själv dom kommer och ställer in brännaren. Det känns som att jag har fått ett skapligt pris. Tror jag :?
Bulkförrådet har jag haft i c:a 4 år. Jag har skottat ur förrådet när det har sjunkigt under halva.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då har du fått ett helt ok pris.. :wink:
Har du on/off styrningen??

Då är de bara att vänta o höra vad du tycker om bequemen då när du kört igång den.. 8)

Vad körde du för brännare tidigare??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Jag har kört med en FJ-Effect sedan -98. Den har bröderna Frajon tillverkat och installerat. Dom kom ner en fredagsmorgon, efter kvällsskiftet kasta dom i sig i bilen och drog ner till mig. Jag bor 5 mil söder om Gävle. 2000 :- tog dom för installationen och resan. Grymt trevliga och kunniga.

Brännaren har gått helt smärt fritt. Den har stannat 3ggr på dessa år. Två gånger pga glömska från min sida. :oops: Man måste sota ur brännaren inte bara köra. Sist hade tändspiralen gett upp.

Vad menar du med on/off styrningen? Om det är med nya programvaran så levereras brännarna efter semestern med dessa. Jag ringde och hörde om det i dag. Jag hörde om min Laddomat kunde starta och stoppa brännaren och det trodde han jag pratade med. Vet ej om jag ska låta Laddomaten sköta start och stopp eller om det är bäst om brännaren sköter det.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bröderna Frajon från Umeå??

Ja det va nya programvaran jag tänkte på.. Då ska du få den då.. :wink:

Du kör med acktank??

Jag har tempgivaren till brännaren monterad på acken 50 cm från toppen den startar när tempen är 45 grader i acken stannar när den är 77 grader..
Laddomaten startar o stoppar när tempen i pannan är 70 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Ja det var Frank och Jonas som var ner och ställde in brännaren och satt i en dragregulator. För rörmokaren som jag köpte brännaren av klarade inte av att ställa in den.

Jag har en stopp temp på 90 grader i pannan, laddomaten börjar ladda över vid 70 grader. Laddomaten laddar tillbaka när pannan har en temp på c:a 40 grader. Stannar brännaren gör min gamla brytare som styrde oljebrännaren.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De va som f-n att dom har så stort område.. :shock:
Är det av dom du köpt thermian av oxå??

Kör du med laddomat 4030 o har vvberedaren i pannan??
Bequemen har bara en givare som du stoppar in under isoleringen i pannan sen kan du ju ha det som nu att laddomaten fixar att pumpa mellan panna o tank..
Så du behöver bara pilla in tempgivare o överhetningsskyddet under pannisoleringen o borra ett hål i rökröret för avgastempgivaren..
De bökigaste är att montera skruven..
Jonas installerade brännaren, skruven o grovjusterade på 2 timmar här.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Laddomaten är en 4030.
Det är så att min vv-beredare är det hål på så att jag har en el-beredare.
Brännaren köpte jag av en lokal rörfirma. Är det en givare till avgastempen? :shock:

Hoppas att jag får mina grejor snart för jag vill börja att montera skruven. Jag tror ochså att skruven är det som kan ställa till det för mig. Förutom att få det tätt annars har man gumman på sig för att det dammar vid påfyllningen.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jepp avgastempmätare.. 8) Då kan du välja/ställa in vilken avgastemp de är dags att sota pannan då larmar brännaren.. Lika så när det är dags att beställa pellets el rengöring av brännarkoppen.. :wink:
Finns många bra finneser på bequem.. :D

De är nog säkrast att du får de tätt annars blir nog inte gumman så nöjd.. :wink: Men om du inte snålar med byggsilcon så är det lungt..

Själv gjorde ja av med 3 tuber runt skruv o alla hörn, golv, påfyllningsrör, avluftning o tak å tätt vart de.. :D
Kände inte ens nån luckt då jag stod bredvid förrådet då de fyllde..

Fick ett tips av en kompis som kör bulkbil att spraya vatten med en blomspruta över alla skarvar o runt skruven innan dom börjar fylla.. Då kletar dammet fast o förrådet är tätt nästa gång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Man får tacka får all information, det va smart med blomsprutan.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ibland behöver de inte kosta skortan... :D
De gör det allt för ofta ändå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Så sant som det är sagt.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

I dag fick jag fakturan det blev en smärre chock. Fast åt rätt håll. 26985:-
stod det på fakturan när jag fick priset sade han 28500:-. :lol:
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ibland ska man ha tur oxå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar