Pelletsficka under mark

Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Pelletsficka under mark

Inlägg av Furetör »

Har planer på att bygga en pelletsficka under marknivå i samband med att jag bygger ett golv för en inglasad veranda. Fickan kommer att rymma en årsförbrukning, ca 10m3, och vara som en upp och nedvänd sned pyramid. Den kommer att ligga utanför källarväggen där pannan står, så det blir enkelt att sticka en skruv genom väggen. Som väggar (skydd mot marken) tänkte jag använda en presenning. Taket tänkte jag göra tätt för att slippa lukt och fukt. Räknar med att fylla på med storsäckar, i framtiden kanske bulk.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Några tips?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av msh16 »

Men pellets ska väl vara torr för att få något utbyte?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Icecap »

Jag blir lite fundersam på beskrivningen men jag förstår att presenningen kommer att vara fuktspärren och då är det nog ganska besvärligt! Efter vad jag vet är inte presenningar speciellt täta och definitivt inte om det är det enda mellan marken och pelletsen.

Sedan kommer frågan: vad händer när det regnat kraftigt? Är avrinning säkrat? Även vid tillfälligt höjd grundvattennivå?

Resultatet kan tyvärr lätt bli ett antal kubik blöt, ihoppackad pellets som bara är att kasta ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av danei »

En lättvikts press funkar inte till det här. Men en riktig presenning borde funka. Se till att få till ett tätt tak också. Det skulle kunna funka. Men visst finns det risk för fuktproblem. Det varierar ju en hel del hor känsliga brännare är för högre fukthalt och trasig pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Roli »

Skicka annars ett pm till Rolbi eller fråga direkt här i tråden. Han har ju eget förråd i marken och har dessutom gjort några markförråd till sina matningsutrustningar.

Han borde ju veta vad som behövs/krävs för att inte få fuktproblem i pelletsen.

Har själv varit inne på utomhusförråd men det blev ett i garaget..... visst tar det plats som idag hade varit bra att ha till annat men det är torrt och fungerar perfekt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av rod02 »

Blir det inte kondens med plast? Känns som det behövs ventilation i "golvet".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av danei »

Materialet har inte alls med saken att göra. Med tanke på att pellets är tror och kan ta upp en heldel fukt skulle jag snarare rekommendera ett tätt förråd.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Furetör »

Tack för värdefulla synpunkter. Risken för fukt är naturligtvis en fråga. Jag tror att risken för regnvatten är liten. Dels är platsen skyddad av tak och inbyggnad, dels lutar det från huset. Grunden är väldränerad och marken relativt torr. Skulle grundvattnet stiga finns dränering som tar hand om den. Det går nog att hitta tillräckligt tät presenning. På sommaren, när luftfuktigheten är hög, kan det bli risk för kondensering mot en kall presenningsyta. Om det är plast eller plåt spelar nog ingen roll. Därför ska jag nog ordna med någon markisolering under presenningen/duken. Det skyddar ju också mot skador i duken. Minskad luftväxling ger mindre fuktillförsel. På vintern borde problemen vara mindre eftersom luften då är torrare, men på våren kanske det börjar droppa från rimfrost i taket?

Har någon ett förråd under mark? Rol-bi?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av danei »

Mark isolering där kvittar nog. Pelletsen i sig isolerar så pass mycket. Om du har ett tätt förråd så har allt kondens vatten kommit från pelletsen. Det borde snarare vara bättre i mark då temperaturen är stabilare där.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Rol-bi »

Jag har kört med nedgrävd 6kbm oljetank i 10 sesonger men den sista vinterseseongen har jag byggd 14kbm förråd inntil husväggen med fullautomatisk matning.
Det är perfekta förhållanden att uppbevara pellets i en underjordisk tank då man undviker kondens som inträffar i utomhus och inomhus bulkförråd sommarstid (kallt om natten och varmt om dagen).
På den andra sidan måste man säkra att det inte kommer vatten in i förrådet och matning från ett nädgrävd förråd är svårt. Jag använde min egen sugutrustning men det blev delvis manuelt då man inte har en bottenskruv i et sådant förråd. Jag satsade ju på eget skruvsystem i stället för 10 år sedan och det säljer hufsat i Skandinavien, numera till större anlägg. Sök på Geotank via google och där finns olika tankar.
Smart att grava ned tanken men inte i fjäll! Man måste ta hänsyn till jordtrycket, därför är oljetankar cylindriska.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Furetör »

Jag tänkte placera skruven i botten på fickan som alltså blir som en stor tratt (sned pyramid som står på spetsen). Kan det bli problem? Pelletsen borde rasa ned till spetsen om lutningen är tillräcklig.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av bergatorparen »

Är lutningen tillräcklig och materialet tillräckligt jämt och slät, så blir det inga problem :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Taxen »

Det här förrådet som jag har rymmer ca 4 ton och då ca 6m3.
Lutningen på tratten är 60 grader.Som du ser är det ganska stort men självtömmande då pelletsen glider in i pannrummet.
Lite funderingar kring dina idéer.
Om du skall ha 10m3 så blir det en rejäl grop du får gräva.
Hur skall du komma in i förrådet om du behöver tömma det på spån?
Hur lätt kan det bli att skotta på en presenning?
Hur blir anslutningen där du skall ta ut pelletsen?Läckagerisk.
Tror väggarna i tratten kan bli ojämn beroende på packning mot jordväggen.Kan fastna där och bygga upp vallar.Pellets har en förmåga att fastna om fallet är för dåligt.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av Furetör »

Tack igen, det är värdefullt att få farhågor bekräftade eller förkastade.

Rol-bi, jag är inte säker på vad du menar med "inte i fjäll". Jag har haft din skruv lite i åtanke, skulle fungera bra i ett sådant förråd.

Taxen: Jag följde ditt bygge när det begav sig. Det blev bra. Att skotta upp sex ton från ett sluttande plan för att komma åt botten låter inte som något man strävar efter. Jag kommer att ha en manlucka så det går att komma ned om det behövs. Men för att ta hand om finfraktionen måste jag nog fixa någon bottenlåda som är åtkomlig inifrån. Jag räknar med att få tillräcklig lutning och det är lättgrävd sand närmast huset. Har du sett någon kondens i ditt förråd?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletsficka under mark

Inlägg av bergatorparen »

Pellvac har en föravskiljare som kan förhindra smul, spån och damm från att ta sig in i systemet- Dock fordrar den att du har vakuum system för pelletshantering: http://www.pellvac.com/s/produkter.php
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar