Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av BOMB »

Hej!

Nu behöver jag kom-igång-hjälp.
Har köpt ett hus med CTC Elcombi-panna från -85
och en Janfire-brännare (Flex-A).
Vid övertagandet körde de tidigare ägarna på elpatron
då de tyckte att det var smidigare på sommaren.
Men nu börjar det ju bli lite kyligare så jag tänkte väl så smått dra igång
maskineriet. Problemet är att jag har noll erfarenhet av pelletseldning och ingen direkt erfarenhet av "pannor" heller för den delen.

Vet knappt vilken ände jag skall börja i, få se nu, jag börjar så här.
Hur rent från aska måste det vara inne i pannan. Just nu är det ett
asklager där på uppskattningsvis 3 cm på botten. Själva brännaren
har jag gjort ren (i den där brännarkoppen och under rosterplåten där).

Det finns ett reglage som heter "drifttermostat" och ett som heter
"Drifttermostat Brännare" i nuläget står båda på 80. jag antar att
den som heter "Drifttermostat Brännare" styr vilken temp som skall komma från pelletsbrännaren och den andra, tempen från elpatronen,
är det riktigt? När man sedan kör pelletsbrännaren, då skall väl elpatronen "stå" lägre, eller?

Finns det någon här som har samma kombination av panna/brännare som skulle kunna ge en enklare beskrivning/genomgång av hur man skall ställa reglagen mm.

Har varit lite stressad när jag skrivit, sprungit fram och tillbaka här
så inlägget ser säkert skitkonstigt ut, ber i så fall om ursäkt för det.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

För att börja med början: Uraskning och sotning av panna och brännare bör man lämpligen göra efter varje eldad veckoförråd eller 10 - 12 säckar pellets.

Under pelletseldning skall driftstermostaten för elpatronen ställas på ca 60 grader så att elpatronen fungerar som reserv i fall brännaren slutar fungera.

Börja med att provköra brännaren med de nuvarande inställningarna. För "hösteldning" så kan du välja driftsläge 2. Brännaren har 4 driftslägen, men beroende på årsmodell kan den ha 3 eller 4 effekter att välja på. Den modellen som har ett vred har 3 effektlägen, men 4 driftslägen där 3 och 4 är lika, bortsett från att det ena har "varmhållning" eller "underhållsfyr" medan det andra kör kallstart varje gång. Den versionen som har digital panel har 4 effektlägen där högsta är 18 kW, sedan 15, 12 och 9 eller 10 kW. Välj alltid det lägsta effektläget som fungerar eftersom det ger bäst ekonomi.

Det som skiljer mellan kallstart och varmhållning, är att vid kallstart så startar brännaren med varmluftständningen varje gång, medan varmhållning innebär att den pytsar på lite pellets då och då så att elden inte riktigt slocknar. Effekten av detta är ca 600 Watt. Fördelerna med varmhållning är bättre varmvattenkomfort, samt att det spar på glödspiralen i brännaren. Fördelen med kallstart är att den producerar mindre tjära och sot - vilket är mycket bra under sommardrift. För vinterdrift är varmhållning bästa valet eftersom brännaren då snabbare kommer idrift när pannan kallar på värme.

Här är Janfires nerladdningssida för manualer. Ladda ner den som stämmer med din brännare: http://www.janfire.com/information/dokument.htm

Hoppas detta har varit lite till hjälp. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Inlägg av BOMB »

Absolut matnyttig info!
Jag har modellen med vred på :)

Förutom din info ang elpatron på 60 grader så tolkar jag det som att mitt
antagande ang vilket reglage som styr vad, var riktigt.

När det gäller sotningen av pannan, måste man dammsuga så att det blir
"soprent" :) eller räcker det attt skyffla så rent man kan bara?

På min brännare kan jag inte hitta någon strömbrytare, det verkar som
den helt enkelt kommer att gå igång när man kopplar ihop kontakterna
och skjuter in den mot pannan (det sitter nån sorts "säkerhetspigg" på
fronten på brännarn, antar att den inte kan starta fören den trycks in)

Just ja, sen var det ju det här med spjället.
spaken/reglaget verkar helt orubbart, spjället ser visserligen ut att vara öppet
då 6 st "hack" är synliga på stången. Symbolerna visar ju en utdragen
stång för öppet spjäll och en intryckt för stängt, men man vill ju kunna
testa lite. Det kanske inte är ovanligt att det går väääldigt trögt men
när man inte vet riktigt hur det funkar törs man ju inte ta i allt vad man
orkar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det behöver inte vara helt soprent. Det räcker fint med att skyffla ut askan. Spjället du nämner är ett såkallad intrimningsspjäll som fanns på de flesta pannor förr i världen. Fungerar det bra, så låt det stå i den positionen det gör.

Brännaren har en säkerhetsbrytare som bryter driftsspänningen till brännaren när den lossas från pannan. Det stämmer att den inte har egen AV/PÅ brytare eftersom det brukar finnas på pannan. Det är i sådana fall bara att först skjuta in och fästa brännaren vid pannan, sedan koppla på elen, och så skall den gå igång. Till skillnad mot en oljebrännare som är igång på sekunder, måste du för en pelletsbrännare räkna 3 - 8 minuter innan den har låga, och ytterligare några minuter innan den når normal driftsfas. Men detta är saker du lär dig efter hand :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

För att upplysa hur pannan ser ut, så har bergatorparen lagt in en bild tidigare :wink:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 7f356fcdd6
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Inlägg av BOMB »

bergatorparen skrev:Det behöver inte vara helt soprent. Det räcker fint med att skyffla ut askan........... Men detta är saker du lär dig efter hand :wink: Citering redigerad
Tackar så mycket för hjälpen!
Jag känner faktiskt att jag är redo att våga mig på att testa att starta
upp inom de närmsta dagarna här. Jag kommer säkerligen att återkomma
med följdfrågor ang det här med att justera "in" lågan.
Jag har hittat några olika Janfire bruksanvisningar som jag skall skriva ut
också.

Som sagt, tack så mycket!

Återkommer med lägesrapport.

Redigera citeringen när det används. Annars blir forumet svårläst och oöverskådligt när citeringen är större än inlägget. Citering redigerad. / Roli moderator
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av BOMB »

Då så, då var man igång då!
Jag startade för snart en vecka sen. Först hade jag igång cikulationspumpen
och shunten på så lågt det gick samt sänkte på elementen väldigt mycket
(det är ju inte så kallt ute ännu). Men det blev ändå alldeles för varmt inne.
Så nu värmer jag endast tappvattnet.

Efter att ha eldat nu i några dagar har jag kommit fram till att vi förbrukar
ca 1/2 säck/dag (2vuxna, 2 barn) till endast tappvattnet. Är det en rimlig förbrukning?

Sen har jag ytterligare en fråga ang sotningen.
Måste jag upp med nån sån där borste med långt, böjligt skaft i nåt rör och joxa
eller räcker det med att hålla rent inne i pannan och i brännarn.
Man har ju läst om hur folk borstar rent uppe i rör o grejer. Men inifrån min panna
så hittar jag endast en smal horisontell springa längst in som jag inte ens kunde komma in i
med de "långskaftade" borstar som förra ägaren lämnat kvar.

Har fått för mig att det kan skilja sig en del från panna till panna vad man som lekman
faktiskt kommer åt att sota ur, stämmer det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av Icecap »

När jag rensar ut askan ur pannan är det just pannan jag askar ut. Jag har en renslucka där röret kommer upp från pannan och vinklar in mot murstocken, den öppnar jag och rensar ner i hålet där då det finns ett spjäll som gärna samlar ihop sot o skit.

Det är såklart helt öppet men det fastnar skit där ändå.

Sedan skrapar jag hela pannans väggar (lite lätt) och sedan skyfflar jag ut skiten, petar i brännaren, slår på den och tvättar av mig då jag alltid lyckas skita ner mig.

Det är faktisk höga tid för mig nu, det är ett par månader sedan...

Och ½ säck/dygn för VV är faktisk helt efter boken, det mesta är sannolikt "förlorat" värmestrålning från pannan - fast den ger lite värme i källaren ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av BOMB »

Icecap skrev: Och ½ säck/dygn för VV är faktisk helt efter boken, det mesta är sannolikt "förlorat" värmestrålning från pannan - fast den ger lite värme i källaren ändå.
Skönt, då kan jag släppa det. Har nämligen läst (på byggahus.se tror jag) om nån som förbrukade
endast 1 säck i veckan till varmvattnet. Då kändes en halv om dan lite så där.

Och vad det gäller sotningen så får jag väl helt enkelt sota ur inne i pannan, och rör o sånt
får jag väl strunta i, jag kommer ju ändå inte åt. Eller finns det nån annan här som har en CTC Elcombi-
panna som har nåt att tillägga?

Tack för tipsen förresten!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av Icecap »

Jag kom ner på runt 1½ säck per vecka men då har jag timer på och bara varmt vatten varannan dag! Nu, då huset behöver en aning värme och barnen är här, är brännaren på hela tiden och kör när det behövs.

När jag är ensam och bara behöver duscha lite då och då kan jag snåla ordentligt på det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av BOMB »

Ja, det är så skönt att kunna styra lite över energiförbrukningen.
I vårt förra hus var det direktverkande el och en luftvärmepump. När det var som
kallast i vintras låg elräkningen på ca 6000 kr, och då hade vi ändå bara 16-17 grader
på morgnarna och kanske 18-19 sen när solen hade legat på lite och man hade grejat lite
i köket... 6000 spänn för det!! Då drömde jag om tunga täljstenskaminer
och gratis ved. Nu har man ju möjlighet att laborera lite. Funderar över ackumulatortankar,
kompletera med solvärme, kanske testa at köra på ved periodvis. Ja, helt andra förutsättningar!
Jag är svinpeppad.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av bergatorparen »

Möjligheterna är många när det gäller uppvärmning - bara plånboken begränsarBild Det roliga är när man börjar förstå verkligen hur allting fungerar och kan börja klura ut hur man vill ha anläggningen i framtiden. Ett ställe att hämta lite inspiration, eller faktiskt två: http://www.atmos.se och http://www.suemax.se

En svensk och en tjekkisk firma som har mycket nära relationer. Skall man ha laddpanna för ack tank och vill slippa allt bökande med omställning av panna från ved till pellets och vice versa, så har Atmos grejorna Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BOMB
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 sep, 2011 10:20

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av BOMB »

Ja, jag har en lång väg kvar, och pengar, det har jag inte heller speciellt mycket utav.
De tidigare ägarna verkar ha varit tillfreds med hur eldningen har fungerat så jag kommer
nog att köra på det som är i nuläget och inte laborera för mkt till en början. Så man får
lite grundläggande praktisk kunskap och rutin. Sen får vi se var det bär hän.

Och så har det kommit upp ytterligare en frågeställning.
Jag kan inte hitta någon visare på, eller i närheten av min panna som talar om hur varma
rökgaser jag har. När jag läser här på forumet får jag intrycket av att det är flera som använder
den för att hålla koll på när man skall sota ur pannan. När visaren börjar stiga över normaltemp
ja, då börjar det bli dags. Om man nu inte har någon sådan, finns det då något annat sätt att
hålla koll på det utan att behöva koppla loss brännaren och titta i pannan?
Ja, förutom att man antagligen lär sig hur ofta man bör göra det under de olika årstiderna ändå.
All förändring vill man ju ha koll på så att man kan rycka ut innan ett totalhaveri.

Det känns som att det är något man bör införskaffa, ett nyttigt hjälpmedel liksom.
Eller är det vanligt att folk kör utan sånna.

Ber om ursäkt för att jag startat en "egen" nybörjartråd, förhoppningsvis kan
kanske någon annan bli hjälpt av den också.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av Icecap »

Ett stektermometer kan fungera men det är mycket sällan jag kollar temperaturen. Däremot är rådet att man rensar ut efter 10-12 säckar har gått genom brännaren, detta betyder ~varje vecka i eldningssäsongen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare med CTC Elkombi och Janfire Flex-A

Inlägg av bergatorparen »

EN rökgastermometer är en enkel manick som går att skaffa från närmsta röris. Allt du behöver för att få dit den, är en borr och en gängtapp.

Bild

Nybörjartrådar är alltid värdefulla - i synnerhet för de där ute som väger för och mot pellets. Man får ett perspektiv som man inte kan få vare sig från villatidningar, gör-det-själv blaskor eller andra ställen. Så var inte rädd för att starta nybörjartrådar. Alla har vi varit nybörjare, och eftersom tiden och tekniken går framåt, så vill en del av de äldre trådarna inte längre täcka alla aspekter vid eldningen. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar