Fortfarande ingen gnista vid skruvrelät, följaktligen ingen sot på reläkåpan heller.
Trasigt skruvrelä
av Matsm » sön 21 nov, 2010 18:28
Hej!
Har för mig att jag sett något om detta på forumet men hittar inte det .
Gnistbildnig=brända kontakter på reläet till skruven är-har varit ett problem som tillv. känt till. Fick en kondensator att sätta i skåpet men det hjälpte knappast.
Jag monterade en kodensator på 3 m/f från en borrmaskin direkt vid skruvmotorn och si, inte en gnista sen dess!
Mvh. MatsNorah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Ansluta kontaktor.
Re: Ansluta kontaktor.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Re: Ansluta kontaktor.
En kontaktor är egentligen ett relä, men med kontakter för väldigt höga strömmar och spänningar. Själva spolen kan vara för manövrering med nätspänning eller lägre spänning. Men kontakterna är som sagt ganska grova och har normalt rätt skapliga gap mellan kontaktpolerna i öppet läge.
Eftersom det handlar om så pass kraftiga kontakter så väger de en del, och det är nog förklaringen till att det låter rätt rejält när en kontaktor slår till (inte riktigt lika mycket vid frånslag). Om det går att montera med någon sorts ljuddämpning vet jag inte.
En så kallad TRIAC är en elektronisk komponent som fungerar mest som en reläkontakt; med ström in på en styrelektrod så får man kontakt mellan de två huvudelektroderna. Och det finns rätt grova triacar som klarar riktigt stora stömmar. Dock är alla elektroniska komponenter mer eller mindre känsliga för sådana spikar som kan uppkomma när strömmen till t ex en motor slås ifrån, så det är inte lösningen på all världens problem.
Titta efter vad det är för relä som sitter i styrdonet och kolla om Roslagsbrännaren kan möta ELFA's pris, köp sedan hem ett eller ett par att ha på lager, för stryk kommer de att ta hur du än vänder dig.
Eftersom det handlar om så pass kraftiga kontakter så väger de en del, och det är nog förklaringen till att det låter rätt rejält när en kontaktor slår till (inte riktigt lika mycket vid frånslag). Om det går att montera med någon sorts ljuddämpning vet jag inte.
En så kallad TRIAC är en elektronisk komponent som fungerar mest som en reläkontakt; med ström in på en styrelektrod så får man kontakt mellan de två huvudelektroderna. Och det finns rätt grova triacar som klarar riktigt stora stömmar. Dock är alla elektroniska komponenter mer eller mindre känsliga för sådana spikar som kan uppkomma när strömmen till t ex en motor slås ifrån, så det är inte lösningen på all världens problem.
Titta efter vad det är för relä som sitter i styrdonet och kolla om Roslagsbrännaren kan möta ELFA's pris, köp sedan hem ett eller ett par att ha på lager, för stryk kommer de att ta hur du än vänder dig.
Re: Ansluta kontaktor.
Har du sett tråden "trasigt skruvrelä".
Fortfarande ingen bränd kontakt.
Matsm
Fortfarande ingen bränd kontakt.
Matsm
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Re: Ansluta kontaktor.
Det är reläet det är fel på, köpte från Ahlsell, kostade drygt 100 lappen. Det är metallen inne i reläet som slår mot spolen som det bildas beläggning på och således inte leder längre.
Hade samma fenomen mitt i brinnande vinter.
Hade samma fenomen mitt i brinnande vinter.
Re: Ansluta kontaktor.
Givetvis är det inget konstruktionsfel på reläet, det är ett standardrelä som tillverkas i ett antal miljoner exemplar varje år och fungerar helt felfritt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Ansluta kontaktor.
Normalt slitage, inget konstigt.