Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Hustomte
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 mar, 2011 14:13
Ort: Uddevalla

Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Inlägg av Hustomte »

Hej I vårat pannrum ser det ut som följer. En Panna från 72 med kmp 20 brännare. I pannan så sitter det en vvb. Men det är beläggningar på denna eller något för så fort man ökar flödet så hinner den inte värma. Den (vvb) är seriekopplad med en vvb i en ack tank på 500 liter. Just nu är det konstant cirkulation på dessa panna till tank. Bredvid panna sitter en el panna på cirka 5 liter och 4,5+4,5 kw
Denna är seriekopplad panna och inte med tanken. Shunten är 4-vägs och sitter på panna.

Har bott en vinter i huset och systemet fungerar väldigt bra så det får nog tuffa på så länge det går. Så får vi se om det blir en ny brännare eller en vp. Den dagen den s.

Men frågan är kan man minska förlusterna? Eller snarare effektivisera anläggningen? Jag måste ha varmt i ack tanken.
Pannas vatten volym är ganska stor 200 liter tror jag. Står inte på, män jag har försökt uppskatta.

Min dröm hade varit att montera en laddomat och en extern shunt. Men då blir det är för mycket hett vatten kvar i panna. Känns överarbetat att montera ett återvinningspaket också på detta. Å andra sidan kommer pannan gå ganska ofta ändå stort hus. Och panna står i källaren bredvid tvättstugan så strålnings värmen tages tacksamt i mot. Så då är det bar spillet från draget igenom pannan som slukar energi.

Skall jag ens röra met

Ps håller på att dra om en av två framlednings kretsar. Så det blir en del rör dragning ändå i pannrummet nu.
 
Förslag, frågor?
Måste finnas fler nödra som jag som sitter och tänker på sådant här en söndag morgon?
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Lägg gärna upp några bilder på anläggningen :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Hustomte
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 20 mar, 2011 14:13
Ort: Uddevalla

Inlägg av Hustomte »

Absolut har funderat på detta. Vilket program är lättast rita infoga i?
Swedo-Mekan Thermoscan 25 kw -72 kmp pellx 20 -99 1 tons förråd Elesta shunta. Frico el panna 9 kw. 500 l acktank ingen laddomat eller styrning
Funkisvilla 1936 130 m2 i två full tak höjd. 20 g. Treglas och 5 cm tillägg på insidan Källare & Vind ca 17 g
rexdsouza
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 11:10
Ort: Australia
Kontakt:

Re: Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Inlägg av rexdsouza »

[REKLAMLÄNK BORTTAGEN /ADMIN]

Hej.

Jag har en PellEco 2000 (konstantbrinnande) och den sitter monterad på en Euronom Exonom P20 UB, denna skall i sin tur ladda en ackumulatortank på 750L via en Laddomat 21.

Som installationen ser ut nu så jobbar pelletsbrännaren mot pannan och håller pannan konstant på runt 75grader (pelletsbrännarens termoteter sitter monterad på toppen av pannan). Laddomaten är inställd på att vid 50grader på mitten utav ackumulatortanken starta och stoppa.

Det jag ställer mig frågande till är:

- Varför kan man inte styra brännaren direkt med termostaten kopplad på mitten utav ackumulatortanken?
Borde inte detta spara en hel del pellets, istället som för nu när jag håller hela pannvolymen på konstant 75grader och sedan en laddomat som i sin tur har en hysteres och laddar vid behov. Nu har jag en vad jag tycker hög pelletsförbrukning vid redan 10+ ute. Hela min tank står och glöder, jag har ofta runt
40+ i botten av min 750L tank. Tanken har solslingor samt dubbla kamrör för varmvatten.

Finns det någon risk med detta? Installatören påstår att jag i detta fallet kan koka pannan eftersom den inte kommer att slå ifrån effektmässigt i tid. Men stämmer verkligen detta? Hade jag eldat med ved hade jag ju kört på för fullt i pannan, detta är ju laddomatens uppgift att ladda över överskottsvärmen från pannan till ack. tanken.

Jag köper inte riktigt vad installatören säger nämligen, och om jag nu vill elda med ved. Vad gör jag jag då?

Tackar för svar!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Inlägg av Icecap »

Om det finns skicktning i tanken är den bästa lösningen att ha en termostat nära toppen till att slå på och en annan in botten till att slå av brännaren. Utan skicktning är det bra med mitten.

Och ja, om laddningen styr korrekt ska det fungera bra! I pannan finns det ju överkokningssäkring som ska skydda mot farliga situationer.

Men det kräver att laddningen från panna till tank fungerar korrekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Inlägg av Sven69 »

Jag har haft samma kombination panna, brännare fast bara 500L tank. Nu har jag inte PellEcon kvar den fungerar inte tillsammans med solvärme. När jag eldade ved värmde jag hela tanken och när jag kör pellets halva tanken.
På min anläggning styr en rökgastermostat Laddomaten vilket gör att den går hela tiden man eldar, eller brännaren går. Jag håller med installatören, kännaren till termostaten på PellEcon skall sitta i pannan. PellEcon har eget överhettningsskydd och sitter kännaren i tanken har inte brännaren någon koll på panntemp.
Som jag ser det har man en brännare som inte slår ifrån utan brinner hela tiden måste hela vattenvolymen hålla samma temperatur, därför värmde jag bara halva tanken. Jag tycker inte PellEcon passar att köra mot acktank.
Vid vedeldning har man ju bara den inlagda veden som kan brinna. Med den lilla pannan är det ingen risk för kokning
I dag har jag en brännare med eltändning, brännaren styrs av två termostater på tanken och ett relä.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
manna
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:51
Ort: klintehamn

Re: Panna och brännare och ack tank finns. Laddomat?

Inlägg av manna »

jag har kopplat ihop brännarens givare med solfångarstyrningens elpatronsstyrning via ett relä
på så sätt styrs brännaren av tempen i tanken och pannan.
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Skriv svar