Erfarenhet av uraskning med tryckluft

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Erfarenhet av uraskning med tryckluft

Inlägg av Solpelle »

Hej

Jag undrar om det finns någon som har uppgraderat sin PX21 alt kört en PX22 ett tag med aero tillbehöret för uraskning med tryckluft.

Kört min PX21 sedan 2005 och det fungerar ungefär som för de flesta, har gjort ett fläktbyte ett byte av tändelement 2 rör ( på garanti ). Dragit igenom ca 55 ton pellets.

Ganska nöjd men tycker det är bökigt att behöva kratta ur ca var 4 dag på vintern. Inte så farligt om man är hemma men skall man bort över helgerna etc så måste man ha in en Krattare!

Så ni som har tryckluft, kan man låta den vara utan tillsyn några veckor?
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

Det sägs ju allmänt att man måste stoppa en näve pellets i röret på den här brännaren efter rengöring för att få den att tända sedan. Då borde tryckluftsuraskning ge problem med tändningen.
Sälj brännaren och köp en modernare mera driftsäker i stället.
Priset på KMP Aero är ju rent löjligt högt, nästan i klass med Janfire NH och en Viking B16 med tryckluft kostar ju mycket mindre.

Bara acceptera att KMP-PellX-Swebo-Effecta brännaren borde ha gått ur produktion för många år sedan då den ej svarar mot tidens krav på säkerhet och reservdelspriser.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hmmm... jag har kört Janfire NH sedan innan den kom på marknaden. Jag har bytt en gång (förra sommar) men det var för att få den nyare version med en del ledningar utdragna osv.

Den har kört utan problem som inte jag har åstadkommit, jag märkte att den hade svårt att starta då jag körde ~80% sågspån från vinden och ett försök med torv-pellets var "intressant", det sintrade sinnessjukt mycket.

Ut över sådana saker, som alltså är långt ut över vad kan kan förvänta vara normala, har den varit helt problemfri.

I början rensade jag brännaren när jag askade ut men efter att ha gjort det 4-5 gg kom jag fram till att jag ville testa att låta bli. Sedan har jag inte rensat brännaren alls.

Om man måste lägga en näve pellets i brännarröret för att stoppa första startdos från att trilla igenom (tydligen ganska normalt med rörbrännare) och ut lär tryckluftrensning inte göra saken bättre, snarare tvärtom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Inlägg av Solpelle »

Hej

Synd att ni har dålig erfarenhet av dessa brännare.
Som jag sa är jag ganska nöjd, men det kan alltid bli bättre.
Tänker inte byta brännare denna har bara kört ca 55 ton så den är bara barnet.
Jag behöver inte kasta in en näve efter urkrattning! Så det är inte problemet.
Problemet är mer av bekvämlighetssynpunkt. När det är som kallast på vintern går det ca 60-70kg per dag och då måste man kratta ur 2 ggr per vecka. Egentligen inget jobb då det tar 2 min. Det handlar mer om att man behöver vara hemma.

Så ni tryckluftsnissar hur funkar det?
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Du kan väl knappast vara nöjd om du behöver rensa brännaren efter 4 dagar.
Tryckluftsuraskning fungerar utmärkt i brännare konstruerade för tryckluftsuraskning. Där lyfts askan upp från rostret av korta tryckluftsstötar. Tror inte det fungerar bra i brännare med ett rakt rör för det blir ju bara att blåsa ut en del av askan i pannan medan askan längst ned ligger kvar.
Ett krampaktigt försök att tjäna mer pengar på en urgammal otjänlig konstruktion att utrusta brännaren med kromlister och tryckluftsuraskning som jag ser det.
Vill du ha det bekvämt så gör som jag - byt ut din gamling till något modernare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Inlägg av Solpelle »

Hej

Jag tycker när man läser runt lite att de flesta har problem med sina brännare. Jag är dessutom övertygad om att det finns bättre ;)

Till skillnad mot många på det här forumet så har jag inte stått utan värme under dessa pellets år. Bytte fläkt innan den gick sönder, lät gnälligt. Bytte tändelement efter ca 30 ton i förebyggande syfte. Bytt brännarrör på garanti och efter de har levererats.

Så om man summerar är jag faktiskt ganska nöjd som har haft varmt varje kall dag sedan 2005.

Men nu var inte det frågan utan ni med tryckluft hur går det? Ni kanske inte hänger här...

Abene: hur länge har du kört med B16 ?

Ha de gôtt
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jag köpte min brännare begagnad vintern 2008 då den gamla brännaren hade potentiometrar för inställningarna och dessutom stannade lite då och då.
Uraskningen gör att brännaren inte behöver rengöras men pannan behöver asktömmas varje vecka.
Lätta inställningar och alltid rent roster gör nog att man sparar en del pellets.

Så länge det fungerar så här bra är det kul att elda med pellets.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag har kört min Viking B16GL med tryckluftsrensning i två år, fungerar helt perfekt. Men faktum är att rostret håller sig i stort sett rent med den vanliga "ureldningen" utan tryckluft så länge brännaren är rätt justerad. Har bara rengjort en gång och det var när jag körde nonstop i tre dygn på underhållseld mitt i smällkalla vintern. Höll på att testa ett program så jag hade stängt av stoppen för rensning då.

Men som sagt..tror det blir svårt med starterna i rena rörbrännare, möjligen om man kör med något större startdos..men det kan bli farligt. En annan sak är ju att koppen alltid är ren vid start, även efter strömavbrott osv. så det är ju en säkerhet också att det inte ligger något och pyr...otrevligt med gengasexplosioner.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vad kostar tryckluftsrensning i el per år?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Inlägg av Solpelle »

Bra fråga!

Jag vet inte men man kan alltid göra lite antagningar :wink:
Jag kör min brännare i en Biosolpanna så jag har antagligen färre starter jfr med de som inte eldar mot tank. I mitt fall har jag ca 2200 starter per år.
Om man antar att kompressorn är på max 0,5kw och en urblåsning tar 6 min så går det åt 0,05kwh per urblåsning ( 6 min = 1/10 timma, 0,5/10 = 0,05 ). Vidare anta att en kwh kostar 1,5kr så skulle det bli 2200*0,05*1,5 = 165 kr per år.

Nu har jag gjort ganska mycket antagningar men någonstans där ligger det om man gör en urblåsning per start.

Värre är väl att de skall ha ca 5500 för en ombyggnadssats! Om man är optimist och påstår att livslängden är 5,5 år kostar investeringen 1000 kr per år!

Så frågan till er som kör detta är fungerar det bra?

Ha de så bra!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om du frågar de som kör den här kombinationen så är det förmodligen ingen!
Några eldar med KMP Uno men då har dom köpt allting nytt på en gång.

Att kosta på en brännare för 3000 en uppgradering för 5500 låter som dåliga affärer.
Pelletsteknik säljer magnetventil till uraskning av Viking B16GL för 1195 så KMP tar nog en avans på över 300% för att sälja den här uppgraderingen.

Jag tror inte heller på iden att blåsa ur aska ur ett runt rör.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Inlägg av Solpelle »

Hej muntergökar :wink:

Jag kan hålla med om att det är dyrt!
Men lite dyrare än vad Torsten påstår kostar det nog även att bygga om en B16 till uraskning, ca 2595 plus kompressorn, betydligt billigare än 5500 dock.

Jag kan också hålla med om att det finns bättre brännare men att byta brännare som alternativ är nog det dyraste.

Tänk om det fungerar kanon...

Så ni UNO, PX21a PX22a eldare, kom igen nu, hur fungerar det?

Ha de varmt
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja luftmunstycken kostar 750:- och monteringen sköter man enkelt själv. inget problem heller att göra luftmunstycken själv. :)

Vad gör du när det dyra brännarrostret spricker sedan? Slevar ut 4000 till?
Ska man elda pellets så ska det vara billigt, annars kan det vara.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja nån tryckluft behövs inte för min PX-21 :wink: ...jag sotar varannan/var tredje vecka på vintern och då tar jag ur brännaren när jag ändå är igång...Har ju gammal oljepanna som sagt ...Och jag tror många med PX-21 kör med just gamla oljepannor...MEN närmaste tryckluft" som jag använt är nog när jag råka nysa in i pannluckorna och finaskan bara låg i botten... slapp sota pannväggarna den gången

Men lycka till ändå!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

Jag har bara gott att säga om trycklufts sotningen. Min KMP UNO trycker in en puff efter bränningen och jag sotar aldrig ur...
jo givetvis sotar jag pannan grundligt när asklådan ska tömmas och det gör jag vid årsskiftet och i oktober. jag installerade pannan 2006 och bränner ca 5 pallar/år i centrala skåne
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Skriv svar