KMP/Pellx K6, tips av modifiering, problemlösning

skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

KMP/Pellx K6, tips av modifiering, problemlösning

Inlägg av skarj »

Köpte ett hus för knappt ett år sedan, fick en pelletskamin K6 "på köpet".
Hade problem hela vintern och nu närmar sig säsongen igen.

Först skulle jag vilja veta om någon byggt om eller moddat en sådan kamin? Vad jag främst är intresserad av är att i läge "ON" kunna gå ner i "halv fart" så som kaminen gör i "termostat" då den blinkar grönt. Alternativt att kunna göra olika inställningar på varvtalet på förbränningsfläkten.

Nu till problemen, som jag först trodde berodde på pelletsen som jag köpte som fanns i garaget och var från förra vintern, men det blev ännu sämre med ny pellets som fick returneras. Ytterligare en sort (Luleå energis) testades men inget riktigt lyft. Max kan man köra på "termostat" i ett dygn, sedan måste brännarkoppen tömmas på aska (ibland hård), jag har den gamla typen i plåt.

Ibland måste koppen tömmas efter 12 timmar, i annat fall stannar kaminen efter rött blinkande på panelen.

Den lilla röda knappen som finns på styrkortet, är det den man talar om i manualen för att göra grundinställningen? Det är en liten röd som man kan hålla in, men som inte stannar i bottenläget (typ resetknapp på dator). Jag har pillat på den under användning av kaminen när den blinkat rött i förhoppning att det var en resetkanpp, så jag kan ha "fuck upp" inställningen, eller vad tror ni?

Även om jag nu sabbat grundinställningen så var problemet långt innan jag började pilla där.

Brännarkoppen var trasig (innerkoppen), det hade smält hål i den, men är nu fixat, men inga förbättringar. Ibland flödas även koppen över med pellets, det hände aldrig innan jag fingrade på den röda knappen, därför som jag misstänker att jag råkat förstöra inställningen, men det händer långt ifrån varje gång.

Några tips? Allt är välkommet, har funderat på ett ombyggnadspaket, då får man gjutjärnskopp och PTC-tändning, nu har jag glödstift. Kruxet är att kalaset kostar 4900 kr och känns inte riktgt billigt om det nu inte skulle lösa problemet.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Lägger in manualen till kaminen.
http://www.pelletsenergi.se/pdf/kmp_drift.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

Det är en äldre version av kaminen (som jag har), så manualen jag har skiljer sig lite från denna nyare.

Bland annat pinkonfigureringen likt den man gör på en hårddisk finns inte på min. Samt att brännaren är av en annan typ.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Har två stycken k6:or med glödstiftständning. Varför vill du ner på halvfart på onläget? Det är oftast på halvfartsläge som ljusvakten kan larma för att det brinner för lite(vilket oftast beror på att hålen i brännkoppen är täta med aska) Den röda pinnen är menat som inställning av startdosen. Ingen större ide att pilla på den då den oftast inte fungerar ändå. Bättre att se till att ha bra pellets och se till att inmatningstrumman går lätt för att startdosen ska fungera rätt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Grundproblemet som beskriv beror (som jag ser det) att kaminen ska justerat till den densitet som pelletsen har. När man byter fabrikat kommer densiteten på pelletsen att ändras lite och vid lång gångtid kan en lite för hög dosering ställa till det ganska ordentligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Fläkthjulet blir ofta igensatt med damm mm eftersom det är monterat ganska nära golvet. Kontrollera det och rengör, funkar bra med tandborste.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

brattne skrev:Har två stycken k6:or med glödstiftständning. Varför vill du ner på halvfart på onläget? Det är oftast på halvfartsläge som ljusvakten kan larma för att det brinner för lite(vilket oftast beror på att hålen i brännkoppen är täta med aska) Den röda pinnen är menat som inställning av startdosen. Ingen större ide att pilla på den då den oftast inte fungerar ändå. Bättre att se till att ha bra pellets och se till att inmatningstrumman går lätt för att startdosen ska fungera rätt.
Hej!

Jag vill ner på halvfart för att kunna lämna kaminaset längre tid under drift utan att få bastuvärme inne om jag är borta, eftersom termostatläget fungerar kasst.

Men visst kan det bli som du säger, att det kommer att jävlas även om man under längre tid ligger på halvfart. Men eftersom fullfart när man är borta dels tömmer lagret, dels gör det onödigt varmt, så letar jag alternativ till termostatläget.


Då finns ju risken att jag fuckat upp startdosen genom att pilla bla på den "röda pinnen". Fungerar det inte bättre med årets nya pellets av en ny sort (6 mm SCA), så får jag väl pilla om startdosen och se om det gör något åt bättre hållet.
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

petmal skrev:Fläkthjulet blir ofta igensatt med damm mm eftersom det är monterat ganska nära golvet. Kontrollera det och rengör, funkar bra med tandborste.
Antar att du menar förbränningsfläkten? Jodå jag har rengjort den varje gång jag haft ut brännarkräket, några ggr med tryckluft och flertalet ggr med topps. Det sitter ofta damm i den då jag tvingas köra med höger "dörr" öppen (då går kaminen bättre, kan vara termostat som jävlas också?).
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

Icecap skrev:Grundproblemet som beskriv beror (som jag ser det) att kaminen ska justerat till den densitet som pelletsen har. När man byter fabrikat kommer densiteten på pelletsen att ändras lite och vid lång gångtid kan en lite för hög dosering ställa till det ganska ordentligt.
Menar du rent allmänt eller specifikt på K6'an? Isof är det potentiometern på baksidan där man styr pelletsmatningen du menar eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hur man justerar har jag ingen aning om men på alla andra prelletsbrännare justerar man doseringen om man ändrar pelletsen densitet och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda för en pelletskamin.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

Möjligt, men enda justering som finns är som sagt en potentiometer på baksidan (mer-mindre matning av pellets). Annars finns det inställning för startdos, men det ska göras av servicepersonal, så tror knappast det är det du menar, då lär ju inte en käft vilja byta pellets...

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Reglerna anger att man inte ska citera inlägget strax över!

Nåväl, denna justering är ett ganska stort gissel för pelletseldare. Startdosen behövs nog inte justeras men doseringen behöver man justera lite om man byter pellets tillverkare/sort.

I detta fall verkar problemet vara att kaminen kör med luftöverskott, det ger ren flamma men problem med sintring och dålig effektivitet.

Sintring är askan som utsätts för hög värme, då smälter den ihop till en glasliknande massa som kan sitta som berget. Det behöver inte vara en sammanhängande hinna, det kan likaväl vara klumpar och sintringen kan vara mer eller mindre glasaktig.

Den höga värmen kommer (punktvis) av för mycket luft, tänk blåslampa.

Doseringen ska vara så att den nästan sotar! Har man lite för fet dosering sotar kaminen ganska snabbt och då får man dra ner doseringen, lite i taget. På ett tidpunkt sotar den bara lite grann och då är man i mål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skarj
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 15 aug, 2011 19:20

Inlägg av skarj »

Nej, någon glasbildning är det inte tal om. Sotar gör det och aska blir det kvar i koppen, inte alls särskilt hård, men lite av en kaka som lätt faller isär om man drar med en mejsel i brännarkoppen.

Snarare syrebrist än överskott skulle jag själv gissa på. Någon smält sand är det som sagt inte nära att vara. Det har jag sett allt för mycket av i stora barkpannor för att missa.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: KMP/Pellx K6, tips av modifiering, problemlösning

Inlägg av Lasse.T »

Jag har en likadan kamin som jag bråkade med ett par år innan jag till slut byggde om den till varmluftständning. Att dom fick sälja sån skit alltså! :evil:

Hur som helst. Efter att jag byggde om den har den gått som en klocka. Bara att fylla på pellets och aska ur brännaren en eller två gånger i veckan när det är som kallast. Tror den bara missat 2 tändningar sen jag byggde om den(utom när jag glömt fylla på pellets) och båda gångerna har det bara varit tändelementet som varit sönder.

Så jag rekommenderar att du bygger om den till varmluftständning. Sen tar du den gamla skiten och slänger den så långt åt he____e du bara kan så kommer allt bli så mycket bättre.

Fast 4900kr låter mycket. Tror jag gav lite drygt hälften av det hos pelletsbilen.se. Då ingick komplett brännare med processor. Fast det var ju visserligen något år sen nu.
KMP Solberga kamin
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: KMP/Pellx K6, tips av modifiering, problemlösning

Inlägg av brattne »

För ett par år sen kostade en ombyggnadssats 1700:- . Då satt det ett backerelement som tändare vilket var mindre lyckat då det inte höll längre än glödstiften. Numera lovas det att den nyaste tändningen skall hålla i många år.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar