Förbättra gammal Diom ELoVED 25

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
Skriv svar
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Förbättra gammal Diom ELoVED 25

Inlägg av Mr_Smurf »

Jag håller på att experimentera med att förbättra verkningsgraden på min Diom ELoVED 25.

Just nu fokuserar jag på att försöka få ner rögastemperaturen. I standardutförande ligger rökgastemperaturen på 400-450 grader före motdragsluckan.

Med tubulatorer i alla 4 konvektionskanalerna så har jag fått ner temperaturen till lite drygt 300 grader. Temperaturen i skorstenen en halvmeter ner ligger på ca 100-110 grader.

Har någon tips på vad jag mer kan göra för att minska rökgastemperaturen?

Så länge jag inte får ner rökgastemperaturen mot 200 grader så känns det inte som att jag kan börja försöka få upp förbränningstemperaturen.

Jag eldar ved i pannan.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag skulle fokusera på att få mest möjliga betalt för pannan nu när priset för järnskrot är högt ett tag igen.
Min kombipanna såldes under förra krisen när skrotpriset gått ned. Stena Line bjöd 15 öre kilot, en annan skrothandlare gav något mer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Ett pann byte är nog det vettigaste.
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Inlägg av Mr_Smurf »

Visst att bara byta till en modernare och effektivare panna skulle vara den smidigaste lösningen..

Men det är ju inte lika kul... Jag vill se hur mycket effekt det bara är möjligt att kräma ur en gammal diom från 82.. :)

Chansen är stor att jag är den enda i Sverige som har lambdasond på en gammal diompanna :)

Jag jobbar på att få igång en fungerande lambdastyrning av primärluften också.
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Inlägg av Mr_Smurf »

Har i experiment med eldfast tegel och baffelplåt fått ca 75% verkningsgrad ur 5 kg ved. Gjorde även en pip för sekundärluften så den kommer in längre i pannan.

Närmast blir att klä in mer av förbränningsutrymmet med tegel så jag rymmer mera ved och fixa en bättre baffelplåt (jag tror inte ett datorchassi håller så länge).

Rökgastemperaturen är nu nere mot 200 grader.
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Inlägg av Mr_Smurf »

Den "höga" verkningsgraden gick inte återskapa med större vedinlägg så närmast blir att bygga om pannan till omvänd förbränning.

Har dock kommit fram till att en omoddad diom eloved har en verkningsgrad på under 50%, så det finns utvecklingspotential :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Snälla någon Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mr_Smurf
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 14 aug, 2011 09:41

Inlägg av Mr_Smurf »

Nu ska du inte vara så pessimistisk.

Det är ju kul att experimentera. :D
Skriv svar