Min Ariterm kamin Mysinge stannar!?

Skriv svar
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Min Ariterm kamin Mysinge stannar!?

Inlägg av Kim Emilsson »

Jag har en Mysinge från Ariterm med Draglåda. Såhär långt jättenöjd förutom att den stannar helt oförklarligt. Från att tända och brinna som den ska så drar den helt utan anledning på draglådans fläkt på max, stänger pelletsmatningen och bränner ur koppen. Fattar inte vad som är fel. Har beställt och bytt ut flamvakten i samråd med en firma som installerar kaminer av det är slaget. Men det hjälpte inte heller. Har sotat ur kaminen nog på alla ställen som ska sotas. Någon som kan ha några tips om vad det kan vara?

mvh/

Kim Emilsson
Calle S
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 23 jul, 2011 11:02
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Calle S »

Jag har aldrig sett en sådan kamin på riktigt, men jag tog en titt på lite PDFer man kan hitta på deras hemsida. Jag vet inte exakt hur det ska funka, men det låter som att det är en skyddsåtgärd den får för sig för att bränna slut på bränslet då den kanske tror att det blivit bakbrand. Har någon termostat löst ut?
EcoTec A3, NIBE Pellux '05,Thermomatic CBJ
120m² (1,5 plan byggt 1912) + 30m² uterum med vattenburen golvvärme
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Inlägg av Kim Emilsson »

Det löste sig idag! :) Testade riva sidorna på kaminen igen och lossade kablarna i plinten till flamvakten (tvåledare röd och röd/svart). På original flamvakten så var båda kablarna helvita, även ut från plinten var båda kablarna helvita så man visste inte skillnade på kablarna, om det ens är någon. Men som sagt jag ryckte den tvåledade kabeln och skiftade plats på kablarna i plinten och vips så fungerade det. Tyckte det var märkligt för i första läget vid monteringen så stannade kaminen direkt efter uppstartsfasen, alla gångerna jag startade om den. Innan har det varit mer oregelbundna driftsstopp, det var det som fick mig att reagera på att kanske flamvakten var felkopplad. Och nu fungerar det klockrent, den har gått i timmar utan att stanna. Så jäkla skönt, alltid tråkigt när det strular.

Mvh/
Kim Emilsson

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar