Pelletseldare sökes

Ekman & Co AB
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 21 jul, 2011 15:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Pelletseldare sökes

Inlägg av Ekman & Co AB »

Ekman & Co AB söker efter några som är intresserade av att testa elda vår pellets. Pelletsen kommer från JSC Vyborgskaya Cellulose och uppfyller kraven enligt Svensk Standard SS187120 Grupp 1, analysrapporter finns att tillgå. Vi har vårt lager med pellets i Norrsundet och kvantiteter diskuteras vid eventuellt intresse. Pelletsen är givetvis kostnadsfri, vad vi är intresserade av är Era åsikter om vår pellets.

Hör gärna av er med frågor eller anmäl ert intresse (senast 31/8), antingen här på forumet eller via mail:

Mvh
Jessica

Jessica.svantesson@ekmangroup.com
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Frakt !

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Provar gärna en pall eller två :wink:

Men hur blir det med frakten då, bor i Sandviken
utanför Gävle så det är ju inte så långt , om det
är fler här ikring som vill testa :?

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Visst finns intresse att prova. Nu bor ju inte jag speciellt nära lagret i Norrsundet, men går det att få till någon "pelletsutlämning" i Göteborgstrakten så är jag intresserad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Agerar gärna försökseldare en säsong eller två om logistiken tillåter!
mvh Ola
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle också gärna test dom om logistiken tillåter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ekman & Co AB
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 21 jul, 2011 15:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Ekman & Co AB »

Hej,

Roligt att ni vill testa vår pellets!
Logistiken beror på hur många som är intresserade samt den geografiska spridningen av er intresserade. Jag fortsätter att kika in här och noterar intresset (samt svarar på frågor om det dyker upp några) och hör av mig så snart vi har logistiken på plats – senast slutet av Augusti.

Mvh
Jessica Svantesson
eltempogigante
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 12 jul, 2011 16:43
Ort: ö-vik

Inlägg av eltempogigante »

Helt klart intressant att vara test pilot
bio-warm
norohammar panna 78
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Intresse finns absolut. Ni bör nog titta lite på vilken typ av anläggningar som ni testar i. Vad som orsakar problem varierar en del.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

även jag är intreserad av att testa eran pellets
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tror att majoriteten av oss är intresserade,men som Danei påpekar så får det ligga lite relevans till brännare,panna, var i landet man bor(klimatzon) etc. om man vill göra ett ordentligt test.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Inlägg av ctc79 »

Skulle vara kul att testa, än så länge har olika tillverkares pellets funkat bra i min anläggning.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är mest intresserat av exakt vad som ska testas.

Om det bara är om det går att elda skiten utan att grannens katt dör är det ju en sak men om det är lite mer seriöst är det ju en annan sak.

Jag har ju lambdastyrning av min brännare varför jag i stort kan köra allt i min brännare, detta utnyttjar jag just för tillfället där jag eldar en hel del spån från vinden blandat med pellets (~70% spån) och jag har varit tvungen att anpassa mjukvaran efter detta men det var starten som överfyllde lite och en minimal justering fixade detta problem.

Jag fick blanda in pellets för att spånen inte kunde hälla elden vid liv länga nog mellan doseringarna.

Jag har även testat ett antal olika pellets för del lokala försäljare, och alla har fungerat bra förutom torv/trä-blandningen, den sintrade kopiöst mycket.

Men mäta rökgasen kan jag inte då jag inte har instrument till det, dock kan jag testa i en "solid" anläggning om starten fungerar bra (har loggning av alla steg 24/7), om det sintras, lambda-justeringen osv.
Senast redigerad av Icecap den sön 21 aug, 2011 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag är också intresserad.

Finnes: Ecotec Bioline 20, med Mafa Midi-förråd.
Åtgång: Ca 12 pallar per eldningssäsong.

Bor utanför Göteborg.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Du får nog maila människan.... här händer inget.


Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletseldare sökes

Inlägg av Roli »

Ekman & Co AB skrev:Ekman & Co AB söker efter några som är intresserade av att testa elda vår pellets.........Hör gärna av er med frågor eller anmäl ert intresse (senast 31/8) , antingen här på forumet eller via mail:

Mvh
Jessica

Jessica.svantesson@ekmangroup.com
De skrev i sin "inbjudan" att man hade på sig till den 31/8 att anmäla sig. Före detta datum lär det nog inte hända så mycket.

Därefter så får vi se vad de väljer ut.

De har ju inte specifierat vad de vill testa.... om det är olika matningssystem, olika typer av brännare eller något annat ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar