Hur ser din anläggning ut/ hur ska min se ut?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Engan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 07:32
Ort: Enköping

Hur ser din anläggning ut/ hur ska min se ut?

Inlägg av Engan »

Vattenburen elvärme, gör av med ca 25000 kwH för varmvatten. Har skarpa funderingar på en Biomatic 20+ m bulkförråd (6-7 kubik) & 500l acctank. Solpanel?


Har ser din anläggning ut? Hur borde min se ut?
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Gör du verkligen av med 25000 Kwh bara för varmvatten?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Om det är 25000 kWh bara för varmvatten + uppvärmning så kan du köra biomatic mot acktank.. Men om det är din förbrukning för värme o vv som är 25000 så är inte biomaticen så optimal då den har rätt stor vatten volym.. När man kör mot acktank är det bra om pannan har så liten vatten volym som möjligt... Gärna 30-50 liter...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Engan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 07:32
Ort: Enköping

Inlägg av Engan »

ja jag har en förbrukning på ca 25000 kwh för varmvatten (kran å uppvärming). Tänkt är det också att det ska bli en hörnbubbel så mängden varmvattens åtgång kommer inte att minska. Däremot så kommer vi att bygga ut och då tiläggsisolera vinden vilket säkert kommer att sänka uppvärmningskostnaden lite.

Har idag en elvärmepanna och den har en inbyggd acctank på 165 liter, det e en för liten vattenvolym, om man sedan lägger till utbyggnad o bubbel så krävs större volymer varmvatten så jag e nog inne på att i samband med byte till pellets också sätta in en skapligt stor acctank (och minska antalet start/ stopp), någon som bråkar emot så motivera det gärna :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inte ska vi bråka inte.. :wink:

Så med andra ord är din total förbrukning 25000 kWh/år.. Det är rätt normal förbrukning.. Så de klarar biomaticen lätt..
Det enda som kan va problem är väl hur många liter bubbel baljan är tänkt att vara?? Har läst här på forumet att de va nån som klarade att fylla bubbelbadet med elpatron drift utan problem..
Enligt Jocke A går brännaren en gång/dygn för vv produktion..

Så det enda som inte pannan är riktigt bra för är att den har för stor vattenvolym.. Bara vattnet i pannan innehåller ca 8,5 kWh + plåten några kW till o detta blir strålnings/genomströmningsföruster av = värmer rumet o åker ut genom skorsten..

Min panna är på 55 liter vatten o acktanken 500 liter... Pga att tanken är så dåligt isolerad så går brännaren var 30-40 timme om man bara duschar.. Brännarn tvingas starta efter 2,5 dygn även om man inte tappat nåt vatten = 19 kWh.. :(
Brännaren behöver bara gå ca 15 minuter efter start fasen innan tanken börjar laddas..
Så om du har en Biomatic tar det om pannan ä kall o de är den nog så kommer brännaren att få gå 40-45 minuter innan acken börjar laddas..

Så om jag va du skulle jag ta en bequem brännare o en panna med liten vatten volym t.ex tellus F6D o isolera acken som f-n o ta gärna en 750 liters ack el en Thermia Bionet o 750 liters ack den klarar ditt behov lätt..
Om du inte vill isolera tanken själv så skulle jag tipsa dej om effektas 750 BBB ack med 90 mm pur isolering.. Den va bäst i test i rådorön o har dubbla vv slingor o solslinga.. Har du "normal" vv förbrukning så behöver brännaren bara gå var 5-6 dygn.. 8)

Här kan du kolla
http://www.effecta.se/EP_acktankar.htm
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf

En början på dina funderingar iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Engan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 07:32
Ort: Enköping

Inlägg av Engan »

Tack för tipsen. Antar att Thermia kan ge precisa uppgifter huruvida vårt hushåll klarar sig med endast en 20+. Pratade lite löst med en återförsäljare och han trodde utan att ha gått in djupare i detaljer att vi skulle klara oss med endast en 20+, påstod att det inte går att jämföra min elvärme panna med 165 liters acc mot pelletspannan. Pelletspannan e så mycket effektivare i uppvärmning.

Jag vill ju gärna kunna tappa up ett bad eller kanske två i följd samt duscha, det ska vv räcka till (och naturligtvis att värma upp huset).

vet inte riktigt hur stort vårt kommande bubbelbad ska bli, ett vanligt hörnbubbel e det tänkt men har inte en susning om hur många liter ett sådant är på.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Engan vårt hus har/hade 33000 kWh/ år i förbrukning för vv o värme..
Men det va med förra pannan nu ser det ut att bli 25-26000 kWh i år o min brännare är nerställd effekten till 12 kW, De gick då utan problem att hålla värmen o bada fast vi hade -27 i vintras.. :D
Så jag kan garantera att du skulle klarar dej med bioneten så med biomatic 20+ är det defenitivt inga problem...

Ett vanligt hörnbubbelkar rymmer ca 200-250 liter o det ska gå fint.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Engan
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 07:32
Ort: Enköping

Inlägg av Engan »

Låter fint, klarar du dig så klarar jag mig, du bor ju lite längre norrut än mig. Här har vi nog aldrig haft så kallt :D Men du har väl 500l acctank eller hade du inte det då?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Engan skrev:Låter fint, klarar du dig så klarar jag mig, du bor ju lite längre norrut än mig. Här har vi nog aldrig haft så kallt :D Men du har väl 500l acctank eller hade du inte det då?
Jag hade acken då men det är ju bara mera vatten som ska hållas varmt o brännaren stanade bara korta stunder.. Så blir det mer än -30 så får den nog gå hela tiden.. Fast nu har jag fixat nya 3 glasfönster så då kanske de går fin vid -40.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lifa
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 29 aug, 2005 13:34
Ort: Sävar, Umeå

Inlägg av lifa »

Går också i "tankarna" att införskaffa en Biomatic+ men jag har börjat utesluta Ack-tank. Eftersom jag vill att den skall köra lite oftare för att få mer drag i skorstenen!? Ventilationen i huset är inte den bästa.
Vet inte om det är rätt att tänka på detta viset?

//Leif
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ang. varmvatten-kapaciteten i Biomatic 20+ så kan jag berätta att vi fick installerat en sån i förra veckan och är än så länge supernöjda. Hur som helst igår blev det en långdusch först i säkert 30 minuter (hade sågat sönder den gamla oljetanken så man hade olja från topp till tå). Efter det ville dottern bada i vårt hörnbubbel så vi fyllde baljan direkt efter duschen och det var inga problem överhuvudtaget. Så nog finns det resurser i denna panna :P
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De lät ju bra att den klarar bubbelbad utan problem.. :wink:
Ett stort bad (400 liter) går det 16 kWh att fylla med 40 gradigt vatten o går pannan på högeffekt 20 kW så ska de gå att fylla ett sådant på ca 30 min... Om panntempen är 80 grader så har man 6,5 kW i pannvattnet på biomaticen + plåten i pannan som innehåller ex kW..
Senast redigerad av André den mån 29 aug, 2005 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

André skrev:De lät ju bra att den klarar bubbelbad utan problem.. :wink:
Ett stort bad (400 liter) går det 16 kW
Du menar väl 16 kWh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:oops: javisst..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar