Koppla på luftvärmepumpen på pannan???

Tias1980
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 06 sep, 2010 20:31
Kontakt:

Koppla på luftvärmepumpen på pannan???

Inlägg av Tias1980 »

Tänkte vi skulle skrota luftvärmepumpen som satt i huset när vi flyttade in.

Har planer på att behålla innerdelen och koppla in den på reservpannan i verkstaden, så vi har en extra backup när den värsta kylan slår till.

Någon som gjort detta tidagare, eller har några tips?

Det finns ju att köpa bara innerdelen av liknande typ för att just koppla in på vattenburet system, inget speciellt som gör att det inte går att koppla in en vanlig luftvärmepumps innerdel?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det hela beror på hur allt är utformat.

Jag skulle tro att nästan alla LVP har kylmediat i den delen som avger värme. Alltså cirkulerar det "freon" i den hälft.

Detta får först o främst inte släppas ut i luften men den bit kan en kylmontör helt säkert hjälpa med att tappa under kontrollerade former.

Sedan är det själva värmepaketet, där är frågan: tål det vatten och trycket? Jag skulle tro att trycket är ett minimalt problem men att vattnet kan vara lite väl problematisk ur korrosionssynpunkt.

Men det hela står och faller med hur värmen överförs till innedelen, jag har för mig att vissa har all freon i ytterenheten och sedan överför med kylvätska och där kan det bara vara ett tryckproblem om det finns något problem alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

LVP "när värsta kylan slår till" hmmm......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja, jag förstår det som att använda inne-enheten enbart och skicka varmt pannvatten igenom och få ut varm luft.

Alltså precis som i vissa fabrikslokaler osv.

Därmed används bara elementet och fläkten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Värmepaketet är väl trycksatt redan från början så det borde väl inte vara något problem, i värsta fall får man väl smälla dit en värmeväxlare från en skrotad panna eller nått (fast där finns ju kanske ingen cirkulation utan utedelen kanske ?), lite glykol också så rostar det inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag förstår det så att TS vill kunde slå på värmen i garaget på detta sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Inlägg av brattne »

Hade 3 st innedelar kopplat till värmesystemet under 10 års tid och trots de tunna anslutningsrören gav de åtminstone lika, eller tom mer än ett ordinärt dubbelelement. Lite modifiering i styrlådan behövdes bara. Många har använt innedelarna som "kokskydd" till solanläggningar och det fungerar utmärkt. Det finns ju gott om skrotade lv-pumpar som man kan komma över på "tippen" om man talar väl "i smyg" med sopgubbarna.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Tias1980
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 06 sep, 2010 20:31
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

'Jula säljer en s´ådan "fläktkonvektor/luftpumpsinnerdel" som jag tänkte mig bygga av våran snart skrotade luft/luftpump.

Tanken som gör att jag kan använda luftpumpen som extra tillskott när det är riktigt kallt ute är fäljande.

Jag har byggt ett nytt pannrum ute i verktaden som är tänkt att eldas i första hand med spillvirke och rivningsvirke från framtidens renovering. (är en VÄLDIGT stor renovering och STOR fastighet så det blir en hel del virke att elda. Denna panna ska driva en Aerotemp i verkstaden, ett par "underhållselement" så inte övriga delar av fastigheten blir fryskalla samt då även kunna skjuta till extra värme i den vårt hus. Samtliga fastigheter sitter ihop med varandra.

Det kommer ju inte bli något köldmedia utan hela systemet kommer innehålla enbart vatten. Men det tror jag inte blir något problem då rör och värmepaket bör klara detta.

"Brattne"
Vad för mofifieringar av styrningen då? Går väll att köra fläkten bara på termostaten mer avancerat än så behöver det inte vara eller känner den av att det saknas utedel????
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Varför envisas du med att kalla det för luft pump när du menar fläktkornvektor. Det gör att många missar vad du pratar om.
Tias1980
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 06 sep, 2010 20:31
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

Därför att det är innerdelen från en blivande kaserad luft/luft pump.

Och uppenbarligen så är det lite skillnad på den och en ny fläktkonvektor.
Funktionen efter installation och ombyggnad kommer dok för hopningsvis densamma
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Men det är knappast en luftvärmepump.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Sluta nu, om han ska modifiera en luft/luft värmepump så kan han väl för f*n inte säga att han ska modifiera en fläktkonvektor !!!!
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rätt sett är frågan faktisk fel.

Den borde ha varit: "Kan man använda innedelen av en LVP som fläktkonverter?"

Och det har knappast med att modifiera en LVP att göra, mer att ta hälften och använda till samma ändamål fast på ett lite annat sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar