Rök genom väggen?

Skriv svar
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Rök genom väggen?

Inlägg av VH Baronen »

Hej!
Funderar på att komplettera min pelletspanna med en Ariterm pelletskamin, där röken leds ut genom väggen. Finns det några erfarenheter av sådana lösningar på forumet?
http://www.okq8.se/privat/hemma/pellets ... etskaminer
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tydligen ingen som har erfarenhet. Systemet i sig är bra. Du behöver inte tänka på avgastemperatur och inte på kondens. Allt sköter sig själv. Systemet är godkänd av myndigheterna, så det borde inte finnas några risker med det hellre. Men försök att även ställa frågan på http://www.byggahus.se/forum kanske är det någon där som har praktiskt erfarenhet?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Inlägg av Kim Emilsson »

Hejsan! Jag har en Mysinge med Drag anordning/låda på väggen och är jättenöjd. Den har strulat lite men det beror helt och hållet på mig själv då jag inte visste att man kunde lyfta toppen på kaminen och sota där, den gick utan att att sotas där i över ett års tid. Vilket medförde mycket sot ute i draglådan och svart på fasaden på huset. Sen har jag även fått byta ett tändelement, skadades förmodligen i transporten hem när jag köpte kaminen. Och nyss bytte jag flamvakten. Vissa hävdar att kaminen låter mycket osv.osv. Men jag måste säga att jag är jättenöjd, skulle kanske behöva en kraftfullare kamin i mitt vardagsrum då jag har minst fem meter i takhöjd och nästan 100 kvm stort rum där kaminen står. Samt att huset är oisolerat. Men den gör jobbet bra. Nästan en säck per dygn när den går på full effekt konstant, men har man den på termostat blir det säkert mindre.

Hoppas jag kan vara till hjälp.

Mvh/

Kim Emilsson
Skriv svar