PSN Hackad

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

PSN Hackad

Inlägg av Dave »

Någon som har haft problem sedan PSN blev hackad? Hur har Er bank konsulterat? Spärr av kort m.m....

Man vill ju komma igång online igen :cry:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är i alla fall en god anledning att lära sig att man inte ska tillåta företag att spara ditt kortnummer, se till att det inte sparas någonstans, visst du måste ange det varje gång du ska köpa nått men det kan nog vara värt det besväret, samma gäller Amazon som också är glada för att spara kortnummer.

Sen borde i och för sig Sony ha stryk om dom verkligen har sparat lösenord, det finns väl ingen som sparar dessa längre ? dom ska envägskrypteras så att det inte går att få fram lösenordet, det trodde jag alla seriösa företag gjorde nu för tiden, lätt att kontrollera, om "glömt lösenords funktionen" kan skicka dig ditt lösenord så är det skit, om dom istället bara ger dig möjlighet att lägga in ett nytt lösenord så är det oftast ok.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med "Er bank konsulterat", banken skiter väl i det, det är ditt ansvar att spärra kortet och se till att ingen får tag på informationen.

Med dagens korkade användare så kan ju knappast banken ta ansvar för sånt här, typiskt exempel är ju dårarna som får ett epost meddelande från "banken" som vill att dom ska uppge sitt lösenord !!!!! oftast på halvtaskig svenska, detta till en bank som inte ens har kundernas epostadress.... och folk lämnar glatt ut sina lösenord.

För att inte nämna Facebook, där får man en fråga om att uppge lösenordet till sitt epostkonto så dom kan gå in och hämta allting i addressboken, och även här verkar folk glatt gå med på detta !!!!

För att inte nämna dom som får epost från en "advokat" i australien eller afrika där dom fått ärva $5000000 och bara ska kontakta "advokaten" för att få sina pengar, denna advokat finns på ett hotmail eller yahoo konto ? och folk går glatt på det.

Jösses.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Vågar ni ens ge ut kreditkortsnumret? Det vågar inte jag. Och orkar inte sätta upp nått i annan bank, med minimalt med plurungar. Hamnade motvilligt på payson, men där kan man sätta in via bankgiro. Finns det nått liknande för "e-bay betalning"? Postgiro och bankgiro ok, men inte kreditkortsnumret!!
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Och sedan alla stora "vinster" man får. Bara att kontakta en eller annan och ... ja, ni vet.

Man skall ALDRIG uppge lösenord för sitt kort - inte ens till polisen (så står det i kontraktet). Skall man handla på nätet så skall man vara mycket kritisk till vilka man handlar med. Skojare som säljer kosttillskott, recept på rikedom och framgång, billiga lån och mycket annat är just skojare och inget som helst annat. Jag kollade upp en sådan långivare, och kom fram till en dator på ett universitet, medan svarpostadressen befann sig i Kina! Man sitter på ett universitet och riskerar sätta universitet i svårigheter och sedan har man en snarlik svarsadress i Kina. Att folk ens går på det? Ett gott råd som gavs i konsumentprogrammen på TV (den gång det fanns sådana program) var: "Om något låter för bra för att vara sant, så är det just det som är fallet."

Brottslingarna har lämnat bakgatorna och flyttad in på nätet där det är mycket enklara att råna folk. Man behöver inte springa omkring och kånka på en tung pistol hellre. Mycket bekvämare :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Kan rekommendera lösningar som Swedbanks e-kort för handel på nätet, det funkar hur bra som helst och man kan inte bli blåst på alla sina tillgångar...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Givetvis kan du bli det, med e-kort så behövs ingen dosa, bara ditt personnummer och lösenord sen kan man göra hur många e-kort som helst utan problem, jag vill nog påstå att ett vanligt visa kort är säkrare än e-kort, så länge du ser till att ditt kortnummer inte sparas hos säljaren, då blir du beroende av deras säkerhet vilken kan vara allt från värdelös till riktigt bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Du måste väl komma in på kontot i internetbanken för att kunna göra ett e-kort? Och för att göra det krävs dosa...
Det var rätt längesen jag använde e-kort, men vad jag minns skapar man ett virtuellt kortnummer, kopplat till ett visst konto, som kan användas en gång eller en viss tid. Vart kan du göra detta om du inte är inloggad i internetbanken?
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Fast micke har en poäng i att du inte behöver dosan utan bara personlig kod för att komma åt just e-kortsfunktionen i banken...
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

På Swedbank behöver du en personlig kod som johano säger, använder mig av det själv, e-kort alltså.

Sedan är ju du lika utsatt när du handlar i butik ändå, viktigt att aldrig lämna kortet t.ex på restaurant eller ha koll så att du inte blir skimmad, det är minst lika vanligt. Det går aldrig att skydda sig 100%,tyvärr.

När det gäller PSN-konton som det talas om (77 miljoner konton) så får man ändå tona ner det då de flesta har flera konton, själv har jag fyra, min son har fler...

Men för att ta upp spelproblemet så har man blivit lovad en uppstart i slutet av denna vecka el. början på nästa, då skall det spelas. :twisted:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

På Nordea kan man bara göra ett köp åt gånge med Internekortet. För att kunna komma in på banken behöver man dosa .
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Ingen lösning för ebay utan kort? Payson.se funkar med BG insätnning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...oturen förföljer mig, igår slutade PS3:an läsa skivor :cry: . Inget online och inga spel, grabben och jag fick köra lite Fifa på PS2:an och Halo på Xboxen.

Har kollat lite, tydligen ett ganska vanligt fel på de äldre mod (40Gb). Garantin har precis fallit och här sitter man och ångrar att man inte tog en förlängd garanti.....jag vet, i-landsproblem men ändå!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Dave du du vet om att du har 3 år enligt konsumentköplagen.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Japp, jag vet, har kontaktat Pixmania där jag köpte den...inte världens snabbaste support!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...nu har det hänt grejer! Fick tag på supporten, det visar sig att förutom produktgaranti så har Pix en förlängd garanti på ett år...gött! Blir att lämna in den, först skall jag spara data från hårddisken bara. ifall de byter hela maskinen.
Vet att det kommer att ta tid, skall tydligen skickas till Frankrike(!) och det lär ju dröja...

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar