Problem efter skorstens sotning
Problem efter skorstens sotning
Bionan går kanon ända tills sotaren drar ur skorstenen, när jag sedan startar upp så går den fort upp i matning och sedan slocknar lågan och det blir en gas smäll så dragbegränsaren flyger iväg.
Händer varje gång de sotas, sedan försvinner problemet helt plötsligt.
Händer varje gång de sotas, sedan försvinner problemet helt plötsligt.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Då har du för bra drag i skorstenen. "Medicinen" kan vara att förse den med en skorsteneslang som är anpassad pannan. Att dragbegränsaren inte förmår att dämpa undertrycket tillräckligt skvallrar om att den inte är dimensionerad för den kapacitet skorstenen tydligen har. En komplett sats med insatsslang och monteringsdelar samt vermakulit går på mellan 4 och 5 000 kronor - något som är pengarna väl värd. Jag skall skaffa detta till min skorsten så fort det går. Det låter drastiskt, men det är bättre att börja i denna ändan, än att kanske köpa en svindyr och fin dragbegränsare som kanske inte löser problemet fullt ut. För stor kapacitet på skorstenen är mycket vanligt eftersom många skorstenar är gamla och dimensionerade efter andra pannor och andra bränsleslag än de vi har idag.
http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... c33238b81e
http://www.soliduct.com/paketerbjudande ... c33238b81e
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skulle nog börja med en dragbegränsare i alla fall. INgen onödig investering och att ha för "bra" drag lider bionan inte av däremot att ha ojämnt drag och varierande förhållanden kan nog rådda bort bionan värre.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Då du inte uppger vilka grejer du har, skorstensstorlek osv. kan du faktisk knappast få svar som är användbara.
Dessutom står det i reglerna att man ska fylla i detta.
Om du t.ex. har en Tigex 25 och en skorsten med drag i är en del av problemet redan där.
Dessutom står det i reglerna att man ska fylla i detta.
Om du t.ex. har en Tigex 25 och en skorsten med drag i är en del av problemet redan där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Men vilken panna har du då??
Det kanske är den som ställer till det efter sotningen, någon kanal som tätnat eller lucka som ändrat läge. Skriver du in vad du har så kanske någon har svaret på ditt problem....
Om man fyller i de uppgifter som listas i paragraf 3 av forumets regler så är det mycket större chans att få bra svar på sina frågor.
Det kanske är den som ställer till det efter sotningen, någon kanal som tätnat eller lucka som ändrat läge. Skriver du in vad du har så kanske någon har svaret på ditt problem....
Om man fyller i de uppgifter som listas i paragraf 3 av forumets regler så är det mycket större chans att få bra svar på sina frågor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lite logik:
Om dragregulatorn fungerade bra förra vinter men inte nu - där du även får gengasexplosioner - då måste något vara ändrat!
Men vad?
Det kan knappast vara skorstenen, den är ju dragit igenom med bra resultat.
Blev det kallt med all luft till pannrummet så ventilen blev stängd?
Saknas det sotning av någon rökväg?
Ändringen måste sitta mellan dragregulatorn och toppen av skorstenen sådan rent logisk, hade den suttit mellan brännaren och dragregulatorn borde regulatorn fungera bra ändå.
Fast om friskluft till pannrummet är strypt kan det vara omöjligt för dragregulatorn att fungera...
Om dragregulatorn fungerade bra förra vinter men inte nu - där du även får gengasexplosioner - då måste något vara ändrat!
Men vad?
Det kan knappast vara skorstenen, den är ju dragit igenom med bra resultat.
Blev det kallt med all luft till pannrummet så ventilen blev stängd?
Saknas det sotning av någon rökväg?
Ändringen måste sitta mellan dragregulatorn och toppen av skorstenen sådan rent logisk, hade den suttit mellan brännaren och dragregulatorn borde regulatorn fungera bra ändå.
Fast om friskluft till pannrummet är strypt kan det vara omöjligt för dragregulatorn att fungera...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!