Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Inlägg av Fredrik Theander »

Hejsan

Jag har en effecta panna med 220 liter vattenvolym som jag vill koppla mot acktank i och med att jag vill ha solvärme. Då vill man ju att pannan endast skall värma i toppen av tanken så att solvärmen får en kallvolym att arbeta med i botten av tanken. Säg att jag kopplar in en 500 liter acktank i systemet och låter pannan värma 30% av tannken då kommer ju det endast bli 150 liter. Så varje gång jag skall ladda med pannan kommer jag behöva värma 220 liter pannvatten för att värma 150 liter tank vatten. Detta verkar ju inte riktigt bra.

Har jag tänkt fel någonstans eller är det helt enkelt så att min panna är olämplig att koppla mot acktank och jag istället borde satsa på ett rent tappvarmvattensystem för solvärmen ?

Finns det någon därute som har liknande panna som jag kopplad mot actank och sol?
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jo, ganska olämpligt med 220L är det ju.

Det finns en variant (som också blir kass på sommaren ifall pannan behöver fylla tanken) är att returen kan växla mellan pannan och ackbotten. Då tömmer du dina 220L innan du börjar tömma acken och tar så tillvara pannans volym med.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Hur löser du varmvattnet?
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Inlägg av Fredrik Theander »

idag tillverkas varmvattnet i en slinga i pannan men tanken är att tillverka det i acktanken antingen i dubbla slingor eller via en tva.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En bivalentshunt alt återvinningskoppel så tömmer du pannan på värme först, Koppla även så vattnet går via pannans slinga innan den går via tankens slinga
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Inlägg av Fredrik Theander »

hmm det där med bivalentshunt låter intressant. Då kan man ju låta shunten sno varmvattenn från pannan först och sen ta från tanken när värmen tryter i pannan. Men hur skall man koppla returen då? ett t rör mellen panna och tank?
Bertil_Starfighter
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 aug, 2012 14:43

Re: Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Inlägg av Bertil_Starfighter »

Sitter med samma fundering. Hur gjorde du?
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

Re: Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Inlägg av Fredrik Theander »

Efter mkt funderingar så kom jag framtill att jag skulle koppla mitt solvärmesystem som enbart tappvattensystem. Så min acktank med slingor ligger före varmvattenslingan i pannan. Jag satte lite ventiler så jag kan koppla bort pannan sommartid och enbart köra på solvärmen.
Åskar
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 23 jul, 2007 11:28

Re: Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Inlägg av Åskar »

Om man bränner pellets i en panna med stor vattenvolym mot acktank, så kan man lösa värmesvinnet med en begagnad cirkpump, ett relä, backventil och en rörstump. Ladda inte acktanken helt full. Låt det alltid finnas en skvätt svalt bottenvatten kvar när brännaren stannar. När brännaren stannar så startar cirkpumpen och trycker svalt bottenvatten från acktanken genom pannan så det varma pannvattnet hamnar i toppen av acktanken.

Finns andra varianter också men huvudsaken man slipper låta vattenvolymen i pannan svalna ut genom skorstenen. 220 liter 80-90 gradigt vatten är ju en hel del energi!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Koppla pelletspanna med 220liters vattenvolym mot tank

Inlägg av Doc »

Jag har den sorts kopplingen som trådskaparen nämnde. Värmer ca. hälften av 750l med Pellets. Systemet planerades med rent Laddpanna först. Men hur det det gick med den ser ni i signaturen. Efter denna missöde ville jag har ett lättskött och pålitlig system så det blev kompromissen med ett egentligen för stort pannvolym. Jag upplever problemet som inte så stort. På vintern har pannan oftast inte svalnat så mycket (10-15grader?), och utan återvinningskoppel slipper jag kondens under återuppvärmning. Hur mycket panntemperaturen sjunker exakt vet jag inte men kanske blir det ett framtida loggningsprojekt. :wink:
På sommaren går pelletskostnader ungefär jämt med elkostnad för mig. Så extrema är förlusterna inte. Fördelen är om värmen är i tanken är den bättre bevarad än i pannan pga bättre isolering i alla fall. Man får då "avskriva" den mängden energi som finns kvar i pannan. En annan fördel är att jag nästan har "obegränsad" med varmvatten.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar