Reservdelar till pelletsbrännare Bequem 15.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kotten84
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 mar, 2011 19:11

Reservdelar till pelletsbrännare Bequem 15.

Inlägg av kotten84 »

Hej.
Jag har en pelletsbrännare Ariterm Bequem 15 som har gått sönder.
Ett drev som sitter i skruvmotorn har sagt upp sig. Tänkte höra om det är någon i detta formum som har någon idé om vart man kan få tag i en ny motor eller reservdelar till drevet?

Såg att det fanns en utbytningsmotor på pelletsbilen som verkar vara i ett bättre utförande en den som sitter orginal för dryga 3 lappar... är dock lite osäker om jag skall kostapå brännaren som är från -02 och ist lägga dom pengarna på en ny och kanske effektivare brännare.

Tacksam för svar!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Vad har du för panna?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

uppgraderade min 05a 15d till "nya 20d" fast då hade jag ju redan menyvarianten,02 har väl inte det antar jag-då hade jag nog kikat efter en beg nyare 15d på blocket istället.eller lagat 02an billigast möjliga sätt.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Reservdelar till pelletsbrännare Bequem 15.

Inlägg av bergatorparen »

kotten84 skrev:Hej.
Jag har en pelletsbrännare Ariterm Bequem 15 som har gått sönder.
Ett drev som sitter i skruvmotorn har sagt upp sig. Tänkte höra om det är någon i detta formum som har någon idé om vart man kan få tag i en ny motor eller reservdelar till drevet?

Såg att det fanns en utbytningsmotor på pelletsbilen som verkar vara i ett bättre utförande en den som sitter orginal för dryga 3 lappar... är dock lite osäker om jag skall kostapå brännaren som är från -02 och ist lägga dom pengarna på en ny och kanske effektivare brännare.

Tacksam för svar!
Om brännaren i övrigt är okej, så kan vara kostnaden värd att byta motor/växellåda. En BeQuem är avsedd att kunna gå i 15 år, så 6 år till borde inte alls vara omöjligt att få ur den. Och kanske om 6 år att du byter panna eller rentav uppvärmningsform? Det är stor skillnad på drygt 3000 kronor och dryga 20 000 kronor som en ny BeQuem kostar. Normalt rekommenderar jag nytt, men i detta fallet tror jag inte det finns något att vinna på nytt. Var bara noggrann med att rengöra brännaren innan du setter på de nya delarna, och kolla lagret så att det inte är kasst. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kotten84
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 13 mar, 2011 19:11

Inlägg av kotten84 »

kay skrev:Vad har du för panna?
Jag har en combipanna TMV E20.
Vattenradiatorer i hela huset och håller på att lägga in vattenburen golvvärme på entréplan när jag nu håller på att isolerar plattan.
Brännaren är ok i övrigt, vid rengöring varannan vecka så har den gott klanderfritt... Om man gemför dagens bränare med den jag har är effektiviteten mycket förbättrad? Har inte bestämmt mig om det blir till att laga den jag har eller köpa nytt!?
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Om du menar motorn som driver hela kedjan av märket SPG så köpte jag denna.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 42830.1920
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
tuna71
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 00:41
Ort: Eskilstuna

Inlägg av tuna71 »

Hej!
Jag har oxå en Bequem 15 analog från 02. jag har bytit de flesta delarna på brännaren. Jag har handlat från ett företag som heter Forco. Där kostar utbytsmotorn "bara" 2600kr.

http://forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT08.htm
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
Skriv svar