Pellets från Cheapy

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Pellets från Cheapy

Inlägg av christer »

Jag har testat pelletsen från cheapy att tag nu...fy för den lede
vad det krånglar, rotorn stannar tack vare ett klegg som ser ut
som smällt järn :? jag körde förut med byggmax o den var det
inga problem med.
Dom säckarna jag öppnat o fyllt på mitt magasin med har luktat
lite mysko...
Nån annan som provat deras pellets?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Nope. Har inte provat deras pellets. Men körde ett tag med pellets ifrån jem&fix. Vilket jag tyckte fungera bra.

Vad heter den pellets som du kör från byggmax.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag har provat rysk pellets av något sämre kvalite...brännaren gick cirka en timma så syntes ingent av rotorvingarna mera utan allt var en enda stor slaggklump. Jag köpte en insats till spisen så att jag kan elda upp eländet inne istället. Försäljaren sa att det finns små mångder bark i pelletsen men jag tror nog att det var andra vägen att det fanns små mängder trä i stället. Sen tror jag att de hade blandat i sand för att få upp vikten på elendet..... :P
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Pelletsen är från SÖDRA vid närmare analys av slaggen
så ser det ut som det är smällt sten...alltså är det
mycket grus i pelletsen? i alla fall i dom säckarna
jag köpte.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Näe det behöver inte vara sten eller sand utan mera troligt är att det funnits bark eller något annat med lägre smältpunkt än trä
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Oavsett vad det var så efter pellets byte (byggmax) så går det
bra igen. Det är nog första gången som pellets kvaliten strular
för mig.
Genom åren har jag fått en hel del pellets av kompisar som dom
inte kunnat köra i sina brännare pga ex lös pellets,hård pellets
för långa bitar osv.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

jag har under helgen testat min ryska pellets med mycket dålig framgång som längst gick bionan 2,5 timmen förrän rotorn var helt igensinstrad. Om nån har något bra tipps på hur jag skall orka tömma det sista ur förrådet så mottages det med tacksamhet
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag hade ju nåra säck kvar av Södra pelletsen o provade med högre temp
men det blev likadan sintring, provade med att justera min kvarn till mindre och större bitar men icke...det sintrar nåt fruktansvärt.
Bara inse fakta med denna pellets el kanske rättare sagt denna sändning
funkar inte.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Inspeed
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 26 mar, 2011 17:30

Inlägg av Inspeed »

Jeg kjøpte pellets i bulk fra Statoil i Brumunddal (Norge) i flere år, inntil jeg fikk et kjempeproblem med sintring. Biona-brenneren gikk aldri så lenge som en dag før rotoren satte seg fast, og på slutten av vinteren hadde sintringen slitt et stort hull på brennerrøret.
Årsaken til problemet var at Statoil ikke hadde kontroll på askesmeltepunktet. Pelletsen er laget av rester fra Kährs parkett-produksjon, og inneholder mange forskjellige tresorter.

De siste to årene har jeg kjøpt pellets på Byggmax. I vinter har jeg hatt problem med at brenneren bare kommer opp i 700 grader (skal være 740 grader på min gamle Biona 2000, ombygd til Active). Jeg har skiftet alle pakningene og rotoren, samt sjekket temp.-giveren og alt mulig annet, men ikke funnet feilen.

For noen uker siden skiftet Byggmax fra SCA-pellets til Rindi, og vips så var problemet borte! Temperaturen er nå 740 grader stabilt, og det går med mye mindre pellets enn tidligere. Det virker for å være et mye større energiinnhold i Rindi-pelletsen, selv om SCA oppgir høyere energiinnhold enn Rindi.
Norsk Biona 2000 Active-bruker siden 2006
Skriv svar