Klasskillnad?

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Klasskillnad?

Inlägg av bergatorparen »

Pellets.info må vara Sveriges största pelletsforum, men hur representativt är det för svenska pelletseldare och tillståndet i svenska pannrum?

Jag såg statistik här om dagen som fick mig att fundera: Enligt statistiken så var majoriteten av pannorna i Sverige rätt nya, medan Gammelpannans Vänner var en snäv krets, medan på Pellets.info kan man lätt få det omvända intrycket: Gammelpannans Vänner verkar vara i majoritet, medan de som har nya eller medelålders pannor är minoritet.

Vad så med alla problem? På samma sätt som alla människor inte går ihop, så går inte alla brännare ihop med alla pannor hellre. Men är detta såsom det är i pelletseldarens Sverige? Min gissning är att den allt övervägande majoriteten av pelletsanläggningarna, går prickfritt. I varje motsatt fall skulle man väl kunna tro att pelletseldningen skulle vara på väg ut?

När man kollar på hus i de lägre prisklasserna, så får man en indikation på att det nog är en klassfråga vem som eldar med vad. I billiga hus är det antingen direkt el, olja, olja/ved kombo eller gammelpanna med pelletsbrännare, några få har fjärrvärme och ytterst få har bergvärme. När man sedan ser på tillståndet så präglas de av eftersatt underhåll och mycket för höga driftskostnader i förhållande till storlek och byggår. Man har eldat sig till fant?

Skulle Pellets.info varit representativt, så skulle de som äger nyare anläggningar varit starkare representerade, men anledningen till att de inte är det, beror väl på att de inte har några problem? Det jag försöker är att höja ett varnande pekfinger för att man lätt kan få för sig att allt är bara elände efter att ha tillbringat en del tid här inne. Tack och lov har jag två goda vänner i pannrummet som visar i praktiken att allt inte bara är elände - du ser namnet på dem i min profil :wink:
Man kan få intryck att det är enbart klåpare och idioter som installerar, och visst finns de, men det finns även många som kan sina saker. Forum kan vara bra, men vi är en gång så funtade att när vi träffar tillräckligt många med likadana problem, så är det ett generellt problem. Och det är här många sätter statistiken i halsen: Statistiken visar en diametralt motsatt verklighet, och det kan vara svårt att ta in över sig efter att ha levd i tron på att problemen var mer prevalenta än vad som de facto är fallet.

Så där: Lite att fundera på. spy galla över och idiot- och pariaförklara Bergatorparen för.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tja, är väl här som på de flesta andra forum. Antingen är man pannrumsnörd och gillar att pilla på pannan eller så krånglar det. Det är ju oftast när det krånglar som börjar engagera sig i hur det funkar. Det är ju rimligt att desto äldre prylar man har desto mer borde det krångla, alltså kikar mer gammalpanne ägare runt här.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag vet inte, jag har inte haft några problem ännu, jo, tändelementet la slutligen av efter 4 år.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

bergatorparen: Med ditt resonemang skulle jag sitta i en nyproducerad etta i stockholms innerstad. Ingen bil,mc. Inga vitvaror, ändå inte råd att nyttja dem. Ingen tv eller dator, inte ens radio. Mat får bli soppkök.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

bergatorparen skrev:Det jag försöker är att höja ett varnande pekfinger för att man lätt kan få för sig att allt är bara elände efter att ha tillbringat en del tid här inne.
Så länge allt funkar som det ska så är det ju sällan någon klagar.
Först när något börjar strula som man börjar söka information/hjälp i problemet och gällande pellets/värme så är ju just detta forum riktigt bra om man själv tänkt ta tag i problemet!




På mitt jobb har vi ju enbart ledsna kunder, för dom kommer bara till mig när dom krockat med bilen..
Fast det betyder ju inte att alla bilägare är ledsna, alla glada tuffar ju glatt omkring på vägarna och har ju ingen anledning att besöka mig på jobbet. På samma sätt så finns det säkerligen mängder av nöjda pelletsägare som inte har någon anledning att hitta detta forumet ;-)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Anledningen till att jag skrev inlägget, är i första hand att det har lätt för att bli så att den bild man blir sittande med är felaktig. Jag har varit engagerad i min anläggning sedan dag 1 eftersom jag gillar teknik - och eftersom det ju är så att bor man ute i - hrm - "provinsen", så finns det inte mycket hjälp att få om något havererar kvällar eller hälger.

Samtidigt tyckte jag att det var på tiden att slå hål på en del av de mytbildningar som ofta får status av absoluta sanningar, som att majoriteten av installatörerna är klåpare som fått sin behörighet med posten. De finns många som aldrig borde få gå när en panna - definitivt, men tack och lov så finns det många som vet vad de gör och leverar bra arbete. Det måste också fram.

Jag vet inte vad det är med mitt resonemang som skulle komma att förpassa rod02 till en nyproducerat etta utan vare sig vitvaror eller pengar, för mitt resonemang är att det ena utesluter inte det andra. Det är bara att jag är realist nog att se att när en sak är slut, så är det inte så mycket annat att göra än att byta till nyare och bättre. Nu har jag själv efterhand bytt panna och brännare under de åren jag bodd i Villa Korsdrag, det hjälpte avsevärt, men nu är det alltså isolering som måste till. Jag kunde sagt: Jamen jag vill ha .... (det ena eller det andra), men eldar man på 85 kvm som vore det 170 - 200 kvm, så måste det åtgärdas först, för då kommer man att kunna förunna sig saker efteråt med gott samvete. Jag önskar mig en tur till mina förfäders Schweiz, och det är moroten som hägrar när verktygen skall fram och isolering och nya stockar på plats i väggarna.

Lite balans är inte dumt. Man måste se det som är dåligt, men inte så mycket att man tappar synen för det som är bra :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

bergatorparen vad jobbar du med?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag är sedan 1999 sjukpensionär (utländsk sjukpension - annars skulle jag väl bodd under en presänning i skogen :lol: ).

Innan dess har jag varit mångsysslare: Fabriksarbetare, chaufför, lagerarbetare. Tog efterutbildning till företagsekonom för 20 år sedan. Har även yrkesutbildning inom maskin och mekanik från 1970 talet. Var egenföretagere inom transport en period på 1980 talet - innan bankkrisen.

Jag har aldrig varit direkt välbeställd, så jag har tvingats vara egen dräng :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Din ämnesrubrik säger mycket. Att min gammelpanna står kvar beror på fördelningspolitik. Och att du tillfört mycket kunskap här råder det ingen tvekan om. Fast ibland blir det lite mycket "köp nytt". Många av våra stora inköp går att hitta beg till 20% av priset. Och även ta bort en nolla. Synd bara att äldre hus står så bra i pris. Vad skiljer det på nytt och 40 år gammalt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

På nytt och 40 år gammal panna? Det är som natt och dag kan jag intyga. När jag bytte panna, så halverade jag energiåtgången (en del av det beroende på att brännaren var ställt minst 5 - 8 kW för högt för 265:an) med samma brännaren som i gamla pannan. Brännaren var i övrigt nästan ny - endast 5 år gammal och lite använd. Den gången eldade jag olja, så pannan sparade jag in på två år. Pelletsbrännaren halverade kostnadenjämfört med olja.

Skillnaden på nytt och 40 år gammalt hus beror på hur djupt i skattkistan du gräver och hur duktig du är på att undvika fuskbyggare, men energimässigt så skall ett nytt hus dra endast 1/3 eller så i jämförelse med ett hus från 1960 talet. 1970 och 1980 tals hus är tyvärr utrustade med direkt el så även om de brukar ha bra energiprestanda, så står man inför en påkostning som heter duga: Först bygga in vattenburen värme för 70 - 80 tusen kronor, sedan panna med tillbehör för ungefär det samma, så det är sura pengar att ta - för inte tala om allt stök med rördragningar, radiatormontering och installation av panna. Med det sagt: Just på grund utav direkt elen, så kan du få 1970 tals hus rätt så överkommligt - från 350 000 och uppåt beroende på skick och var i landet det ligger. 70 tals husen är i grund och botten trevliga hus, bara synd att det var politiskt korrekt att "elda de vita kolen" på den tiden - alltså nytal för el.

Jag förespråkar köp av nytt där jag ser att det blir problem med det gamla oavsett vad man gör. Jag bygger på erfarenhet från min farsa som alltid eller nästan alltid köpte begagnat. Jag tror jag blev allergisk mot alla onödiga problem som jag fick vara med om att lösa. Jag vill liksom mina medmänniskor lite mera väl än att behöva strula med problem som jag vet kunde ha undvikits med ta några kronor till och fått en bättre lösning. Emellanåt är det en förbannelse att vara empatisk. Andras problem blir ens egna, och man känner ingen ro förrän man hör att det har löst sig.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Du glömmer att många inte har något val.
Var hittar du hus för 350000? Det blir nog på en udda plats. Där nybyggt sjunker som en sten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vart såg du statistiken om pannorna? Har alltid trott att nya pannor sålts i liten utsträckning. Så fort någon i det här forumet nämner något om en ny panna så blir tråden full av inlägg om bergvärme och tom. luftvattenpumpar.

Allt handlar om pengar.
Ska du jobba i Stockh. så är instegskostnaden för en mindre stuga med vattenburet 2,6 miljoner. För att ha råd att köpa blir det då ofta värmesystemet man sparar in på. En brännare installerad i gammelpannan för 25000 klart och färdigt.

Kan du bo varsomhelst och jobba från internet så kan man få ett skapligt hus för 500000. Då blir det helt andra pengar över till värmesystemet.

Du förespråkar nytt hus.Har inte tittat närmare men ett nybyggt "parhus" (dvs en halv villa) på 4 rum med frånluftsvärmepump
och 300 kvm tomt ville man ha 2,1 miljoner för. Då inte inom pendelavstånd till Stockh.

Finge jag välja där blev det gammelstugan med kombipanna inom pendelavstånd för 2,6 miljoner.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Det jag är nyfiken på är skillnaden på nytt och beg, när det gäller hus.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Undrar vad det är för värmeanläggning i de här husen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8556968.ab
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag glömde givetvis att spara den statistiken :oops: Jag såg den när jag letade på SCB efter statistik för energikällor i Sverige. Jag hittade, men tyvärr inte ren bostadsstatistik, utan med inbakad även för service - sannolikt i betydelsen affärsfastigheter. Ren villastatistik fanns inte. Det att nypannorna är i majoritet är väl i och för sig inte så konstigt: Ingen maskin lever evigt - inte ens en värmepanna. Och låt oss inte glömma att det renoveras hela tiden i Sverige. Om värmepannor inte såldes i någon utsträckning i Sverige, skulle det vara här som i Norge: Nära 100 % import av det som trots allt såldes. Men det är just detta som gjorde att jag skrev inlägget: Här på forumet tror vi att vi är representativa för Sverige, men lyfter vi blicken så visar sig en helt annan verklighet.

När jag förespråkar köp av nytt, så gäller det i första hand sådana saker som brännare och i förekommande fall pannor - inte hus. Ett nytt hus om 80 - 100 kvm, normal standard får du räkna med kommer att gå på kring 4 - 4,5 miljoner kronor - om du har tomt! Så det är knappast något att förespråka. Ändå så byggs det nytt hela tiden.

Hus till 350 000 och uppåt kan du hitta i lite här och varstans både i Värmland och även Västra Götaland - i synnerhet på små bruksorter. Då talar vi om hus som har några år på nacken, och som har visst renoveringsbehov. Hus med stora renoveringsbehov ligger typiskt mellan 190 000 - 250 000 kronor.

Stockholm är som Oslo och London: Man envisas med att inte ha någon skyline, så då får man en marknad där bara de med de fetaste inkomsterna har råd att bo där. I Köbenhavn och Helsingfors vet jag inte hur det är - och inte bryr jag mig hellre :lol:

Syftet med inlägget var i första hand att skapa medvetenhet. Få folk att lyfta blicken.

I våra dagar skulle många fler kunna jobba hemifrån. Det skulle både miljön och den enskildes hälsa må bra av. Tyvärr så är det så att det flesta som anställer folk vill ha dem på ett ställe där det finns absolut kontroll över dem. Men hembaserat arbete skulle kunna dra ner energiåtgången mer än vad fallet redan är. Visste ni att Sverige redan idag är bland de länder i världen som har lägsta energikonsumtionen? Och att energiåtgången som funktion av BNP är på väg neråt lika mycket som BNP stiger? Det är bland de sakerna jag hittade på SCB. Allt är inte som vi tror alla gånger. Skall man nå politiska mål, så måste det skräckpropaganda och eländesbeskrivningar till och dessa metoder överutnyttjar man. Den del av BNP som skapas med såkallade fossila bränslen har sjunkit till förmån för bioenergi, återvunnen energi och effektivisering.

Jag skall isolera till sommaren. Villa Korsdrag skall bli Villa Varm :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar