Behöver oxå tips vid installation av beg. Eurofire -06.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ygglur
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 20 jan, 2011 21:03

Behöver oxå tips vid installation av beg. Eurofire -06.

Inlägg av Ygglur »

Har suttit och lusläst forumet i jakt på bra tips och ideer. I höstas flyttade jag ut till ett stort hus på landet (240 kvadrat fördelat på två plan)

I huset så hade jag turen att det var vattenburet system ( dock med en elpanna från -83) så jag började genast leta efter beg. värmesystem då ekonomin inte tillät att köpa nytt. Efter en hel del letande samt trixandes så hittade jag en CTC 1200 (-03) i Saltsjöbo samt en Baxi Eurofire -06 i Enköping. Eurofire kördes tidigare mot en CTC Vemax men den ville jag inte ha.

Hösten fortsatte med att jag renoverade skorstenen samt blev pappa igen så installerandet av panna drog ut på tiden men i förra veckan kom äntligen röris.

Eftersom elen är så sjukt dyr samt att serviceteknikern som ska finjustera brännaren har semester så startade jag igång brännaren för 3 dagar sedan. Det jag skulle behöva hjälp med är inställningarna i PLC. Nu kör systemet på följande.

Start dos 52 (osäker på hur jag ska mäta upp så att det är 3dl, detta värde är kvar sen förra pannan)
2 dos 0
vänta 40

Matning
Min 0.6
max 0.9 (Vägde upp detta och enligt bruks så ska detta ge ca 15kW)

Fläkt
tändning 220
Max 230

Temp
Min 68
max 78

Fotocell
gräns 20

version 04.1.31

Vet inte riktigt hur jag ska göra för att optimera systemet innan teknikern kommer och ställer in. 3 turbulatorer är borttagna ur pannan enligt Baxis hemsida.

Jag kommer även att installera en draglucka. Hittade en Tigex 25 i källaren men är osäker på om den rår på min skorsten enl bruks så är den upp till 8m och 130mm rör. Min skorsten är ca 11m och 150mm rör.
CTC 1200 Family 25 kW - 2003, Baxi Eurofire - 2006. Danfoss ECL Comfort 110
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

(Detta är mina åsikter om brännaren, vet ingenting om din panna!)

Min första tanke är startdosen, måste vara runt 5 dl på din brännare :shock: .. speciellt med tanke på att du får 15kW vid 0,9 i matning.

Sänk startdosen till 40 sek istället för 52.

Men behåll startdos nummer 2 på NOLL!, annars kanske det blir gengasexplosion ifall den inte startar på första försöket eller hinner få upp värdet i fotocellen.

Sen kanske du borde sänka min-matning till 0,4-0,5.

Sen kanske du borde öka hysteresen lite, kanske att brännaren startar vid 65 grader och kör till 80.

Sälj Tigex'n på blocket.se, du kan nog få 400-500:- för den.

Köp sedan en KW Z150 istället med adapter som passar din panna (www.transtemper.se), eller en KW sid 012.

Annars ser ju allt okej ut (mot vad de flesta har i inställning), men är du säker på att du får 15kW på 0,9 i matning? Hur mycket lutar din matarskruv?

Mvh
Ygglur
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 20 jan, 2011 21:03

Inlägg av Ygglur »

Nu har jag grejat lite med inställningarna. Tog och vägde max matningen och vid 0.9 fick jag fram 12,5kW och det var ju tokigt räknat först. Nu höjde jag matningen till 1.2 och enligt bruks blev det ca 180gram/3 min vilket enligt bruks ska motsvara 17.5kW.

Ändrade även startdos, min-matning samt hysteresen. Lutningen på skruv 40 grader.
CTC 1200 Family 25 kW - 2003, Baxi Eurofire - 2006. Danfoss ECL Comfort 110
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Medan det fortfarande är kallt så prova ut hyr stor effekt på brännaren du behöver. För att få bra verkningsgrad måste du ha alla turbulatorer kvar i pannan. Med modern brännare är det inget problem att få till förbränningen också om alla turbulatorer sitter i. 15-16 kW borde du kunna köra men 17 kW är kanske mycket.
Jag kör på 14,5 kW i min panna.
Är det bra isolerat borde 16 kW räcka för att hålla värmen i alla väder.

Startdosen kan du mäta genom att starta brännaren i pannan ta bort slangen och samla upp startdosen.
Tempen kan du ställa mellan 68 och 86 grader så får du längre gångtider.

Tigex25 är säkert för liten för så stor skorsten.

Får du till det bra så behöver du inte betala för någon finjustering.
Justera in brännaren efter den billigaste pellets du kan hitta så slipper du justera om senare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Fick du 17,5kW vid 1,2 i matning :shock:

Generellt om skruven är lutad cirka 43 grader så borde matningen och effekten "gå längs varandra". Dvs. om du tar 2,0 i matning så blir det 20kW, tar du 1,5 = 15kW osv..

Men men, det är bara min erfarenhet :)

Hur mycket fick du sänka startdosen i sek för att få 3 dl?
Ygglur
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 20 jan, 2011 21:03

Inlägg av Ygglur »

Jag gjorde enligt manualen och när jag körde testläge så levererade skruven ca 180grammed matningen på 1,2 och detta ska nästan motsvara 17.5kW. Men jag kanske är helt ute och virrar runt i blindo.

Startdosen ändrade jag till 40. Ska dubbellkolla detta inatt när jag kommer hem från jobbet. Kanske därför det blir tokigt när man jobbar 11timmar per dag och sen ska försöka finjustera brännaren. :oops:

Bild
CTC 1200 Family 25 kW - 2003, Baxi Eurofire - 2006. Danfoss ECL Comfort 110
Skriv svar