FTX beg gds
FTX beg gds
Funderar kring FTX (frånluft tillluft återvinn). Kan man bygga boxen själv? Eller satsa på beg? Kan man dra ett enklare rörsystem, och bygga ut efter hand?
Hur mycket kyler det på sommaren?
Hur mycket kyler det på sommaren?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Du kan satsa på två olika typer av FTX-system.
1. Roterande återvinning
2. Korsströmsåtervinning.
I fallet korsströmsåtervinnare får du numera ut en något högre verkningsgrad än med en roterande återvinnare. Dessvärre måste korsströmsåtervinnaren avfrosta sig själv iblande vintertid och då har du inte mkt glädje av den. Det är förvisso bara några minuter åt gången.
En nackdel med roternde återvinnare är att du har en liten motor som via en rem driver vvx:en. Den slitvara som kan gå sönder med jämna mellanrum. Bör bytas var 5:e år eller så.
Att bygga själv är inget jag skulle rekommendera. Är du händig med plåtbocken så kanske men det är inte helt enkelt. Det är många saker som skall stämma för att du ska få ett optimalt system. Dimensionering av fläktar, trycklåda (aggregatkroppen), värmebatteri, vvx och givetvis kanalsystemet. Kanalsystemet är kanske inga större problem att knåpa ihop själv. Men att bygga själva aggregatet. Frågan är om det inte kostar mer än det smakar.
Du kan i många fall komplettera systemet efter hand. Bara du har en tillräckligt hög tryckuppsättning i fläkten. Det brukar anges på ett aggregat hur högt flöde aggregatet kan leverera. Dra sedan bort 30% av det så har du en rimlig bild av vad du kan få ut utan att köra aggregatet så att motorerna glöder.
Det är inte enkelt att kyla med ett FTX aggregat såvida du inte kopplar till ett kylbatteri, programmerar in kylåtervinning (när det är kallare inne än ute) eller sommarnattkyla. Du ventilerar nattetid med den kalla uteluften.
Här finns hyfsat billiga aggregat. Jag har dock ingen aning om kvaliteten på dessa.
För att dimensionera ett aggregat. Utgå WC och Kök. 10-15 liter/sekund per WC. 5 liter för en klädkammare. Du kan ta bort lite luft i köket om du vill utöver spiskåpan (som man kan köra över ftx om man vill, men jag tycker inte att man bör det). Ett annat sätt att dimensionera är att utgå från tilluften. Minimum för en person i ett sovrum är 7l/s. Alltså 15 liter i föräldrarummet och 7 liter i barnens rum. Kanske 15-20 liter i vardagsummet. Sen är det bara att pytsa ut frånluften i övriga rum (WC, Klädkammare, Bad och eller städ).
Det blev ganska långt men jag hoppas det kan vara till ngn hjälp.
1. Roterande återvinning
2. Korsströmsåtervinning.
I fallet korsströmsåtervinnare får du numera ut en något högre verkningsgrad än med en roterande återvinnare. Dessvärre måste korsströmsåtervinnaren avfrosta sig själv iblande vintertid och då har du inte mkt glädje av den. Det är förvisso bara några minuter åt gången.
En nackdel med roternde återvinnare är att du har en liten motor som via en rem driver vvx:en. Den slitvara som kan gå sönder med jämna mellanrum. Bör bytas var 5:e år eller så.
Att bygga själv är inget jag skulle rekommendera. Är du händig med plåtbocken så kanske men det är inte helt enkelt. Det är många saker som skall stämma för att du ska få ett optimalt system. Dimensionering av fläktar, trycklåda (aggregatkroppen), värmebatteri, vvx och givetvis kanalsystemet. Kanalsystemet är kanske inga större problem att knåpa ihop själv. Men att bygga själva aggregatet. Frågan är om det inte kostar mer än det smakar.
Du kan i många fall komplettera systemet efter hand. Bara du har en tillräckligt hög tryckuppsättning i fläkten. Det brukar anges på ett aggregat hur högt flöde aggregatet kan leverera. Dra sedan bort 30% av det så har du en rimlig bild av vad du kan få ut utan att köra aggregatet så att motorerna glöder.
Det är inte enkelt att kyla med ett FTX aggregat såvida du inte kopplar till ett kylbatteri, programmerar in kylåtervinning (när det är kallare inne än ute) eller sommarnattkyla. Du ventilerar nattetid med den kalla uteluften.
Här finns hyfsat billiga aggregat. Jag har dock ingen aning om kvaliteten på dessa.
För att dimensionera ett aggregat. Utgå WC och Kök. 10-15 liter/sekund per WC. 5 liter för en klädkammare. Du kan ta bort lite luft i köket om du vill utöver spiskåpan (som man kan köra över ftx om man vill, men jag tycker inte att man bör det). Ett annat sätt att dimensionera är att utgå från tilluften. Minimum för en person i ett sovrum är 7l/s. Alltså 15 liter i föräldrarummet och 7 liter i barnens rum. Kanske 15-20 liter i vardagsummet. Sen är det bara att pytsa ut frånluften i övriga rum (WC, Klädkammare, Bad och eller städ).
Det blev ganska långt men jag hoppas det kan vara till ngn hjälp.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Har läst lite om ämnet. Och sommar kylning nämndes, i första hand nattetid. Men det borde balansera ut källaren också. Läste nått om hembygd box, men inte hur. Var det roterande som gav "hälsoproblem"? Kan det vara så svårt att dra lite spirorör?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det är inte det att dra spirorör som är svårt. Hälsoproblemen du nämnar har förekommit i skolor och kontorslandskap i förbindelse med att damm och bråte samlades i rören och pytsades ut i portioner till rummen. Därför bör/måste sådana anläggningar förses med filter som gör att sådana problem inte uppstår. Man trodde ursprungligen att det varit orenlighet vid installation, men när flera årgångar av trafikdamm dök upp vid analys, så förstod man att om det inte finns filter, så ackumuleras orenheter i systemet, och leder till besvär. På skolor och arbetsplatser som ligger nära större vägar, dammsugs nu systemet varje semester även efter att de försetts med filter eftersom damm ju kommer från inneluften med.
Allt detta sagt, så är ändå mekanisk avluftning att föredra framför självdrag eftersom det ventilerar ut "förbrukat" luft med höga halter av CO2 och lågt O2
Allt detta sagt, så är ändå mekanisk avluftning att föredra framför självdrag eftersom det ventilerar ut "förbrukat" luft med höga halter av CO2 och lågt O2
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Alla nya aggregat är förberedda för bra filter. Men det kräver att man byter dem också. något som gemene villaägaren är lite för snål för ibland.
Det har förekommit problem med smittospridning via roterande VVX. Men ett välservat aggregat skall inte ha de problemen. Problemet är att luften tenderar att smita emellan frånluft och tilluft. De nya aggregaten är annorlunda konstruerade än många av de gamla som gör att detta inte uppstår.
Som bergatorparen säger är det inga problem att montera spirorör. Problemet ligger snarare i dimensioneringen av dessa. Men det kan man alltid fråga om hjälp med.
Det har förekommit problem med smittospridning via roterande VVX. Men ett välservat aggregat skall inte ha de problemen. Problemet är att luften tenderar att smita emellan frånluft och tilluft. De nya aggregaten är annorlunda konstruerade än många av de gamla som gör att detta inte uppstår.
Som bergatorparen säger är det inga problem att montera spirorör. Problemet ligger snarare i dimensioneringen av dessa. Men det kan man alltid fråga om hjälp med.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Finns det så många dimensioner att välja på?
Känns nästan som det skapar mer problem än det löser. Tur att man har pellets och självdrag....
Men det kanske blir FTX i alla fall. Värma vatten är nog mindre troligt, gillar inte att slabba med vatten.
Känns nästan som det skapar mer problem än det löser. Tur att man har pellets och självdrag....
Men det kanske blir FTX i alla fall. Värma vatten är nog mindre troligt, gillar inte att slabba med vatten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Man räknar i mm och då finns följande dimensioner:
63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 315 osv. Det är sällan du är över dim 160 i en villa. I värsta fall dim 200.
Det finns mkt energi att spara på ett FTX-aggregat. Om du mäter upp ditt frånluftsflöde idag kan jag ta fram en ungefärlig besparingskalkyl. Dessvärre är det inte så lätt att mäta upp självdraget på egen hand
man kan kolla efter beg FTX på nätet. Det kan ju vara all idé att rusta upp ett begagnat aggregat.
63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 315 osv. Det är sällan du är över dim 160 i en villa. I värsta fall dim 200.
Det finns mkt energi att spara på ett FTX-aggregat. Om du mäter upp ditt frånluftsflöde idag kan jag ta fram en ungefärlig besparingskalkyl. Dessvärre är det inte så lätt att mäta upp självdraget på egen hand
man kan kolla efter beg FTX på nätet. Det kan ju vara all idé att rusta upp ett begagnat aggregat.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Korsströmsväxlare ger kondensvatten som måste avledas på säkert sätt. Tex om aggregatet sitter på kallvinden helt utan uppsikt. Med roterande VVX slipper man detta.
Sedan bör man tänka till ordentligt vad gäller ljuddämpning, både från till/frånluftdon men också hur aggregatet sitter. Lyckades själv bra med dämpningen i luftkanalerna men måste bättra på upphängningen av aggregatet. Det hörs nämligen i vardagsrummet när växlaren snurrar, inte mycket men tillräckligt för att jag skall irritera mig på det.
Som tidigare nämnts är filter mycket viktigt. Och absolut inget som skall snålas på, varken bytesintervall eller kvalitet (filtreringsgrad).
Själv är jag tveksam till den totala ekonomin i begagnatköp. Motorer slits i lager och börjar låta, tätningar torkar och luckor blir sneda. Allt går ju naturligtvis att renovera, men det kostar ju också en slant. Sedan bör du ju snegla på ett modernt aggregat med EC motorer. Dessa gör underverk för driftskostnaderna. Kanske om du får tag i ett aggregat med EC motorer och bara något år på nacken att det skulle vara något att satsa på.
Sedan bör man tänka till ordentligt vad gäller ljuddämpning, både från till/frånluftdon men också hur aggregatet sitter. Lyckades själv bra med dämpningen i luftkanalerna men måste bättra på upphängningen av aggregatet. Det hörs nämligen i vardagsrummet när växlaren snurrar, inte mycket men tillräckligt för att jag skall irritera mig på det.
Som tidigare nämnts är filter mycket viktigt. Och absolut inget som skall snålas på, varken bytesintervall eller kvalitet (filtreringsgrad).
Själv är jag tveksam till den totala ekonomin i begagnatköp. Motorer slits i lager och börjar låta, tätningar torkar och luckor blir sneda. Allt går ju naturligtvis att renovera, men det kostar ju också en slant. Sedan bör du ju snegla på ett modernt aggregat med EC motorer. Dessa gör underverk för driftskostnaderna. Kanske om du får tag i ett aggregat med EC motorer och bara något år på nacken att det skulle vara något att satsa på.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP