Hög och låg effekt i plc:n

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Hög och låg effekt i plc:n

Inlägg av Stroker »

Har precis satt igång pelletsen igen efter ett års elkörning (hujedamaj va dyrt de blev nu i december) och försöker få igång det igen. Har fört bok med alla inställningar under årens lopp och även läst vad som skrivits här på forumet. Nu är ju Mårten tydligen borta och Kalmar har tagit över hans roll.. Har två plc och alternerar mellan dessa då jag inte kommer ihåg vilken skillnad det är på dom.

Bägge har dock inställningar för "lågeffekt" samt "högeffekt"- och går då att ställa skruvtid-uppehåll samt fläkthastighet. Vidare kan man ställa vilken hysteres man vill ha samt i programmeringsläget om man vill ha underhållseldning eller ej.

När jag nu läser här på forumet ser jag inget om låg resp högeffekt. Är detta slopat och i så fall varför? Har ni andra inte de?

Mätte upp min skruvmatning då jag bytt pellets till Bauhaus luleåpellets (38.80 per16 kilo säck) som till skillnad från mina förra Rindi pellets från Byggmax är konstant korta. Cirka en centimeter allihop. Detta tror jag personligen är bra för en mer konstant matning men nu till själva frågan. Mätte under fem minuter upp vad skruven gav och den gav då 887 gram. Omräknat då cirka 177 gram per minut. Kan denna ringa mängd bero på för stor skruvlutning då? Läste ju här att cirka 250 gram per minut var normalt jag har idag 44,9 (dom här nya android telefonerna är ju helt otroliga. Perfekt gradskiva visade det sig att min nya HTC telefon kunde bli) grader och kan ställa ner röret några grader till med bibehållen fästpunkt (min hemsida förklarar varför- jag har ju förrådet i ett annat rum och gjort hål i väggen för skruven samt sedan murat igen hålet) och undrar då om detta skulle ha någon positiv effekt. Mindre lutning borde innebära både mer pellets samt spån.

Sen som ren kuriosa är det värt att notera att jag ju glömt hur meditativt och härligt det är att sitta i pannrummet och lyssna till det härliga plingande ljudet och sippa på nåt gött drickbart.. De e ju värt en hel del bara de.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du sitter väl inte och dricker något brännbart i pannrummet :shock:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

jo *skäms* fast jag sitter så nära pannan jag kan :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Amerikanske män spelar poker i garaget, medan svenske män sitter i pannrumet och superBild

Något säger mig att det kanske står kvinnor bakomBild

Tack och lov att visdomens gudinna Athene stod mig bi och lät mig få vara ungkarl. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Halloj Stroker
Har eldat nu i lika panna som du i en månad med en Viking 9990.
Äldre brännare än din men fungerar problemfritt.
Har ingen hög och låg effekt i mitt brännarprogram.
Min skruv ger 210 gram/minut och vinkeln är omkring 45 grader. Rindi pellets från Byggmax.
Tycker du har låg matning.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Letar efter var jag skrev matningen men hittar det inte eller hur menar du? När jag letar i mina paapper från 07 och fram till våren 2009 ser jag att jag just 2009 gjorde av med minst två säckar om dagen och max fyra!!!! det var ju därför jag slutade använda den.

På 48 timmar har det nu gått knappt tre säckar och det är ungefär vad den drog förr om åren och helt acceptabelt

Mina värde är låg 3,7 sek skruv- 15,5 sek mellan samt fläkt 10. Högeffekt är 4 skruvgångtid samt 15 mellan och 10 fläkt.... Som sagt. räknat skulle de innebära mellan 10-13 kilowatt efffekt,,
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Kan va intressant kanske mest för andra brännarägare att konstatera att jag sedan 2006 aldrig haft ett driftstopp, aldrig missat en tändning. Aldrig haft något problem whatsoever och inte ens bytt tändelement. Mycket driftsäker med andra ord och bara det är ju något att vara nöjd med.
By the way. Installerade en ctc 1100 panna till grannen och han kör värmebaronens viking bio och har haft många problem under åren både innan o efter pannbytet. Han snittar tre till fyra säckar om dagen berättade han tidigare idag...
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Vill du byta brännare... :) , min Viking har inte haft ett problemfritt dygn sedan i början på Novemeber. Dock inga problem fram till dess från installationen i April.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jaha tillbaka i eldningen igen. Men vilka förbrukningar ni har nere i skåne. :o
Förra året var det ju inte ens vinter där. Här var i början av februari mellan -24 och -30 en hel vecka och det gick åt 2,5 - 3 säckar om dagen.

Såg att du har 2 PLC med samma program. Programmet med on off och hög och låg effekt. Fick det plats rutiner för tryckluftsuraskningen där också?
Programmeringsläget har jag aldrig sett, låter intressant.

Vill du titta på ett av de senare Bionordic programmen så har jag programmeringssladden och programmet sparat på en disk.
Om du skickar ena PLC:n en vända så kan jag stoppa in det program som jag har sparat i den. Är nog från början av -08.
Hm, måste nog först titta att sladd och program verkligen finns kvar.

Bionordic programmen har ju fördelen att de inte kopieringsskyddade.
Med andra brännare står man där med lång näsa om man vill ändra på något.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Vi hade en sträng vinter i fjor oxå men denna är den kallaste som jag kommer ihåg. Skillnaden mot norröver är kanske att det var en dag det inte blåste......typ.. Vinden gör sitt för att blåsa bort värme antar jag,

Jag har uraskning på båda mina plc men tror att jag bara har uh på den ena. Det som stör mig med uh är att det kommer en microblås varje gång den ska starta vilket blåser iväg en och annan pellet.

Ska kolla vilken programvara det är i den jag kör nu nästa gång jag är i källaren.

Men du Vednisse. Vad är det som strular. Jag fick naturligtvis bytt fläkt då det var av den dåliga sorten vid inköpet 2006 samt så har jag fått nytt moderkort en gång. Kommer faktiskt inte ihåg varför men just det här med ojämn pelletsförbrukning var ett problem vintern 2008-2009.
Den har dock aldrig stannat eller haft problem att starta som jag sa
tidigare


Min egen fundering i detta är att om man har ojämn pelletsmatning så blir det svårt att få en bra låga och just dessa korta pelletsen jag fick nu verkar ha ett jämnare flöde än när det finns blandat långa och korta. De långa strular till det tycker jag och det är ganska logiskt. De långa ska ju brytas sönder i skruven dessutom och det omöjliggör en jämn matning.



EDIT det var vintern 08-09 som var kall här men inte så kall som denna.
I fjol körde jag el med spotpris därav februariräkning på över 6 lappar. Tror elen då kostade över 2 spänn vissa dagar. Total elförbrukning då på 3500kw och det är väl ganska hyfsat med taanke på hur mycket jag värmer upp..... många tonåringar... 7-8 datorer igång ständigt..osv
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inställning !

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Här finns några inställningsvärden :)

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Efter att ha tittat på din länk Sandviken så ändrade jag mina värde och framför allt fläkten. Jag har ett väldigt drag i skorstenen och min tigex är alltid öppen. Skulle förmodligen behöva antingen en till eller en störrre.

Pannans reaktion på det hela var lite lägre temp i rökröret men jag fick för mig att det gick fortare att komma upp i temp. Har inte loggat det där tidsmässigt då det dessutom beror på en massa annat.

Pelletsteknik i Kalmar förordade inte högre stopp än 10-12 sekunder och kan förstå vitsen med en jämnare matning med mindre doser.
Så nu är just mina värde i min ytterst trånga panna 3-10-16 samt 3-12-16 Med vad pelletsskruven ger så borde kilowatten då hamna på 11,76 resp 10,2.

Kanske skulle kunna sänka fläkten ytterliggare med tanke på draget i pannan. Pannluckor och allt de där är täta så jag känner det framför allt när jag tar bort matningsslangen från brännaren.. Ett jädra sug där.. kanske kan va till hjälp för "någon" hehe som valt bort familjelivet :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Kanske mina iakttagelser kan vara till hjälp för någon vad vet jag.. jag gillar att läsa om andras erfarenheter iaf.
Jag sänkte min skruv 3 grader (45-42 grader) och fick ut 6% per pellets. Dvs från 177 g/minut till 188 g/m. (mätte i 6 minuter igen) Om detta drar med sig mer damm eller ej får tiden utvisa. Jag tror och hoppas jag får en jämnare matning.

Nu till det viktiga. De värde jag ändrade till enligt andras erfarenheter gjorde at jag förbrukade en halv säck mer an innan!!! För mig säger detta att varje panna är individuell samt att vars och ens inställning blir unik. Jag letar efter de lackmuspapper som min grannes installatör använde för att kolla röken i skorstenen men vad de kan tänkas visa har jag ingen aning om.. Det lär visa sig.

Mina inställningar idag är samma kw enligt kalmars jättebra effektberäkning men körde upp luften igen och jag är åter nere under 1.5 säck om dagen.

Nya värden- 3,1-12-12 samt 3,0-12-12 (låg/hög) verkar bättre. 11,1 resp 10,8 kw.

Som sagt - lackmuspapper??? någon som vet.. Skriver er även denna fråga i det allmänna forumet.
Tack o hej- leverpastej :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Jag har Rindi pellets skruven 45 grader och får 230 gram på en minut.
Har 3,9 sekunders matning 20,3 sekunder paus.
Tror installatörn lurade grannen med lackmuspapper för att få mer betalt bara. Finns så många knep. Tog han betalt för att hyra stora hammarklangen och lilla synvinkeln också?

Glömde säga att jag har den nyare skruven.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har 39,5 gr. vinkel på skuven, den nyare skruven utan fjädrar i motorn. Har likt Stroker skruven genom väggen på samma sida om pannan, murade fast ett 110rör i väggen och tätade sedan springan mellan skruv/rör med stenull.
Var meningen skruven skulle hamna runt 42-43gr men vinkelmätaren eller hjärnan tog semester.

Hur som helst ger min skruv ca:250gr/min med Vida 8mm, om det inte ändrat sig pga. spån i botten. Kör med 2,5 matn, 16 paus, 16 fläkt, ligger på låg effekt med andra ord...fick ojämnare förbränning åt båda håll. Längre skruvmatning vs kortare skruvmatning, blev lagom med 16sek paus.


EDIT: Tror lackmuspapper, sottalsm. ingår i Värmebaronens sk. installationsväska.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar